|

یه خورشت خوشمزه با مرغ و انار

طرز تهیه خورشت مرغ ناردون؛ غذای مازندرانی ها برای شب یلدا

مرغ ناردون

مرغ ناردون یه غذای خوشمزه شمالی است که با مرغ، انار، رب انار، آب انار، پیاز، زعفران و یکی سری ادویه و چاشنی تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- کم کم داریم به شب یلدا یعنی طولانی ترین شب سال نزدیک میشیم تو این شب معمولا خانواده ها دور هم جمع میشن و با شور و شوق زیاد جشن میگیرند. جشن شب یلدا مثل جشن عید نوروز و چهارشنبه سوری آداب و رسوم ویژه ای داره که تو هر فرهنگی با سبک و سیاق خاصی برگزار میشه.

به گزارش «شایانیوز»، یکی از ویژگی های شب یلدا خوراکی های خاصی است که تو این شب سرو میشه از جمله خوراکی های این شب میشه به سبزی پلو با ماهی، انار پلو، زرشک پلو، کلم پلوی شیرازی، مرغ شکم پر، ماهی شکم پر، مرغ ترش، مرغ ناردونی، خورشت فسنجان، سالاد انار، رشته پلو، آش انار، آش رشته، حلوای هویج، تارت انار، چیز کیک انار، راحت الحلقوم، کیک انار، کاپ کیک انار، کیک کدو حلوایی، کیک خرمالو، چیز کیک کدو حلوایی، تارت کدو حلوایی و ... اشاره کرد. قراره تا شب یلدا یه سری آموزش یلدایی داشته باشیم بنابراین تو این مدت ما رو دنبال کنید تا یه سری آیتم های خاص شب یلدا رو با هم تهیه کنیم.

در این مطلب طرز تهیه مرغ ناردون را برای شما در نظر گرفته ایم این غذای خوشمزه شمالی با مرغ، انار، رب انار، آب انار، پیاز، زعفران و یکی سری ادویه و چاشنی تهیه می شود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این خورشت خوشمزه مازندرانی آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه مرغ ناردون برای 4 نفر

مرغ ۴ تکه

قرص استاک 1 عدد

پیاز متوسط 2 عدد

ساقه کرفس  ۲ عدد

هویج متوسط ۱ عدد

زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری

فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری

آلو بخارا 100 گرم

آلو ترش جنگلی 100 گرم

انار دون شده 200 گرم

آب انار طبیعی  ۱/۵ پیمانه

رب انار ۴ قاشق غذاخوری

ساقه جعفری یک دسته کوچک

آبلیمو تازه 1 قاشق غذاخوری

رزماری 2 عدد

برگ بو 2 عدد

سیر ۳ حبه

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

IMG_20211204_124605

طرز تهیه مرغ ناردون

1- همیشه برای خوشمزه و خوش طعم‌تر شدن مرغ آن را با نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + پیاز + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + زعفران + ساقه جعفری + برگ بو + 1 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه + رزماری مزه دار کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید وقتی این مواد را به مرغ اضافه کردید خوب با دست آن را ورز دهید تا جذب مرغ شود.

همیشه برای مزه دار کردن اول زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را به مرغ اضافه کنید با دست خوب ورز دهید سپس پیازهای خلالی خرد شده را داخل ظرف حاوی مواد بریزید. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

خرد کردن پیاز

به این نکته توجه داشته باشید که اگر اول پیاز را به مرغ اضافه کنید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خرد مرغ برود به خرد پیاز می رود پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را با آن ماساژ دهید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید هویج و ساقه کرفس را به صورت درشت خرد کنید تا طعم آن خارج شود. روی ظرف سلفون بکشید و مواد را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

بعد از ۱ ساعت که مواد در یخچال استراحت کردند 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون به آن اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید روغن باعث می‌شود که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نرود. بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

سرخ کردن مرغ

مزه دار کردن مرغ باعث طعم بهتر آن می‌شود همچنین کمک می‌کند که بوی بد مرغ گرفته شود. علاوه بر این باعث می‌شود بافت مرغ پوک شود و در زمان سرو نرم‌تر باشد پس مزه دار کردن، کیفیت غذای شما را خیلی بالا می‌برد بنابراین اگر وقت و حوصله دارید حتماً مرغ را از قبل مزه دار کنید. بعد از اینکه مرغ مزه دار شد آن را داخل تابه تفت دهید تا دو طرفش طلایی شود حواستان باشد مرغ فقط باید طلایی شود نباید آن را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته شود این کار باعث می شود سس به خرد مرغ نرود.

2- پیاز نگینی خرد شده را به همراه سیر ریز شده داخل تابه تفت دهید کمی که سبک شد رب انار را به آن اضافه کنید (رب انار نباید تفت بخورد) بعد آب انار + استاک مرغ را اضافه کنید حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاد بعد تکه های مرغ را داخل آن بریزید حرارت را ملایم کنید اجازه دهید 1 ساعت با حرارت ملایم بپزد.

استاک مرغ

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه مرغ دارد؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک مرغ را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

مرغ ناردون

3- نکته مهم در مورد خورشت ناردون این است که این خورشت به صورت کم آب سرو می‌شود؛ پس باید خورشت تا زمانی که به روغن بیافتد، روی حرارت بماند. نیم ساعت آخر آلو بخارا و آلو جنگلی را به خورشت اضافه کنید. ۱۵ دقیقه آخر هم انار دون شده را اضافه کنید به این نکته توجه داشته باشید که اگر انار بیش از حد روی حرارت بماند، سفید می‌شود. آلو ترش و آلو بخارا را به مدت 1 ساعت در آب جوش خیس کنید تا نرم شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها