|

جزئیات خداحافظی افسانه از بازیگری؛ میگه مگه علم غیب دارم بدونم چی جرمه؟

afsane bayganshayanews

افسانه بایگان: آیا این حجاب در تهران و در یک مرکز هنری مثل سالن تئاتر بر خلاف عفت و اخلاق عمومی است؟ قضاوت با مردم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بی اغراق، یکی از پرتکرار ترین اخبار در چند مدت اخیر، خداحافظی و کناره گیری هنرمندان از عرصه ی فعالیت خویش است. تصمیمی که هر دلیلی پشتش باشد، نمی توانند باعث نادیده گرفتن سال ها تلاش حرفه ای و مایه گذاشتن از عمر و جوانی اغلب آنها شود. لذا ندانسته می شود احتمال داد که حتی فکر کردن به اتفاقاتی از این قبیل، برای هر هنرمندی که به هنرش نگاهی حرفه ای و عاشقانه دارد، تا چه اندازه سخت و ناراحت کننده است. 

اکنون نیز پس از چندین هنرمند که به صورت کاملا غافلگیر کننده از جهان هنر خود خداحافظی کرده اند، شاهد کناره گیری افسانه بایگان هستیم. بازیگر پیشکسوتی که نقش آفرینی در آثار هنری را در سال 1351 با فیلم کوتاه بوق شروع نمود و در 15 سالگی رتبه دوم مسابقه دختر شایسته ایران را در مجله زن روز از آن خود کرد. وی اکنون در سن 61 سالگی و دقیقا چند هفته بعد از خداحافظی نابهنگام هنگامه قاضیانی، جهان بازیگری را بدرود گفت. لازم به ذکر است که این اتفاق پس از حواشی اخیرش در خصوص نوع پوشش او و نیز اعتراض به محکومیت وی به دلیل انتخاب کلاه به عنوان پوشش انجام شده است.

افسانه بایگان

بایگان: کلاهی بر سر داشتم که بخش عمده ای از سرم را پوشانده بود

بایگان البته در متن نسبتا بلندی احساس خود نسبت به تصمیم که گرفته را نیز ابراز کرد.  در بخشی از آن آورده شده که تعهد اجتماعی هنرمند همیشه او را لبه پرتگاه قرار می دهد. او هیچ تذکر و توبیخی را مبنی بر ممنوعیت حضور در سینما و … دریافت نکرده است.

این بازیگر با اشاره به اینکه بدون ارتکاب خطایی، دستاورد سالها فعالیت هنری و حیثیت اجتماعی اش دچار سوء تعبیر شده است، بیان داشت که هر گونه توضیح و دفاعی از جانب او ناشنیده گرفته می شود. لذا بنا به مصلحت زمانی که در آن قرار گرفته ایم، اعلام داشت که از حرفه خود کناره گیری کرده و امیدوار است که اندک باقی عمرش را در آرامش و به دور از اجتماع خشمگین سپری کند. این در حالی است که بایگان از حرفه خود تحت عنوان عرصه بی حرمت بازیگری یاد کرد.

افسانه بایگان

مدتی قبل از این تصمیم افسانه بایگان در توضیح حواشی هایش پیرامون انتشار عکس با کلاه در اینستاگرام خود نوشت: اینجانب دو ماه قبل برای دیدن تئاتر کافه عاشقی در سالن اجرای شهرزاد شرکت کردم، در حالی که کلاهی بر سر داشتم که بخش عمده ای از سرم را پوشانده بود و تنها کمی از مو و گردنم دیده می‌شد. یکی از دست اندرکاران پشت صحنه این نمایش نظر من را در پایان نمایش پرسید و من به احترام زحمات گروه و گفتن یک خسته نباشید پاسخ ایشان را دادم و فیلمی که از من با گوشی گرفتند منتشر شد

اگر با کلاه برای دیدن نمایشی شرکت کنم مستحق یک سال حبس هستم؟؟؟ 

 افسانه بایگان در ادامه بیان داشت: «حال من متهم شده ام به ماده ۶۴۰ یعنی در معرض قرار دادن شیء!!!که بر خلاف عفت و اخلاق عمومی است. فلذا نتیجه می گیریم که بنده در این تعبیر در حد یک شیء بررسی می شوم. یعنی اگر من بدون حجاب در خیابان ظاهر شوم مشمول تبصره ماده ۶۳۸ خواهم بود و استحقاق جزای نقدی دارم، اما اگر با کلاه برای دیدن نمایشی شرکت کنم مستحق یک سال حبس هستم؟؟؟ 

بایگان سخنانش را با طرح این سوال  که آیا این حجاب در تهران و در یک مرکز هنری مثل سالن تئاتر بر خلاف عفت و اخلاق عمومی است ادامه داد و قضاوت در این خصوص را به مردم سپرد.

افسانه بایگان

وی در همین راستا بیان داشت: در کیفرخواست نوشته اند مجازات مندرج در تبصرهٔ ماده ۶۳۸ برای من کم است و برخورد شدید ضرورت دارد، چرا چون یک هنرمندم. لازم به ذکر است با همین مدل کلاه در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کرده و عکس هایی هم در فضای مجازی منتشر شد، ولی حتی یک تذکر نگرفت. مگر من علم غیب دارم که بدانم امروز همان طرز پوشش جرم محسوب میشود

پیش از این هم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ خبرگزاری تسنیم از تشکیل پرونده قضایی برای این بازیگر خبر داد و نوشت: برای افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا از بازیگران سینما و تلویزیون به‌دلیل کشف حجاب و تشویش اذهان عمومی پرونده قضایی تشکیل و به مقامات قضایی ارسال شده است.

واکنش محسن تنابنده به حواشی جدید افسانه بایگان

مدتی پس از اعلام این خبر از سوی افسانه بایگان، محسن تنابنده با انتشار یک پست در حساب اینستاگرام خود به آن واکنش نشان داده و نوشت: این شتری است که بالاخره در هر خونه‌ ای (نمی‌ خوابد)می‌خوابانند، قابل توجه  جماعت همیشه خاموش سینما.

افسانه بایگان

با جمع بندی موارد فوق می توان اینگونه گفت که بی شک عدم رعایت قوانین تبعاتی را در پیش خواهد داشت. اما خداحافظی هر هنرمندی در زمان حیات و کارآمدی اش، اتفاقی ناخوشایند است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی