|

چالش های پزشکیان در حوزه اقتصاد و روابط خارجی

اصلی‌ترین چالش خارجی پیش روی دولت پزشکیان چه خواهد بود؟

«شبح بازگشت ترامپ به کاخ سفید در نوع خود می تواند یکی از مهمترین چالش های پیش روی دولت پزشکیان باشد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مدت زمان زیادی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و یپروزی مسعود پزشکیان در قالب این انتخابات نمی گذرد. در این چهارچوب، صاحب نظران و کارشناسان دیدگاه های مختلفی را در مورد آینده این دولت و چهره های محوری فعال در قالب آن مطرح می سازند و در این زمینه شاهد طرح گمانه زنی های مختلفی نیز هستیم. در این راستا، یکی از حوزه هایی که مسعود پزشکیان در دوره رقابت های انتخاباتی نیز مانور گسترده‌ای را با محوریت آن انجام می داد، عرصه سیاست خارجی است.

پزشکیان تاکید داشته که سایه تحریم از روی کشور بایستی برداشته شود و در عین حال، ایران باید وضعیت متوازن تری را در حوزه سیاست خارجی خود اتخاذ کند و از متمایل شدن به یک بلوک قدرت خاص خودداری کند و فرصت های متنوع در عرصه سیاست خارجی را کشف و فتح کند. پزشکیان همچنین در مورد برجام نیز موضع گیری داشته و تاکید کرده که احیای برجام می تواند فرصت های اقتصادی قابل توجهی را پیش روی ایران قرار دهد.

با این همه، باید توجه داشته باشیم که تکیه و تاکید پزشکیان بر حوزه سیاست خارجی تا حد زیادی معطوف به بهبودبخشی به وضعیت اقتصادی است. مساله ای که به معنای واقعی کلمه چالش اصلی اقتصادی ایرانِ امروز است. از این رو، اینطور به نظر می رسد که دولت پزشکیان در ماه های آتی در صورت وقوع یک سناریو و محقق شدن آن، با چالش های عدیده ای در حوزه اقتصادی و روابط خارجی رو به رو خواهد شد. این سناریو نیز چیزی جز پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نیست. فردی که پیشتر نیز در دوره حضور خود در قدرت، کارزار فشار حداکثری را علیه کشورمان به راه انداخت و سیلی از تحریم ها را علیه ایران روانه کرد و موجب شد تا بسیاری از معادلات اقتصادی در کشورمان به هم بریزد و سیلی از گرانی و تورم در اقتصاد ایران ایجاد شود.

ترامپ

در روزهای گذشته، عملکرد بسیار ضعیف جو بایدن رئیس جمهور مستقر آمریکا در جریان مناظره با ترامپ و البته اوج گیری گمانه زنی های مختلف در حزب دموکرات مبنی بر ضرورت جایگزین شدن فردی مناسب با جو بایدن، همه و همه یک برونداد را به ذهن متبادر می کند و آن این است که احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید به هیچ عنوان کم نیست و ما بایستی از همین حالا خود را برای این سناریو آماده کنیم.

به بیان ساده تر، هیچ بعید نیست که مسعود پزشکیان و دولت وی در همین آغاز راه با سدی مهم در پیشبرد دستورکارهای خود رو به رو شوند و با بازگشت ترامپ به قدرت، بار دیگر شاهد تشدید فشارهای اقتصادی دولت آمریکا به ایران و ایجاد موانع متعدد برای کشورمان در حوزه اقتصادی باشیم. مساله و دستورکاری که به نظر می‌رسد از همین حالا بایستی خود را برای آن آماده سازیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها