|

داخل کیسه برنج چشمت میوفته به شپشک و قلبت وایمیسته؟ نترس ترفندای از بین بردنش اینجاست

شاید برای شما هم پیش اومده که موجودات ریزی در برنج دیده اید و نمیدونین چه کنید، اونها شپشک هستن و اینجا نحوه از بین بردنشون رو یاد میگیریم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که یهو چشمتون بخوره ببینید تو خونه مورچه ها صف کشیدن و دارن راه میرن. و یا مثلا تو حبوبات یه حشره ریز دیدین و شاید هم تو برنج یه موجود ریز در حال قدم زدنه! آخرین گزینه شپشک برنج هستش که معمولا در برنج ظاهر میشه و شروع میکنه به سوراخ کردن برنج ها. قطعا در وهله اول ترس شما رو برمیداره که آیا این حشره برای برنج مضر بوده یا خیر! چرا که قراره شما اون برنج رو میل کنید و اصلا اینکه بازم از این حشره تو برنجتون هست یا نه ذهن رو درگیر میکنه. در این مطلب قراره با این فسقلیه چندش آشنا بشیم و راه های هوتوتو کردنش رو هم یاد بگیریم، پس با ما همراه باشید.

اصلا شپشک برنج چی هست و چه شکلیه؟

در وهله اول باید بدونید که اصلا شپشک چه شکلیه تا بتونید مهارش کنید. اونها حشرات ریزی هستند که 2 الی 3 میلی متر می باشند. این آفت میتونه پرواز کنه و به برنج و غلات حمله ور بشه و همونطور که گفتیم سوراخشون کنه. این حشره هر چی بالغ تر باشه تند تر میتونه حرکت کنه و تا سی روز هم قابلیت زنده موندن داره! ناگفته نمونه که شپشک ها هیچ گونه ضرری برای سلامت انسان ندارد و ناقل بیماری ها هم نیستند. تنها چیزی که نگرانی داره اینه که میتونن برنج رو گودر کنند و به سایر غلات هم نفوذ کنند. 

Untitled

شپشک ها از کجا میان و چجوری زیاد میشن؟

شپشک ها ممکن است در هنگام برداشت و انبار کردن برنج به صورت تخم به برنج چسبیده باشن و در فضایی که شرایط مناسب رشد کنند. رشد اونها تو جایی که مرطوب و گرم باشه به شدت میره بالا و به همین علت برای نگهداری از برنج بادی در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.

شپشک برنج

بهترین راه های جلوگیری از شپشک برنج چیه؟

آب جوش: اگر در کیسه برنج خود دیدین کمی شپشک هست، بهتره که برای هر با استفاده از برنج، اون میزانی که قراره استفاده کنید رو داخل آب جوش بریزد به طوری که آب داخل ظرف تا بالای برنج بیاد و اینجوری شپشک ها کشته شده و بر روی سطح آب شناور میشن.

میخک و برگ بو: شپشک ها به شدت از میخک فراری هستند و به همین علت به جهت از بین بردن اونها میتونید مقداری میخک در کیسه برنج خود قرار دهید تا شپشک ها محو افق شوند. از طرفی هم اگر هنوز برنج شما شپشک نزده و میترسین بزنه، باید گفت بهترین راه اینه که برگ بو رو به خوبی بشویید تا از عاری از آلودگی بشه و بعد داخل کیسه برنج قرار دهید.

برنج داخل فریزر: در این قسمت باید گفت فریز کردن برنج برای از بین بردن شپشک خیلی موثره و بهترین راهه، اما با این بدی که طعم برنج بعد از فریز کردنش تغییر خواهد کرد. اگر قراره مقدار زیادی برنج تو خونه نگهداری کنید، بهتره که اونها رو داخل فریزر قرار بدید چرا که شپشک ها در دمای پایین کشته خواهند شد و بعد گذشت سه چهار روز برنج رو از فریزر در بیارید و بسته بندی کنید. این مدلی برنج تا شیش ماه قابل استفاده هستش.

RICE-INFESTED-WITH-RICE-WEEVILS1

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها