|

سرنوشت کلاه از رضا شاه تا به امروز؛ قانون دیروز بی قانونی امروز؟

کلاه که یک وسیله ی جریان ساز در بعضی دوران ها بوده است امروزه نیز استفاده از آن خلاف قوانین کشور و حتی گاها نشانه ای از ابتلا به برخی…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مسئله ی حجاب به جهت ارتباطی که با ویژگی های گوناگون فردی و اجتماعی انسان دارد در تمام تاریخ مورد بررسی قرار گرفته و دستخوش اتفاقات فراوانی نیز شده است. کلاه هم هر جای تاریخ اگر به عنوان حجاب یا راهی برای برداشتن آن مورد استفاده قرار گرفته همیشه حاشیه های مختلفی را به دنبال خود خلق نموده است. به عنوان مثال زمانی که رضا شاه دستور کشف حجاب سراسری را داد استفاده از چادر یا هر سرپوشی به جز کلاه های اروپایی قدغن اعلام شد. به این ترتیب زنان محجبه حق ورود به خیابانها یا استفاده از وسایل نقلیه را نداشتند. کسبه نیز مجاز به فروش اجناس به زنان با حجاب نبودند. مگر آنهایی که تنها حجاب روی سرشان کلاه فرنگی بود.

کلاه

ممنوعیت کلاه به عنوان حجاب در دوران جدید

اکنون نیز سالیان سال است که کلاه در سینما و تلویزیون ایران نماد بی حجابی است. احتمالا از آن جهت که کشف حجاب با قوانین کشور مغایرت دارد کارگردانان چاره ای جز انتخاب کلاه برای نشان دادن تفاوت حجاب با بدحجابی نداشتند اما نکته جالب اینجاست که این عمل مورد تایید قرار گرفته و تا به امروز از کلاه در  فیلم ها و سریال های زیادی نظیر سریال پر طرفدار شهرزاد استفاده شده است. 

کلاه

اما گویا به تازگی این جریان رنگ دیگری به خود گرفته و این روزها انتخاب کلاه به عنوان پوشش در مغایرت با قوانین کشور تلقی می شود. چرا که در چند وقت اخیر شاهد صدور محکومیت های عجیب و غریبی در خصوص چند زن سینمای ایران به جهت استفاده از کلاه به عنوان پوشش بوده ایم. اقدامی که واکنش بسیاری از افراد فعال در حوزه سینما و تلویزیون نظیر ترانه علی دوستی را نیز بر انگیخته بود. او در این خصوص در حساب تردز خود نوشته بود: اگه کلاه گذاشتن و گردن بیرون بیماری ضد اجتماعیه، چرا پس شهرزاد رو نگاه می‌کردید؟

آزاده+صمدی

2

طی جریانات اخیر میتوان اینطور نتیجه گرفت که کلاه امروز نقش خوبی در زمینه حفظ حجاب ایفا نمی کند و ما ظاهرا در دورانی از تاریخ زندگی می کنیم که این وسیله برای چندمین بار از جنبه ی قانونی حاشیه ساز و مشکل آفرین تلقی می شود. تا جایی که ممکن است بعد از این بر سر گذاشتن کلاه و حضور با آن در محافل عمومی نشانه ای از وجود  برخی اختلالات روانی و شخصیتی در وجود شما باشد

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی