|

ترفند از بین بردن شپشک داخل کیسه برنج؛ نترس راحت میتونی این هیولای برنج رو نابود کنی

اگر برای شما هم اتفاق افتاده که برنجتون با هجوم شپشک ها روبرو شده، پس حتما این مطلب رو بخونید تا از شر این فسقلی های رو مخ راحت بشید.

لینک کوتاه کپی شد
25

شایانیوز- میدونیم که برنج پایه اصلی بیشتر غذاهای ما ایرانی هاست. اصلا اگه برنج نباشه خیلیامون سیر نمیشیم و خلاصه اینکه ما ایرونیا خیلی برنج دوست هستیم. اما برنج یه باگ بزرگ داره و اونم اینه که احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که برید کیسه برنجتون رو باز کنید و با شپشک روبرو بشید. وقتی چنین اتفاقی رو می بینید چنتا سوال میاد به ذهنتون. مثلا اینکه این شپشک ها از کجا یهو سر و کلشون پیدا شد؟ و یا اصلا اینکه اونها ضرری دار یا نه؟ در آخر هم که میشه مهمترین سوال، اینه که این شپشک ها رو چطور میشه از بین برد؟

اما نگران نباشید چرا که این مشکل تو برنج های ایرانی متداوله و برنج بعد از موندن تو یه جا حتی در زمان کوتاه ممکنه شپشک بزنه. 

شپشک برنج چی هست؟

شپشک برنج رو برخی با اسم حشره و برخی هم با اسم جوجوی برنج می شناسند. اونها آفت های ریزی هستند که ممکنه به برنج و گندم و ذرت بزنه و ازشون تغذیه کنه. اگه بخوایم از نظر ظاهری شپشک رو شناسایی کنیم باید بگیم که اونها حشراتی با سری خرطومی شکل هستند که به رنگ قهوه ای تیره با طول 3 تا 5 میلی متر می باشند. شپشک ها بال دارند پس ممکنه جاهای دیگه خونه هم اونهارو ببینید. شپشک ها تا پیش از بالغ شدنشون معمولا در برنج قرار دارند پس احتمالا در نقاط دیگر اونها رو تو سن کوچیکتر نبینید.

225335_349-e1627889757648

شپشک برنج از کجا به وجود میاد؟

معمولا این مدلی ظاهر میشن که تخم این حشرات در زمان کاشت، داشت تا برداشت و انبار کردن بر روی گیاه برنج قرار بگیرن و در شرایط مناسب شروع به فعالیت و بزرگ شدن و تکثیر کنند و اینجوریاست که یهو می بینید کیسه برنج شده پر از شپشک.

- گرما و رطوبت دو عامل اصلی رشد اونهاست. به همین علت بهترین کار اینه که برنج رو به دور از رطوبت و در جای خنک نگهداری کنید.

شپشک برنج خطرناکه؟ 

از لحاظ پزشکی این حشرات برای انسان ها ضرری ندارن و باعث بیماری نمیشن. اما برای برنج خوب نیستن و تو مدت زمان طولانی باعث پودر شدن برنج خواهند شد.

ولی خب قطعا هیچکس دوست نداره برنجی رو بخوره که داخلش شپشک زده! دقت داشته باشید وقتی این حشرات رو داخل برنجتون می بینید نیازی نیست برنج رو دور بریزید، بلکه میتوئنید به راحتی با از بین بردن شپشک داخلش مصرفش کنید.

Untitled

روش های جلوگیری از شپشک برنج

قطعا خرید برنج سالم  بعد هم نگهداری درست میتونه از به وجود اومدن انی حشرات جلوگیری کنه. میگن که پیشگیری بهتر از درمانه! 

دقت کنید در هنگام خرید، برنج شما فاقد شپشک و کرم و اینچیزا باشه. برنج رو در ظرف های مخصوص و یا کیسه نخی نگهداری کنید. همونطور که گفتیم برنج رو در فضای خشک و خنک بگذارید تا از رشد و تکثیر شپشک ها در امان باشه. بین زمین برنج و یا دیوار و برن فاصله ای ایجاد کنید تا از ورود حشرات به داخل جایگاه برنج جلوگیری بشه. از همون ابتدای خرید برنج، یکسری چیزها که باعث جلوگیری از رشد و زیاد شدن شپشک میشه در کیسه برنجتون قرار بدیدی مثل : یخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو و …

تو کیسه برنجتون از جذب کننده اکسیژن استفاده داشته باشید. سعی کنید تا جایی ک امکانش هست از خرید برنج در حجم بالا خودداری کنید. و در آخر اینکه برنج رو از جای مطمئن بخرید تا بدونید محل نگهداریش فاقد رطوبت و به دور از گرما بوده.

shepeshak

بهترین روش ها برای از بین بردن شپشک برنج

احتمالا از اطرافیان شنیدین که میگن خب برنجت رو زیر نور آفتاب بذار و یا مثلا برنج رو الک کن که خب باید بگیم این روش ها بسیار زمان بر هستند و تاثیر کامل رو ندارند.

بهترین ترفند برای از بین بردن شپشک های داخل برنج اینه که یک پنکه و یک ظرف بزرگ مثل تشت که دیواره بلند داشته باشه نیاز دارید. بهد پنکه رو با باد معمولی بذارید و سپس برنج رو از بالا به سمت پایین بریزید به طوری که برنج ها که سنگین تر هستند ریخته بشن تو تشت و شپش ها به دلیل سبکی که دارند به اونور تر پرتاب بشن. دقت کنید که این کار رو حتما تو فضایی باز انجام بدید که مطمئن باشید حشرات دوباره داخل برنج برنمیگردن و داخل خونه هم نفوذ نمی کنند.

Insects-in-rice

اما دیگر روش های از بین بردن شپشک ها

- برنج و زیر تنور آفتاب قرار بدید؛ چرا که حشرات از نور فراری هستند و برنج رو ترک میکنند اما خب بدیه این حرکت اینه که این کار طولانی میشه و برنج هم اگه مدت زمان زیاد زیر آفتاب بمونه پوک میشه.

- به دلیل عیبی که روش قبلی داشت بهتره که برنج رو زیر کولر پهن کنید و درونش برگ بو، نمک، برگ چریش و یا میخک قرار دهید. شپشک ها سرما رو دوست ندارند و به همین دلیل از برنج خارج خواهد شد.

- قرار دادن برنج در فریزر با شپشک های زیاد باعث میشه تا این حشرات نابود بشن اما دقت کنی که مدت زمان زیادی طول نکشه چرا که باعث خرد شدن برنج خواهد شد.

روش-تضمینی-از-بین-بردن-شپشک-برنج-450x300

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • من ارسالی در

    برنج از جای معتبر و به شرط بخرید .
    برنج کم بخرید .
    شته در موقع شستن برنج پاک می شود .
    بیشتر برنج فروشان خودشان نمی توانند از شته زدن برنج جلوگیری کنند .
    بیشتر برنج مغازه ها شته زده هستند .

  • بانو ارسالی در

    هرچی هم بمونه موقع شستن برنج روی آب میاند و بیرون ریخته میشند.

  • لیلا ارسالی در

    فقط نفتالین بی بو صدرصد از بین می بره

  • فرخنده ارسالی در

    برنج در آفتاب خراب و موقع پخت انگار لاشه اس و خرد میشه .

  • سید محمد حسین عظیمی ارسالی در

    اگر برنجی که می خرید را یک شبانه روز در فریزر قرار دهید ،شپشک و تخم شپشک یخ می زند و از بین می رود و این برنج را از فریزر بیرون آورده و در ظروف خالی یک و نیم لیتری نوشابه بریزید و در آن را محکم ببندید ،دو سال هم که بماند شپشک نمی گیرد.

  • علی برومند ارسالی در

    من شنیدم که میگن اگر این شپشک ها داخل برنج دیده بشن برن برن خوبیه و سالمه مگر اینکه ازین کرم هایه سفید داشته باشه

  • کامی ارسالی در

    بهترین راه کار اینکه برنج مقدار کم خریداری بشه و از انبار کردن برنج خودداری کنید.

  • متین ارسالی در

    فریزکردن برنج و گل میخک داخل برنج بریزید شپشک راازبین میبره.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها