|

وقتی تو خونه چاه فاضلاب گرفته چیکار کنیم؟ از آشپزخونه بگیر تا حموم دستشویی

اگر در خانه دچار پرفتگی فاضلاب از جاهای مختلف شده اید، پس حتما با این مطلب همراه باشید تا علت این مشکل رو بدونید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- احتمالا برای شما هم پیش اومده که تو خونه دچار مشکلاتی همچون گرفتگی فاضلاب شده اید. این مشکل میتونه هم از طریق چاه دستشویی و حمام باشه، و هم از طریق چاه کف آشپزخانه و سینک ظرفشویی و ...! قطعا وقتی این اتفاق رخ میده در مرحله اول نمیدونید چه کنید چرا که هم آدمو استرس میگیره که ولی چیشد جی نشد چرا اینجوری شد، و در مرحله بعد اینکه چه باید کرد ذهن رو مشغول میکنه. حالا اینکه چقدر میتونه باعث آلودگی و ایجاد مشکل بشه به کنار.

چی میشه که چاه فاضلاب میگیره؟

ساده ترین توضیح در این رابطه اینه که اگر لوله فاضلاب شما دچار گرفتگی شده باشه به احتمال زیاد یکی لوله ها فرعی داخل خونه دچار مشکل شده. بالا زدن چاه فاضلاب هم میتونه به مرور باشه و هم به طور ناگهانی که خب در نهایت جریان آب رو درون لوله ها مسدود میکنه و باعث ایجاد مشکلات فراوونی میشه. 

دلیلای بالا زدن چاه فاضلاب چیه؟

- موندن ضایعات حموم مثل صابون

- کم بودن شیب لوله- آشغال آشپزخونه و غذا

- ریختن چربی و روغن بیش از اندازه

- ریختن مو درون لوله

- موندن مواردی مثل خاک، شن و ماسه

- اشکال در شترگلو

- ریختن مصالح ساختمونی

- انداختن دستمال درون توالت فرنگی و یا ایرانی که یکی از اصلی ترین دلایل می باشد

Open-the-kitchen-drain-2

وقتی ریشه درختا باعث بسته شدن لوله ها میشن!

البته یکی از دلایل گرفتگی لوله ها میتونه به دلیل ریشه درختان هم بوده بشه. درخت و درختچه های داخل حیاط شما معمولا به خصوص در فصول خشک سال دلشون آب میخواد با ریشه دواندن درون زمین و رسیدن به لوله (در حالی که لوله نزدیک باشه) به لوله ها نفوذ کرده و در نهایت میتونن باعث انسداد بشن! البته که این تفاق بیشتر در خانه های قدیمی رخ خواهد داد.

البته که به جز موارد ذکر شده میتوان دلایل دیگری هم در لوله های اصلی رخ داده بشه که باعث انسداد لوله ها و در نهایت بالا زدن چاه فاضلاب خونه ها بشه که باید توسط متخصص ریشه یابی شود.

اما برای جلوگیری از بالا زدن چاه سینک ظرفشویی چه کنیم؟

خیلی از خانوما هستند که به هنگام ظرف شستن آشغال های ریز رو یهو خالی میکنن تو ظرفشویی که یکی از علت های اصلی بسته شدن ظرفشویی همین موضوعه! نکنید!

چربی به میزان بالا رو درون سینک و چاه نریزید. در عوض میتونی اون رو به داخل یک ظرف پلاستیکی روانه کرده و بذارید تو سطل آشغال.

هفته ای یکبار یک کتری پر از آب جوش رو درون سینک خالی کرده تا اگر چربی موندگار شده کنده بشه و بره.

روش دیگر برای خلاصی از شر چربی ها و مواد اضافه از اسید های رقیق و یا محلول جوش شیرین و سرکه نیز میتوان بهره برد.

Untitled

چیکار کنیم فاضلاب حموم نزنه بالا؟

چاه میتونه به هزار دلیل بگیره! مثلا به دلیل ریخته شده صابون و یا افتادن یه صابون به طور قلفتی تو چاه. شاید هم یه عالمه مو و یا گاها برخی هستند که حتی اشیایی به مانند ژیلت رو میندازن تو چاه! آخه چرا؟ مگه ژیلت میتونه تجزیه بشه؟ یا شاید هم گوشواره و گردنبندی که قفلشون باز شده و راهیه چاه میشن با آب.

اگر در حمام وان دارید حتما به طور منظم دریچه های مختلف رو تمیز کنید. ورود هرچیز اضافه ای مثل مو، سرعت تخلیه رو کند میکنه و یا باعث تخلیه نشدن کامل آب از لوله های وان و در نهایت گرفتگی لوله حمام خواهد شد.

چاه توالت اگه گرفت چه کنیم؟

خیلیا هستند که فکر میکنن تو چاه توالت هرچی بریزن اوکیه که خب باید بگیم در این شرایط دستمال فقط میشه تو توالت ریخت و از انداختن کاغذ به شدت خودداری کنید.

برای جلوگیری از افتادن اشیا درون چاه توالت بهتره که از چاه بست استفاده کنید . البته که این وسیله برای اشیا بزرگ خوب نیست و کار نمیکنه. 

فراموش نکیند که حتما بعد از استفاده از دستشویی حداقل یکبار سیفون رو کامل بکشید تا از تجمع فاضلاب در شترگلو و رسوب کردن اونها در دراز مدت جلوگیری کنه.

از انداختن آشغال های بزرگ به مانند نوار بهداشتی و دستمال و با حجم بالا و نخ و خلال و غیره خودداری کنید.

WhatsApp-Image-2022-06-26-at-2.24.08-PM

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها