|

چرا بازار مسکن ایران آرام نمی گیرد؟

«در گزارش حاضر به این سوال پرداخته می شود که چرا قیمت مسکن در ایران آرام نمی گیرد و مدام قله های قیمتی جدیدی را فتح می کند؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ به تازگی بانک مرکزی کشورمان میانگین قیمت مسکن در تهران را اعلام کرده است. در این راستا، هر مترمربع مسکن در تهران در اسفند 1402، به طور میانگین قیمتی در حدود 81 میلیون تومان داشته که این میزان در مقایسه با ماه گذشته رشد بیش از 3 درصدی و در قیاس با دوره زمانی مشابه در سال گذشته، رشد بیش از 24 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش شایانیوز؛ موضوعی که خرید مسکن برای بسیاری از مردم کشورمان را به یک چالش بزرگ تبدیل کرده و حتی برخی گزارش ها حاکی از این هستند که برخی از اقشار مردم کشورمان بایستی ده ها سال پول و درآمد خود را پس انداز کنند تا شاید بتوانند در نهایت خانه‌دار شوند. موضوعی که آن هم با توجه به تداوم روند تورم در اقتصاد ایران، چندان ممکن نیست. حال در این نقطه، یک سوال مهم و محوری مطرح می شود: چرا بازار مسکن ایران آرام نمی گیرد و قیمت ها مدام بالا می رود؟ برای پاسخ به این پرسش، توجه به 2 نکته ضروری است.

اولا، باید توجه داشته باشیم که معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایران چندان متوازن نیست. این بدان معناست که متناسب با تقاضا برای مسکن، شاهد عرضه نیستیم. به بیان ساده تر، تقاضای زیادی برای مسکن وجود دارد اما عرضه بسیار کم است. قواعد ساده اقتصادی در یکچنین شرایطی حکم می کنند که شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن باشیم.

البته که عمده مسکن ساخته شده در کشورمان نیز در مناطقی که واقعا مورد نیاز مردم است، ساخته نمی شود. مثلا شاهد توسعه مسکن سازی در مناطق پیرامونی شهر تهران هستیم این در حالی است که در خودِ تهران، نیاز جدی به ساخت مسکن حس می شود. موضوعی که بیش از پیش عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار مسکن را تشویق و تحریک می کند.

دوم اینکه بازار مسکن نیز همچون دیگر بازارهای کشورمان، تا حد زیادی از روند فزاینده تورمی در اقتصاد ایران متاثر می شود. در سال های گذشته به طور خاص شاهد افزایش قابل توجه قیمت ارز در اقتصاد ایران بوده ایم که این مساله خود تاثیرات قابل توجهی را بر بازار مسکن گذاشته و می گذارد. کما اینکه به طور سنتی سال هاست که میانگین قیمت مسکن در تهران به دلار و چیزی در حدود 1200 تا 1400 دلار ارزیابی شده است.

حال در این وضعیت، با جهش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز رشد قابل توجهی را تجربه می کند و دچار انفجار می شود. در این چهارچوب، اگر واقعا به دنبال کنترل تورم در بازار مسکن هستیم، باید تورم را از مبدا آن(کلیت اقتصاد ایران) کنترل کنیم. معادله ای که حداقل تاکنون تدبیر جامعی برای مهار آن اندیشیده نشده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی