|

کتابخانه رو کجا بذاریم که هم زیبا باشه و هم جلوه داشته باشه؟ / اینجوری طنازانه بچین

شما می‌توانید بر اساس سلیقه و با توجه به وسایل منزل خود بهترین ترکیب از محل قرارگیری کتابخانه را انتخاب کنید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- این روزها کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که کتابخانه نداشته باشد؛ استفاده از کتابخانه در منزل هم برای قرارگیری و مرتب‌سازی کتاب‌ها صورت می‌گیرد و هم جلوه و زیبایی خاصی به خانه می‌دهد و جزو دکوراسیون محسوب می‌شود.

معمولا در آستانه سال جدید برخی به دنبال تغییر دکوراسیون خانه خود هستند تا فضای منزل را تازه کنند و روحی جدید به آن ببخشند. تغییر چیدمان کتاب‌ها در کتابخانه و انتخاب بهترین محل برای جای‌گذاری کتابخانه در خانه از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

78222

اتاق مجزا برای کتابخانه

اگر برای مطالعه نیاز به فضای آرام و ساکتی دارید و از طرفی هم تعداد کتاب‌های شما زیاد است، می‌توانید یک اتاق مجزا را برای قرار دادن کتابخانه خود درنظر بگیرید و با استفاده از قفسه‌های مخصوص فضای اتاق را با کتاب‌های خود پر کنید و با قراردادن میز و صندلی یا مبلمان راحتی، این اتاق را به «اتاق مطالعه» تبدیل کنید.

78222

اتاق خواب

اگر تعداد اتاق‌های خانه شما محدود است و کتاب‌های زیادی هم ندارید، اتاق خواب گزینه بهتری است؛ بهترین فضا برای جای‌گذاری کتابخانه در اتاق خواب می‌تواند گوشه‌ای از اتاق یا کنار در ورودی باشد. باتوجه به ابعاد و فرم کلی اتاق و همچنین متریال سایر وسایل اتاق خواب خود می‌توانید تعداد قفسه‌ها و شکل ظاهری کتابخانه را انتخاب کنید.

78222

پذیرایی

قراردادن کتابخانه در اتاق پذیرایی هم می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما باشد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب کتابخانه باید باتوجه به سبک و استایل مبلمان منزلتان باشد تا هماهنگی و هارمونی بین آن‌ها زیبایی فضای پذیرایی را دو چندان کند.

78222

سایر محیط‌های خانه

ممکن است با توجه به معماری منزل شما، فضاهایی مانند راهرو ایجاد شده باشد که کاربری خاصی نداشته باشد؛ اما شما می‌توانید با قراردادن کتابخانه خود در این فضاها علاوه‌بر کاربردی کردن بر زیبایی آن هم بیفزایید.

 در نهایت، باتوجه به تعداد کتاب‌ها، تعداد اتاق‌ها و فضای کلی خانه حجم کتاب‌ها و سبک دکوراسیون منزل خود می‌توانید بهترین فضا را برای قرار دادن کتابخانه استفاده کنید.

home_library-216daefc-4010-4332-823b-edc75e381f6c

محیط امن کتابخانه

شما باید علاوه بر اختصاص دادن فضای کافی برای قرار دادن کتاب‌های خود تلاش کنید به افزایش زیبایی دکوراسیون منزل توجه داشته باشید. در این صورت خواهید توانست محیط کتابخانه را به فضایی امن و آرام برای لذت بردن از کتاب‌های خود تبدیل کنید.

برخی از کتابخانه به عنوان یک بوفه دکوراتیو استفاده می‌کنند و برای بعضی هم آرامترین جای جهان محسوب می‌شود. جزو هرکدام از این دسته‌ها باشید فرقی ندارد؛ در هرصورت لازم است که به چیدمان کتابخانه خود نیز بیندیشید و برای آن تلاش کنید تا هم قفسه‌های زیبایی داشته باشید و هم به راحتی بتوانید کتاب موردنظر خود را پیدا کنید.

معمولا نحوه چیدمان کتاب در کتابخانه به چند روش امکان‌پذیر است. شما می‌توانید چیدمان با دسته‌بندی موضوعی، چیدمان بر اساس رنگ‌ها، چیدمان افقی کتاب‌ها یا چیدمان عمودی به ترتیب قد را امتحان کنید.

دسترسی راحت با چیدمان موضوعی

اگر کتاب‌های زیادی با موضوعات مختلفی دارید، به یک کتابخانه بزرگ با قفسه‌های زیاد احتیاج دارید تا کتاب‌های خود را بر اساس موضوع آن‌ها دسته‌بندی کرده و بچینید. در این صورت با سرعت و سهولت بیشتری می‌توانید به کتاب موردنظرتان دست پیدا کنید. اگر دقت کرده باشید در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی، کتاب‌ها بر اساس براساس موضوع دسته‌بندی می‌شوند.

یک طبقه از کتابخانه را می‌توانید به کتاب‌هایی با موضوع یکسان اختصاص دهید. مثلا کتاب‌های ادبی را در یک طبقه و کتاب‌های تاریخی را در طبقه دیگر قرار دهید. پیشنهاد ما این است که طبقه بالای کتابخانه را به کتاب‌های مرجع مانند لغت‌نامه، دیکشنری یا کتاب‌هایی با موضوعات متفرقه و غیرضروری که کمتر استفاده کنید اختصاص دهید.

78222

چیدمان مناسب برای کتابخانه‌های کوچک

اگر کتابخانه کوچکی دارید و فضای شما برای استفاده از کتابخانه بزرگ محدود است، می‌توانید کتاب‌های خود را به ترتیب قد و از برزگ به کوچک به صورت عمودی بچینید. برخی دیگر از کتاب‌های سبک‌تر را به صورت افقی روی آن‌ها قرار دهید در این صورت کتابخانه شما نظم بیشتری به خود می‌گیرد و کتاب‌های بیشتری را در خود جای می‌دهد. البته چیدمان افقی ممکن است استفاده از کتاب را کمی برایتان سخت کند.

123

دکور جذاب با کتاب‌های جلد سخت

برخی از کتاب‌ها با جلد سخت و محکم عرضه می‌شوند؛ این نوع جلد بیشتر برای آثاری با تعداد صفحات بالاست که کتاب‌های نفیس را شامل می‌شود. اگر کتاب‌های نفیس با جلد محکم دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در معرض دید قرار دهید. همچنین می‌توانید با تهیه کتابخانه دیواری جدید چیدمان مرتب‌تر و فضای آزادتری در خانه داشته باشید. کتابخانه منزل را می‌توانید با چیدمان عمودی کتاب‌های نفیس مانند شاهنامه و حافظ تزیین کنید.

Modern-colorful-library-by-Hudson-Interior-Design-900x1125

چیدمان طنازانه کتاب

اگر تعداد بسیاری از کتاب‌های رنگی دارید، آن‌ها را متناسب با رنگشان کنار هم قرار دهید. برای مثال اگر از کتابخانه‌های فانتزی مانند میز تحریر کتابخانه دار برای اتاق دخترانه استفاده می‌کنید، کتاب‌هایی که تناسب رنگی دارند، در کنار هم قرار دهید. اندازه کتابخانه در این نوع چندان بزرگ نیست؛ درنتیجه برای چیدن کتاب براساس رنگ گزینه مناسبی خواهد بود.

هر طبقه از کتابخانه را به یک رنگ کتاب اختصاص دهید. سپس طبقات را به وسایل دکوری تزیینی مخصوص اتاق دختران مزین کنید. قرار دادن کتاب‌هایی با جلد رنگارنگ کنار هم نیز می‌تواند فضای شادی را در اتاق ایجاد کند.

desine-library2

چیدمان کتابخانه پذیرایی

اگر کتابخانه شما در پذیرایی قرار دارد بد نیست برخی از قفسه‌های آن را با وسایل شیک و تزئینی پر کنید. وجود این وسایل در کنار کتاب‌ها، جلوه زیبایی به فضای خانه می‌بخشد. احتمالا دیده باشید در چیدمان برخی دکوراسیون کتابفروشی‌‌ها، از وسایل عتیقه و آنتیک استفاده شده است.

شما می‌توانید با توجه نوع دکوراسیون منزلتان، از وسایل دکوری مثل گلدان‌های کوچک، مجسمه، تابلو و  صندوقچه‌های قدیمی و بهره ببرید. برای خاص‌تر کردن فضای کتابخانه در پذیرایی می‌توانید از مجسمه‌های فلزی و براق یا تابلوهای نفیس کوچک یا قاب‌عکس‌های یادگاری خودتان استفاده کنید.

راز داشتن خانه‌ای زیباتر

در این مقاله به محل قرارگیری کتابخانه و نحوه چیدمان کتاب در آن پرداختیم؛ با این توضیحات شما می‌توانید بر اساس سلیقه و با توجه به وسایل منزل خود بهترین ترکیب از محل قرارگیری کتابخانه و چیدمان کتاب‌ها را انتخاب کنید و خانه‌ای زیباتر داشته باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی