|

فرق تراس، بالکن و ایوان در چیست؟

اول ببین فرق بالکن و تراس چیه بعد یه دکور بچین مثل ماااه ؛ هم خوشگل هم کاربردی

شاید شما هم براتون سوال باشه که فرق تراس، بالکن و ایوان چیه و چطور میشه از اون ها استفاده ای غیر از انباری داشت؟ ما کلی ایده خوب داریم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- برای ما ایرانی ها از قدیم الایام تا به همین حالا خیلی مهمه که خونمون تراس یا بالکن داشته باشه به خصوص این روز ها که دیگه خونه های ویلایی تعدادشون خیلی کم شده و دیگه خبری از حیاط و ایوان های بزرگ و دوست داشتنی قدیمی نیست، برای همین هم ما وقتی که برای خرید خونه میریم خیلی برامون مهمه که خونه یا بالکن داشته باشه و یا تراس؛ اما سوالی که هست اینه که آیا شما می دونید فرق تراس و بالکن چیه؟ و در این صورت کاربرد کدومشون براتون مهم تره؟ و این که شما ترجیح میددی کدومشون رو توی خونتون داشته باشید؟ و نهایتا آخرین سوال این که اگر خونه ی شما بالکن و یا تراس داره از اون چه استفاده ای می کنید و اون رو چطور دکور می کنید؟

balcony-gardening-1630477928-1630477984_s

فرق تراس، بالکن و ایوان در چیست؟

ایوان

از اونجایی که قدیم ها اکثر خونه ها ایوان داشته مسلما خوب میدونید که ایوان چیه اما برای اون دسته از عزیزانی که سالهاست آپارتمان نشین هستند و خیلی تجربه زندگی تو خونه ایوان دار رو ندارند باید بگیم که ایوان جزو قسمت هایی از خونه است که از قدیم در معماری سنتی ایران وجود داشته و یک فضایی بین داخل و بیرون خونه است که به حیاط مشرفه، بنابراین خونه هایی که حیاط دار نیستند ممکن نیست که ایوان دار باشند. ایوان ها اصولا از لحاظ معماری مسقف هستند اما جلوی اون ها باز است. با این حال نوعی از ایوان هم وجود داره که مسقف نیست و به اون ها بهار خواب هم میگند.

ایوان در خانه های قدیمی

تراس

و اما تراس، تراس ها اساسا بدون سقف هستند و مهم ترین ویژگی اون ها اینه که مساحتشون به روی مساحت کلی خونه حساب نمیشه و در اصل جزو مشاعات به حساب میان. امروزه به تراس ها بهار خواب هم گفته میشه به خاطر اینکه از نظر ظاهری گاها شبیه به ایوان های بدون سقف هستند.

دکور تراس

بالکن

بالکن دقیقا ویژگی های مخالف تراس رو داره به این ترتیب که اون ها حتما مسقف اند اما از یک طرف باز و به بیرون مشرفند ؛ و نکته دیگه این که مساحتشون روی متراژ کلی خونه حساب میشه. البته یک نکته دیگه در رابطه با انواع طراحی بالکن وجود داره و اون هم اینه که در برخی موارد بالکن ها رو به نوعی میسازند که بیش از یک جانب اون، رو به فضای مجاور مشرف است.

بالکن

از تراس و بالکن چه استفاده ای میشه کرد؟

به گزارش شایانیوز، متاسفانه خیلی از خانواده های ایرانی تراس و بالکن خونشون رو تبدیل به انباری یا فضایی برای قرار دادن کولر آبیشون میکنند چون به نظرشون این مکان ها بلااستفاده است و کاربردی جز انباری نداره اما این طور نیست و شما می تونید به روش های مختلفی از اون ها استفاده کنید به خصوص بالکن ها. حالا چرا می گیم به خصوص بالکن ها؟! به خاطر اینکه اون ها یا نیمه باز و یا کاملا محصور هستند به همین خاطر هم میشه با تبدیل کردنشون به یک فضا با کاربری مشخص به صورت دائمی ازشون استفاده کرد اما تراس ها این طور نیستند و چون فضای باز به حساب میان شما نمی تونید اون ها رو تبدیل به فضایی با کاربری دائمی برای تمام فصول سال بکنید.

با این اوصاف تراس ها فضای مناسبی هستند برای قرار دادن گل و گیاه و تبدیل کردنشون به یک باغچه کوچیک؛ به علاوه اگر فضای کافی داشته باشند با قرار دادن چند تا میز و صندلی سبک، که با تغییر فصل بتونید جمعشون کنید، یک مکان دنج و فوق العاده آرامش بخش خواهد شد.

طراحی تراس

و اما بریم سراغ کاربرد های جذابی که یه بالکن می تونه برای شما داشته باشه. کافیه بدونید که از چی بیشتر لذت می برید تا با اجرای آن در بالکنتون نهایت استفاده رو از اون محیط ببرید. نکته ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که اصولا بالکن ها رو حتا اگر نیمه باز باشند هم میشه محصورشون کرد و به این ترتیب کاربردشون بالاتر هم میره، البته باز هم همه چی به انتخاب و سلیقه شما برمیگرده.

1.تبدیل بالکن به باشگاه

اگر اهل ورزش کردن هستید و فضای بالکنتون هم کاملا سرپوشیده و بسته است با قرار دادن وسایل ورزشی می تونید خیلی راحت اون رو به محلی ثابت و دور از هیاهوی خونه برای ورزش کردن و تمرین کردنتون تبدیل کنید و همزمان هم از منظره ی بیرون خونه لذت ببرید.

باشگاه-بالکن

2.تبدیل بالکن به اتاق کار یا مطالعه

آدم هایی که خیلی اهل کتاب و مطالعه و یا کار کردن هستند همیشه به دنبال یه محیط آروم و بی سر و صدا اند که بتونند با تمرکز و بدون حواس پرتی به کارشون برسند. خب شما بگید چه مکانی می تونه جذاب تر از یک بالکن روشن و دلباز باشه که تبدیل شده به اتاق کار.

اتاق کار-بالکن

3.تبدیل بالکن به فضای بازی

یکی از بهترین کاربرد هایی که یه بالکن می تونه داشته باشه اینه که اون رو تبدیل به فضایی مجزا برای بازی کودکان کنید تا دیگه وسایل بازیشون از سالن غذا خوری و اتاق نشیمن سر در نیاره. البته این در صورتیه که بالکن شما تماما محصور باشه تا خطری برای بچه ها نداشته باشه.

اتاق بازی-بالکن

4.تبدیل بالکن به کافی بار

خانم ها و آقایونی که عاشق قهوه اند و دوست دارند که انواع اقسام فنجون های قهوه با ابزاری که میشه قهوه های متنوع رو درست کرد داشته باشند قطعا به یه کافی بار نیاز دارند تا بتونند از دله عربی گرفته تا دستگاه اسپرسو سازشون رو اونجا قرار بدند، پس تبدیل بالکن به کافی بار می تونه جذاب ترین انتخاب برای اون ها باشه.

کافی بار-بالکن

5.تبدیل بالکن به فضای نشیمن دنج

مسلما بهترین و جذاب ترین استفاده ای که میشه از یک بالکن کرد اینه که اون رو با یه چیدمان شیک و دوست داشتنی که حس راحتی و صمیمیت میده به یک فضای نشیمن دنج و آرامش بخش تبدیل کرد که میشه عصر های پاییز و یا شب های بهاری اونجا نشست و یه گپ دوستانه با خانواده داشت.

اتاق نشیمن-بالکن

به نظر شما کاربران شایانیوز از یه بالکن چه استفاده های دیگه ای میشه کرد؟ نظرات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید؟

اگر دوست دارید یاد بگیرید که چجوری خونه تون رو خوشگل بچینید صفحه چیدمان خونه ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها