|

آیا ظریف برگ برنده پزشکیان می شود؟

«حضور ظریف در تیم انتخاباتی پزشکیان با تحلیل و تفسیرهای مختلفی همراه شده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ در روزهای اخیر شاهد گرم شدن قابل توجه تنور رقابت های انتخاباتی بوده ایم. در این راستا، نامزدهای انتخاباتی چه با حضور در برنامه های تلویزیونی و چه سفر به شهرهای مختلف کشورمان سیع دارند تا جای ممکن سبد رای خود را تقویت کنند و بخت خود برای حضور در پاستور را افزایش دهند. در این چهارچوب، یکی از محورهای اصلی فعالیت های انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، حضور در برنامه های تلویزیونی و بحث و مناظره با حضور کارشناسان است. در این چهارچوب، اخیرا شاهد بودیم که مسعود پزشکیان از حضور جواد ظریف به عنوان همکار و مشاور در یک برنامه مرتبط با عرصه سیاست خارجی استفاده کرد.

به گزارش شایانیوز؛ البته که پیشتر نیز پزشکیان اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، از محمد جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه دولت خود استفاده خواهد کرد. موضوعی که با استقبال ظریف نیز رو به رو شد و وی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، هشتگ "برایِ ایران" را مورد اشاره قرار داد. با این حال، برخی ناظران و تحلیلگران به این سوال اشاره می کنند که آیا ظریف می تواند سبد رای پزشکیان را تقویت کند؟ پاسخ به این سوال به 2 دلیل عمده و مهم، بله است.

ظریف

اولا، ظریف از محبوبیت قابل توجهی در میان طیف های مختلفی از مردم کشورمان برخوردار است و شاهد بوده ایم که در زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز برخی نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو به صراحت تاکید داشتند که در صورت حضور در رقابت های انتخاباتی، ظریف را به کرسی وزارت خارجه منصوب خواهند کرد. معادله ای که نشان می دهد آن ها تا حد زیادی روی سرمایه اجتماعی که ظریف در جامعه ایرانی برای خود ایجاد رده، حساب باز کرده اند. استفاده پزشکیان از ظریف در بحبوحه رقابت های انتخاباتی نیز در همین چهارچوب قابل ادراک است.

دوم اینکه ظریف از نظر طیف های قابل ملاحظه ای از جامعه ایران، نمود یک دیپلمات تحصیلکرده و دنیا دیده است که حضور وی در کرسی وزارت خارجه، در نوع خود یک اعتبار بین المللی قابل توجه را برای کشورمان به ارمغان می آورد. سخنرانی های فراوان ظریف در دانشگاه های اقصی نقاط جهان و اینکه او یک استاد شناخته شده در حوزه روابط بین الملل در جامعه دانشگاهی کشورمان است، همه و همه پرستیژ خاصی را از نظر حرفه ای به ظریف بخشیده اند. در این میان، ضعف فزاینده افراد رقیب با او چه از حیث سواد آکادمیک و چه تجربیات بین المللی نیز سبب شده تا ظریف با فاصله از رقبای خود در حوزه سیاست خارجی کشور قرار گیرد و خود را به مثابه چهره ای مهم و برجسته در این حوزه به افکار عمومی کشورمان معرفی کند.

از این رو، این گزاره که ظریف می تواند به محوبیت و سبد رای پزشکیان بیفزاید، به هخیچ عنوان گزینه ناردستی نیست و باید آن را جدی تلقی کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها