|

سلامت مو مهم تر از چیزیست که فکر میکنید

هفت بیماری زمینه ای که موهای شما از آن ها خبر می دهند!

7 Things Your Hair Says About Your Health

هر چند دور از انتظار است اما موهای شما می توانند به شما و به پزشک شما بگویند که سلامتتان در چه وضعیتی قرار دارد، پس باید به آنها اهمیت دهید

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همه ی ما همیشه به دنبال داشتن موهایی زیبا و سالم هستیم و از هر کاری و هر روشی نیز استفاده می کنیم تا لامت و جذابیت موهای خود را حفظ کنیم. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که مشکلاتی که شما در رابطه با موهایتان مدام با آن ها درگیر هستید ممکن است نشانه ای بر ای دیگر مشکلات سلامتی باشد؟ بله درست متوجه شدید تحقیقات صورت گرفته نشان داده اند که تغییر در ظاهر، بافت و یا حتا ضخامت موهای شما می توانند نشانه ای از وجود بیماری های زمینه ای باشد.

هفت بیماری زمینه ای که موهای شما از آن ها خبر می دهند

در ادامه ما هفت مورد از مشکلات سلامتی را که موهای شما ممکن است در رابطه با آن ها هشدار دهند با شما به اشتراک می گذاریم.

1.استرس می تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود

طی تحقیقاتی که صورت گرفته است متخصصان به این نتیجه رسیده اند که استرس مزمن می تواند باعث آسیب DNA و کاهش سلول های تولید رنگدانه در فولیکول های مو شود که نتیجه آن سفید شدن مو ها می باشد، از طرف دیگر استرس می تواند منجر به ریزش مو نیز بشود. نوع دیگری از استرس به نام استرس اکسیداتیو نیز می تواند در سفیدی مو نقش داشته باشد، به این ترتیب که سلول های تولید کننده ی رنگدانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

2.موهای بیش از اندازه شکننده می تواند نشانه ای برای سندروم کوشینگ باشد

به گزارش شایانیوز، سندروم کوشینگ بیماری ایست که به علت میزان بالای هورمون کورتیزول می باشد. البته باید یادآور شویم که برای این بیماری علائم آشکار تر دیگری نیز وجود دارد مانند فشار خون بالا، خستگی و کمر درد. به هر حال خوب است به این موضوع تئجه داشته باشید که ممکن است علت شکننده بودن بیش از اندازه ی موهای شما سندروم کوشینگ باشد که غالبا با مصرف چند دوز دارویی درمان می شود.

هفت بیماری زمینه ای که موهای شما از آن ها خبر می دهند

3.نازک شدن تار مو و ریزش بیش از اندازه می تواند نشانه ای برای کم کاری تیروئید باشد

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غدد شما به اندازه ی کافی هورمون ترشح نمی کنند، در این زمان ممکن است که شما با متوجه افزایش ریزش موهایتان و یا تغییر در ظاهر آن شوید. توجه داشته باشید که علاوه بر نازک شدن مو، برخی از اختلالاتِ تیروئیدی ممکن است شما را در معرض خطر یک بیماری خود ایمنی ریزش مو، به نام آلوپسی قرار دهد. این نوع ریزش مو باعث ایجاد تکه های گرد ریزش ناگهانی مو می شود و در اثر حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو ایجاد می گردد.

4.ریزش مو می توان نشانه ای برای کم خونی باشد

اگر به طور ناگهانی متوجه شوید که موهای شما بیش تر از حد معمول می ریزد، این امر می تواند نشانه ای برای ابتلا به کم خونی و یا کاهش ذخیره آهن در بدن باشد. ریزش مو همچنین می تواند با تغییرات ناگهانی در سطح استروژن اتفاق بیفتد و اغلب پس از بارداری یا قطع قرص های ضد بارداری مشاهده می شود، البته این نوع از ریزش به طور موقت رخ خواهد داد.

هفت بیماری زمینه ای که موهای شما از آن ها خبر می دهند

5.ریزش مو می تواند نشانه ای برای کمبود پروتئین باشد

پروتئین جزو ضروری ترین مواد معدنی برای سلامت و رشد مو می باشد. کمبود پروتئین می تواند منجر به نازک شدن تار مو و در کل ریزش مو شود. افرادی که از رژیم های غذایی گیاهی پیروی می کنند بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر مواجه با کمبود پروتئین رو به رو هستند.

6.پوسته های سفید و زرد می توانند نشانه ای برای شروه سر باشند

پوسته های زرد یا سفید در بین موهای شما، روی شانه هایتان و یا حتا در ابروی شما می تواند نشانه ای برای شوره سر باشد. همان طور که می دایند شوره سر یک بیماری مزمن مرتبط با پوست سر می باشد اما خوشبختانه معمولا در دسته ی مشکلات جدی سلامتی به حساب نمی آید و می توان به راحتی آن را درمان کرد.

هفت بیماری زمینه ای که موهای شما از آن ها خبر می دهند

7.موهای آسیب دیده باعث از بین رفتن نشانه های سلامت می شوند

به طور معمول افراد به خاطر آسیبی که موهای آن ها به خاطر استفاده مداوم و زیاد از رنگ مو یا لوازم حرارت دهنده دیده است شکایت می کنند و به دنبال راه حلی برای درمان آن می گردند، اما جدای از آن جالب است بدانید  همان طور که قبل تر اشاره کردیم وضعیت موهای شما می تواند نشانه ای برای وضعیت سلامت شما باشد ولی آسیب های این چنینی ممکن است مشکلات موهای شما را پنهان کند و درنتیجه دیگر نمی توان وضعیت موهایتان را نشانه ای برای سلامت کلیتان در نظر گرفت.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی