|

آیا سیاست خارجی ایران در دوره پزشکیان تغییرات جدی می کند؟

«برخی ناظران و تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که آیا سیاست خارجی ایران در دولت مسعود پزشکیان با تغییرات جدی همراه خواهد شد یا خیر؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ مدت زمان زیادی از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نمی گذرد. در این چهارچوب، هنوز هم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، تحلیل و تفسیرهای مختلفی را در مورد دلایل و محرک های اصلی پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و اینکه ساختار و دستورکارهای اصلی دولت او چگونه خواهد بود، ارائه می کنند.

به گزارش شایانیوز؛ از این رو، شاهد هستیم که گمانه زنی های مختلفی در مورد اعضای احتمالی کابینه وی و یا رویکردهایی که او در عرصه های مهم و حساس حکمرانی کشورمان در پیش خواهد گرفت، مطرح می شود. در این راستا، یکی از عرصه هایی که بسیاری ا تحلیلگران معتقدند مسعود پزشکیان و دولت وی تا حد زیادی بر آن معطوف خواهند بود، حوزه سیاست خارجی کشورمان است. برخی به طور خاص این گزاره را مطرح می کنند که با توجه به حضور پررنگ و جدی جواد ظریف وزیر خارجه سابق کشورمان در دولت مسعود پزشکیان، به احتمال زیاد سمت و سوی سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز در مسیری قرار خواهد داشت که پیشتر جواد ظریف در دولت حسن روحانی وظیفه سکانداری آن به عنوان وزیر خارجه ایران را برعهده داشته است.

با این حال، عده ای نیز با توجه به شرایط مخصوصا حساس منطقه ای این سوال را مطرح می کنند که آیا سیاست خارجی ایران در دوره مسعود پزشکیان و در قالب دولت وی، تغییرات جدی و محسوسی را خواهد داشت؟ پاسخ به این پرسش نیازمند درکی از کلیت معادله سیاست خارجی در دولت های مختلف جهان است. باید توجه داشته باشیم که در هر کشوری، سیاست خارجی از اصولی ثالبت و پایدار پیروی می کند و گاه و بیگاه شاهد تغییرات جزئی در قالب آن از سوی دولت های مختلفی که در کشورها روی کار می آیند هستیم. به بیان ساده تر، سیاست خارجی در عین ثبات از برخی تغییرات محدود پیروی می کند.

مسعود پزشکیان 2

معادله ای که در مورد کشورمان نیز برقرار است. به عنوان مثال حمایت از محور مقاومت یکی از اصول بنیادین سیاست خارجی کشورمان است که قابل تغییر نیست و هیچ دولتی نمی تواند آن را نادیده بپندارد. مساله ای که در پیام اخیر مسعود پزشکیان به سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان و وعده حمایت همه جانبه وی و دولتش از حزب الله به عینه قابل مشاهده بوده است.

با این حال، به نظر می رسد که دولت مسعود پزشکیان با توجه به چهارچوب های ثابت حاکم بر سیاست خارجی کشورمان، به دنبال متوازن کردن بیش از پبیش دیپلماسی بین المللی ایران خواهد بود و از تکیه صِرف سیاست خارجی کشورمان به بلوک شرق جلوگیری خواهد کرد. معادله ای که در نوع خود می تواند بهتر از گذشته ضامن منافع ملی ایران باشد. از این رو اینکه عده ای از وقوع تغییرات بزرگ در سیاست خارجی ایران در دوره حضور مسعود پزشکیان در قدرت سخن می گویند، چندان منطقی و درست به نظر نمی رسد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها