|

موهایی سالم با ویتامین E

سلامت و زیبایی موهات رو با ویتامین E تضمین کن؛ از ریزش کمتر تا درخشش بیشتر

How Vitamin E Can Benefit Your Hair

تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان داده اند که مصرف این ویتامین می تواند در حفظ سلامت و زیبایی مو تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سال هاست که ویتامین E به خاطر خواص آنتی اکسیدانی اش و کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و درنتیجه محافظت از سلول های بدن مورد استقبال قرار گرفته است. این روز ها نیز بسیاری از شرکت های محصولات زیبایی این ویتامین را به محصولات خود اضافه کرده اند.

در حقیقت بیش از نیم قرن است که از این ویتامین برای کمک به محافظت از پوست در برابر پیری، التهاب و آسیب های ناشی از نور خورشید استفاده می شود؛ خب همان طور که می دانید آنتی اکسیدان محلول در چربی برای حفظ پوست سالم و سیستم ایمنی قوی حیاتی است. و اما اخیرا تحقیقات متعدد نشان داده اند که این ویتامین می تواند در حفظ سلامت و زیبایی مو نیز موثر باشد.

چرا ویتامین E برای مو مفید است؟

در قدم اول باید بدانید که طی تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که ویتامین E می تواند به بهبود سلامت کلی پوست سر و مو کمک کند.

کاهش ریزش

طی یک آزمایش که در سال 2010 انجام شد نشان داده شد که ویتامین E باعث بهبود رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو می شود. در حقیقت این طور تصور می شود که خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می کند و همان طور که می دانید استرس اکسیداتیو با ریزش مو ارتباط مستقیم دارد.

بهبود گردش خون

این طور که به نظر می رسد ویتامین E می تواند باعث افزایش جریان خون شود که در نتیجه آن سلامت مو و افزایش رشد مو را بهبود خواهد بخشید.

ویتامین E و سلامت مو

تعدیل چربی سر

ویتامین E با ایجاد یک سد محافظ بر روی پوست سر  می تواند مانع از کاهش رطوبت آن شود؛ به عبارتی دیگر پوس سر خشک و تحریک شده می تواند نشانه ای برای کمبود این ویتامین باشد. هرچند که مشخص نیست آیا این ویتامین قطعا می تواند چربی پوست سر را کنترل کند یا نه اما روغن هایی که حاوی ویتامین E هستند مانند روغن آرگان به مرطوب نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از تولید روغن اضافی کمک می کنند.

افزایش درخشندگی

زمانی که موها آسیب می بینند کدر و وز می شوند، به عبارتی وقتی لایه چربی محافظ در قسمت بیرونی کوتیکول مو برداشته می شود، مو درخشندگی و براقی خود را از دست می دهد که در نتیجه ی آن حتا حالت دادن مو هم کاری سخت به نظر می رسد. یک روغن غنی از ویتامین E می تواند به جایگزینی لایه محافظ و بازگرداندن درخشندگی کمک کند. به علاوه این روغن ها به طور کلی به از بین بردن رطوبت، کاهش شکستگی و محافظت از مو در برابر آسیب کمک می کند.

پوست سر سالم

ویتامین E برای پوست سالم ضروری است، و این شامل پوست سر شما نیز می شود. سلامت ضعیف پوست سر با کیفیت ضعیف مو مرتبط است. ویتامین E از پوست سر حمایت می کند و با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ لایه چربی محافظ، به موهای شما یک پایه قوی برای رشد می دهد.

چطور می توان از ویتامین E برای سلامت مو استفاده کرد؟

رژیم غذایی

به گزارش شایانیوز، آنچه می خورید، و اینکه چه مقدار می خورید برای سلامت مو بسیار مهم است. کمبود کالری، پروتئین یا ریز مغذ هایی مانند ویتامین E می توانند بر رشد، ساختار و ریزش مو تاثیر گذار باشند. خبر خوب این است که دریافت ویتامین E از طریق یک رژیم غذایی متعادل کار بسیار آسانی است، در واقع کمبود این ویتامین اساسا امر نادری است. با این حال اگر برایتان سوال است که برای تامین ویتامین E مورد نظرتان به سراغ چه مواد غذایی ای می توانید بروید باید به شما بگوییم که:

  • آجیل
  • سبزیجات برگدار
  • روغن زیتون
  • روغن آفتابگردان
  • گوشت
  • غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه

این موارد همگی سرشار از ویتامین E می باشند.

ویتامین E و سلامت مو

مکمل

راحت ترین راه برای افزایش میزان ویتامین مصرفی مکمل ها هستند اما در رابطه با ویتامین E معمولا مصرف مکمل ضروری نیست چون همان طور که اشاره کردیم معمولا بیشتر افراد مقدار کافی از آن را بوسیله ی رژیم غذایی خود بدست می آورند.

شامپو و نرم کننده

بسیاری از شامپوها و نرم کننده ها حاوی ویتامین E هستند. این محصولات برای استفاده مکرر فرموله شده اند و اغلب برای موهای خشک و آسیب دیده ساخته می شوند. برای بهره مندی از خواص ویتامین  E موجود در این محصولات کافی است که اجازه دهید آن ها برای چند دقیقه بیشتر از حالت عادی بر روی موهایتان بمانند. به علاوه بهتر است به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن‌های ضروری مانند آرگان، اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا روغن درخت چای هستند تا فواید بیشتری برای مو داشته باشند.

آیا مصرف زیاد ویتامین E عوارضی هم دارد؟

اگر از انواع روغن خالص این ویتامین استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که حتما و حتما آن را رقیق کنید، روغن ویتامین E رقیق نشده می‌تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد جوش شود. مصرف مکمل ها نیز بدون نظرات پزشک می تواند ویتامین دریافتی شما را بیش از اندازه افزایش دهد که ممکن است منجر به عوامل خطرناک زیر شود:

  • اختلال در تولید هورمون تیروئید
  • تضعیف استخوان ها
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

خلاصه:

ویتامین E می تواند تاثیر قابل توجهی بر زیبایی وسلامت موی شما داشته باشد اما به طور معمول برای دریافت دوز کاف از این ویتامین نیازی به انجام دادن کار خاصی ندارید و می تواند از طریق یک رژیم غذایی بسیار ساده مقدار مورد نیاز خود را تامین کنید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی