|

واکاوی پشت‌پرده اختلاف آمریکا و اروپا در مورد پرونده اتمی ایران

«با نزدیک شدن به نشست فصلی شورای حکام، اختلافات میان آمریکا و اروپا در مورد پرونده اتمی ایران اوج گرفته است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کشورهای عضو تروئیکای اروپایی یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه که طرف های امضاکننده توافق برجام و مذاکرات اتمی با کشورمان نیز بوده اند، از تلاش ها و اراده جدی خود جهت اقدام علیه ایران و تصویب قطعنامه ای تازه علیه کشورمان سخن می گویند. این در حالی است که منابع خبری غربی فاش کرده اند که دولت بایدن قویا با این موضوع مخالف است و آن را غیرسازنده ارزیابی می کند.

در این راستا، مقام های اروپایی مدعی هستند که برنامه اتمی ایران کاملا رو به جلو و پیشرفت است و ایران همکاری جدی در رابطه با پرونده هسته ای خود انجام نمی دهد. رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در موضع گیری اشاره کرده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به بیش از 30 برابر حد مجاز در قالب توافق برجام افزایش یافته است. موضع گیری که بسیاری از تحلیلگران آن را در واقع زمینه سازی برای موضع گیری دولت های اروپایی علیه کشورمان ارزیابی می کنند.

شورای حکام

با این حال، اینطور به نظر می رسد که دولت بایدن حداقل به دو دلیل عمده و محوری، چندان خواهان تشدید تنش ها با محوریت پرونده اتمی ایران در برهه زمانی کنونی نیست.

اولا، در وضعیت کنونی، شرایط سیاسی و اجتماعی در آمریکا وضعیت ملتهبی دارد و البته که این کشور به انتخابات ریاست جمهوری خود نیز نزدیک و نزدیکتر می شود. بایدن نمی خواهد در سالی که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، یک تنش جدی هسته ای با تهران را تجربه کند. رویدادی که در صورت وقوع می تواند شرایط سخت و دشواری را برای بایدن ایجاد کند و عملا فضایی را سبب شود تا موضع این کشور در قالب معادله اتمی ایران به شدت تضعیف شود.

موضوعی که اگر محقق شود، قربانی آن دولت بایدن و سیاست این دولت در رابطه با پرونده اتمی ایران خواهد بود. مساله ای که در نوع خود، فضای مساعدی را در اختیار جریان های مخالف با دولت بایدن قرار می دهد تا حملات گسترده ای را علیه این دولت و ناکارآمدی آن در حوزه سیاست خارجی آمریکا انجام دهند و بخت و شانس های وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را به شدت کاهش دهند.

دوم اینکه در روزهای اخیر اخبار مختلفی دال بر رایزنی های ایران و آمریکا با میانجی گری طرف های بین المللی نظیر عمان منتشر و مطرح شده است. حال در این فضا، اینکه غرب بخواهد یک قطعنامه جدید را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کند در نوع خود ضربه ای جدی به این رایزنی ها ارزیابی می‌شود و سبب خواهد شد تا تهران در مواضع خود در قالب این مذاکرات تغییر نظر جدی اعمال کند. موضوعی که به هیچ عنوان نه به نفع دولت آمریکا و  نه دیگر قدرت های غربی است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها