|

خانه های ۲۵ متری؛ ایده ای که در نطفه خفه شد

2 نکته در مورد یک ایده جنجالی در بازار مسکن ایران

«در گزارش حاضر به واکاوی 2 نکته مهم درمورد یک ایده جنجالی در بازار مسکن ایران پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ همزمان با افزایش قمیت مسکن در کشورمان و تبدیل شدن موضوع خانه‌دار شدن به یک رویا برای طیف قابل توجهی از مردم ایران، شاهد ارائه ابتکارها و طرح های جدید با هدف تسهیل خانه دار شدن افراد هستیم. در این راستا، در ماه های گذشته به طور خاص یک ایده تازه در حوزه بازار مسکن، جنجال های گسترده ای را برانگیخته است.

به گزارش شایانیوز؛ ماجرا از این قرار است که برخی معتقدند که گرانی سرسام آور قیمت مسکن، زمینه مساعدی را برای ساخت و فروش واحدهای کوچک متراژ یا مسکن اقتصادی فراهم کرده است. در این زمینه به مسکن 25‌متری نیز اشاره شده و تاکید شده که این نسخه می تواند تا حد زیادی راه را برای افرادی که می توانند با حداقل پول، خانه دار شوند، هموار کند. با این حال، تنها اندکی پس از طرح این ایده، سیلی از انتقادات از آن مطرح شد و بسیاری آن را ایده ای نادرست ارزیابی کرده و حتی مقام های شهری در تهران نیز تاکید کردند که به مسکن 25 متری جوازی تعلق نخواهد گرفت.

با این همه، اینطور به نظر می ردسد که این ایده حداقل از 2 مشکل عمده و محوری رنج می برد.

اول اینکه این ایده هیچ تناسبی با عزت و احترامی که مردم کشورمان باید از آن برخودار باشند، ندارد. در مدت اخیر بارها شاهد بوده ایم که در پیِ مطرح شده ایده مسکن 25 متری، در قالب کلیپ ها و ویدئوهای مختلف، این ایده با ایده های دیگر در سایر کشورهای منطقه که در قالب آن ها به برخی از طبقات اجتماعی، مسکن به شدت ارزان قیمت و ویلایی داده می شود، مقایسه شده است. از این رو، اینکه ما به سمت ایده مسکن 25 متری حرکت کنیم، هم یک عقبگرد بزرگ برای کشورمان است و هم عزت مردم ایران را تضعیف می کند.

دوم اینکه مطرح کنندکان این ایده دقیقا باید پاسخ دهند که آیا واقعا این ایده را حلال مشکلات می بینند؟ آیا مشکل اصلی در بخش مسکن، متراژ خانه است؟ همه کارشناسانِ امر به خوبی می دانند که چالش اصلی در بخش مسکن، تورم کلی است که اقتصاد ایران را در برگرفته و در عین حال، قیمت زمین به عنوان زمینه اصلی ساخت مسکن نیز ماهیتی نجومی دارد. تا زمانی که این مشکلات حل نشوند، حتی همان مسکن 25 متری نیز پس از مدتی قیمت های نجومی پیدا خواهد کرد و دستِ طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان جهت خرید آن نیز کوتاه خواهد شد.

از این رو، ایده مسکن 25 متری یا اقتصادی را بیش از آنکه یک راه حل در بخش مسکن بدانیم، بایستی به مثابه یک مُسکن در بخش مَسکن ارزیابی کنیم. موضوعی که به هیچ عنوان اصلِ درد و مشکل را از بین نمی برد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی