|

فوت و فن های پخت کیک خونگی

طرز تهیه کیک کدو حلوایی؛ یه عصرونه دلچسب مناسب "غروبای پاییز"

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی یکی از کیک های خوشمزه مخصوص فصل پاییز است که به دلیل وجود کدو بافت بسیار نرم و لطیفی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- کیک کدو حلوایی یکی از خوشمزه ترین و لطیف ترین کیک های مناسب فصل پاییز است اگر تا به حال این کیک فوق العاده را امتحان نکردید حتما همین امروز دست به کار شوید این کیک بافت نرم و بوی خیلی خوبی دارد و مطمئنا همه اهل خانه را سر ذوق می آورد.

به گزارش «شایانیوز»، درست کردن کیک برعکس شیرینی اصلا کار سختی نیست اما مثل هر کار دیگری یک سری نکات و فوت و فن هایی دارد که اگر رعایت کنید در نهایت کیکی بسیار خوشمزه و باکیفیت خواهید داشت پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دانستن این نکات به نتیجه مطلوب برسید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک کدو حلوایی

تخم مرغ 3 عدد

شکر 1 پیمانه معادل 200 گرم

آرد 2 پیمانه معادل 270 گرم

پوره کدو حلوایی 1 پیمانه معادل 280 گرم

خامه صبحانه 1/3 پیمانه

روغن مایع 1/2 پیمانه

گلاب 1/4 پیمانه

وانیل 1 قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

نمک 1 پنس (یک پنس مقداری است که بین انگشتان شست و اشاره جای می گیرد)

مواد اولیه لازم برای مواد میانی

شکر قهوه ای 2 قاشق غذاخوری

پودر نارگیل 2 قاشق غذاخوری

دارچین 1 قاشق غذاخوری

IMG_20211018_103350

طرز تهیه کیک کدو حلوایی

1- اولین قدم برای درست کردن هر کیکی این است که مواد اولیه را به دمای محیط برسانید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع، همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند.

2-  کدوها را پوست بگیرید و خرد کنید تکه‌های کدو را توی یک قابلمه بریزید نصف پیمانه آب و کمی شکر به آن اضافه کنید صبر کنید تا کدو‌ها بپزد و آب آن کاملا کشیده شود اگر کدو آب داشته باشد باعث خمیر شدن کیک می شود در نهایت کدو را پوره کنید.

3- تخم مرغ + وانیل + شکر را در یک کاسه مناسب بریزید و با دور تند همزن هم بزنید تا مایه شفاف و کرم رنگی به دست بیاید.  همیشه زمان به هم زدن تخم‌ مرغ چندین بار همزن را خاموش کنید و اطراف ظرف را با کمک لیسک تمیز و داخل ظرف بریزید تا ذره‌ای از تخم مرغ به صورت هم نزده داخل کیک نباشد. در غیر این صورت با وجود اینکه از وانیل و یا اسانس استفاده می‌کنید، باز هم کیک بوی تخم‌ مرغ می‌گیرد. 

بعد روغن، خامه و گلاب را اضافه کنید چند ثانیه بعد پوره کدو حلوایی را هم اضافه کنید در حد مخلوط شدن مواد را هم بزنید و همزن را کنار بگذارید. در کل باید تخم مرغ و این مواد را حدود 4 دقیقه هم بزنید البته این زمان متناسب با قدرت همزن شما ممکن است کمی کمتر یا بیشتر شود.

570133_446

4- آرد را سه بار الک کرده‌اید، به تدریج به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک از یک جهت هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند و آرد حالت گلوله‌ای نداشته باشد. در این مرحله بکینگ پودر و نمک را هم اضافه کنید. حتماً باید به صورت دورانی و از یک جهت هم بزنید کار هم زدن را آرام انجام دهید، چون اگر خیلی تند هم بزنید پف کیک می‌خوابد موقع هم زدن حواستان باشد که همه مواد با هم مخلوط شده باشند و گوله‌های آرد در مواد باقی نماند.

5-  کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی بیندازید یا با روغن جامد چرب کنید اگر با روغن مایع چرب کنید می‌سوزد. در انتخاب قالب کیک دقت کنید اگر قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشد نتیجه مطلوبی نمی‌گیرد همیشه باید قالبی انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را در آن ریختید ۱/۳ قالب شما خالی بماند البته همه این موارد نیاز به تجربه دارد شاید بار اول متوجه نشوید که چه قالبی مناسب است.

how-to-prevent-bundt-cakes-from-sticking

مواد میانی یعنی دارچین + پودر نارگیل + شکر را با هم مخلوط کنید حالا نیمی از مواد را داخل قالب بریزید و چند بار قالب را آرام به زمین بکوبید تا هواگیری شود بعد سطح روی آن را کاملا با مواد میانی پر کنید سپس مابقی مواد کیک را آهسته روی آن بریزید در این مرحله نیازی به ضربه زدن نیست.

6- این حجم از مواد برای یک قالب 17 سانتی مناسب است قالب را در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت قرار دهید. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال اگر در دستور گفته شده دمای 180 درجه به مدت ۴۵ دقیقه ممکن است در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشود البته نگران این موضوع نباشید با چند بار استفاده از فر متوجه می‌شوید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک‌ها در فر شما مناسب است.

cake-baking-times

تا 35 دقیقه اول به هیچ عنوان در فر را باز نکنید، چون پف کیک می‌خوابد بعد از آن برای اینکه متوجه شوید کیک پخته یا نه سیخ چوبی را داخل کیک بزنید اگر از مواد کیک چیزی به آن نچسبید یعنی کیک شما پخته است. وقتی کیک پخت قالب را فوری از فر خارج نکنید، چون وقتی یه دفعه از گرمای زیاد خارج شود به کیک شوک وارد می‌شود و پف آن می‌خوابد پس ابتدا فر را خاموش کنید بعد در آن را باز کنید اجازه دهید چند دقیقه داخل فر خاموش بماند بعد از فر خارج کنید.

بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید یک ربع به آن زمان دهید تا از حرارت بیفتد بعد به آرامی دور قالب را با کاردک یا چاقو در بیاورد سپس روی یک توری برگردانید. توری، پنجره‌ای است که برای برگرداندن کیک به جای سینی استفاده می‌شود و می‌توانید آن را از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. اجازه دهید کیک 1 ساعت روی توری بماند تا کاملا خنک شود بعد آن را برش بزنید اگر کیک داغ باشد و برش بزنید خُرد می شود.

 اگه می خوایید لذت یه کیک خونگی رو بچشید صفحه آشپزی ما رو دنبال کنید

263953_953

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها