|

این کوفته تبریزی رو بذاری جلو مهمونا انگشتاشون رو هم میخورن / فوت و فن وا نرفتن کوفته

توی این مقاله دستور پخت به علاوه نکات مهم درست کردن کوفته تبریزی رو یاد میگیری تا خیلی راحت و بدون ترس از وا رفتن کوفته، اون رو درست کنی.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- شما بیشتر اهل غذاهای پلو و خورشتی هستید یا غذاهایی که با نان سرو می شه؟ مثلا پلو و خورش قورمه سبزی رو ترجیح میدید یا کوکو سبزی؟ پلو و خورش سیب آلو رو بیشتر دوس دارید یا کتلت؟ ذائقه ها متفاوته و بعضی ها عاشق پلو و خورش هستن و برخی دیگه طرفدار غذاهای به اصطلاح نونی! کوفته تبریزی از اون غذاهای خوشمزه ست که احتمالا مورد توجه هر دو دسته قرار میگیره. ولی خب خیلی ها تصور میکنن درست کردن کوفته تبریزی سخته و سمت درست کردنش نمیرن. توی این مقاله می خوام دستور پخت به علاوه نکات مهم درست کردن کوفته تبریزی رو بهتون بگم تا بدون ترس از وا رفتن کوفته، اون رو درست کنین و از خوردنش لذت ببرید. تا پایان همراه من باشید...

kufte6

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی

گوشت چرخ شده ۶۰۰ گرم

پیاز متوسط یک عدد

برنج نصف پیمانه

لپه یک پیمانه

تخم مرغ یک عدد

سبزی معطر ۶۰ گرم

زردچوبه یک قاشق غذاخوری

فلفل سیاه یک قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

kufte7

مواد میانی کوفته

آلو خورشتی خیس خورده به تعداد کوفته‌ ها

تخم مرغ آبپز به تعداد کوفته‌ ها یا نصف کوفته ‌ها

پیاز داغ یک پیمانه

گردو ۴/۱ پیمانه

زرشک ۴/۱ پیمانه

مواد لازم برای سس کوفته

پیاز متوسط ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

قرص استاک گوشت یک عدد

نمک، فلفل سیاه و روغن مایع به میزان لازم

این مقدار مواد لازم برای 4 نفر کافیه. تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای کوفته تبریزی براشون بپزی، این میزان مواد رو کم یا زیاد کنی.

kufte9

طرز تهیه کوفته تبریزی

مرحله اول

برای درست کردن کوفته تبریزی ابتدا باید لپه رو از قبل خیس کنیم، با آب نیم پز کرده و آبکش می کنیم. برنج خیس کرده رو هم با نوک قاشق چایخوری نمک و کمی آب داخل قابلمه می ریزیم، میذاریم نیم پز بشه و اون رو هم آبکش می کنیم.

مرحله دوم

لپه پخته شده، گوشت چرخ شده و پیاز رنده شده رو داخل غذاساز می ریزیم و کامل مخلوط می کنیم. سپس این مواد رو داخل یه کاسه بزرگ ریخته و تخم مرغ، برنج پخته، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، سبزی های معطر شامل نعنا، شوید، مرزه، ترخون و گشنیز خرد شده رو اضافه می کنیم و با دست خوب ورز میدیم تا مواد یکدست بشه و حالت چسبناک پیدا کنه. روی کاسه درپوش می ذاریم و اجازه میدیم حدود یک ساعت داخل یخچال بمونه.

kufte5

مرحله سوم

حالا باید سس کوفته رو آماده کنیم. داخل قابلمه مناسبی روغن میریزیم. پیاز نگینی خرد شده رو بهش اضافه میکنیم و تفت میدیم تا طلایی بشه. بعد کمی فلفل سیاه و زردچوبه میریزیم. بعد از 30 ثانیه رب گوجه فرنگی رو اضافه میکنیم و تفت میدیم. دو لیوان آب جوش، استاک گوشت و به مقدار دلخواه نمک داخل قابلمه میریزیم و میذاریم جوش بیاد.

مرحله چهارم

دست هامون رو خیس می کنیم و از مواد کوفته اندازه یک پرتقال متوسط برمیداریم. داخل کوفته می تونیم گردوی خرد شده، پیازداغ، زرشک، آلو بخارا و یا نصف تخم مرغ آب پز بذاریم و بعد داخل دستمون گرد می کنیم به طوری که سطح صاف و بدون ترک داشته باشه. کوفته رو به آرومی در سس در حال جوش قرار میدیم و با ملاقه روی اون سس میریزیم. (مواد میانی کوفته رو با توجه به ذائقه خودتون انتخاب کنید.)

این کار رو تا تموم شدن مواد گوشتی ادامه میدیم. حرارت رو کم می کنیم و 45 دقیقه تا یک ساعت زمان میدیم تا کوفته ها بپزن.

kufte2

فوت و فن وا نرفتن کوفته تبریزی

-گوشتی که با اون کوفته می پزیم باید ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله باشه و چربی زیادی نداشته باشه. ضمن اینکه باید 2 تا 3 بار چرخ بشه، این کار کمک میکنه تا کوفته داخل سس وا نره و منسجم بمونه.

-نیازی به کامل گرفتن آب پیاز رنده شده برای داخل کوفته نیست. فقط آب پیازی که بعد از رنده شدن جدا میشه رو به کوفته اضافه نمی کنیم.

-برنج و لپه باید نیم پز بشن و نیاز به کامل پخته شدن ندارن. برنج رو بعد از پختن کمی فشرده می کنیم تا آب اضافی اون خارج بشه بعد به مواد کوفته اضافه می کنیم.

-سبزی کوفته رو بعد از شستن اجازه میدیم کاملا آبش گرفته بشه بعد کاملا ریز و ساطوری خرد می کنیم.

kufte4

- پیاز داغی که برای مواد میانی استفاده میشه باید کاملاً ریز و خشک باشه. پس وقتی پیاز رو خرد کردید در روغن فراوان که از قبل داغ شده سرخ کنید. سپس اون رو روی توری قرار بدید تا روغن اضافی اون کاملاً گرفته بشه و حالت پودری پیدا کنه.

-میزان سس در قابلمه باید به اندازه ای باشه که کوفته ها تا نیمه داخل سس قرار داشته باشن.

-استفاده از پیازچه خرد شده طعم خوبی به کوفته میده ضمن اینکه میزان چسبندگی مواد رو هم بیشتر میکنه.

امیدوارم کوفته تبریزی رو با رعایت تمام فوت و فن های مهم اون بپزید و از خوردنش در کنار افراد خانواده لذت ببرید. اگر به آشپزی علاقمندید بقیه دستورهای آشپزی سایت رو اینجا میتونید ببینید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی