|

سوار ماشین زمان بشوید؛ ناصرالدین‌شاه برگزارکننده اولین نمایشگاه فرش ایرانی در اتریش

فرش ایرانی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید اولین نمایشگاهی که هنر دست قالیبافان ایرانی را به نمایش گذاشت، در زمان ناصرالدین شاه بود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- از میان تمام هنرهایی که مردم سرزمینمان به آن مشغول بوده اند، هنر بازی با تار و پود و رنگ ها، قالی بافی، یکی از چشم نواز ترین ها محسوب می شود. هنری که جلوه ی  نام و آوازه ی آن تا بسیاری از سرزمین های دور نیز کشیده شده و تنها محدود به همین خاک و همین مرز و بوم نیست.

فرش ایرانی آینه ی تمام نمای فرهنگ و هنر، در هر گوشه و کنار خود اصالت را فریاد می زند و از تار و پود آن خاطرات برجای مانده از دست بافندگان و نقش زنان ایرانی جاری و باقی است.

فرش ایرانی

مهد فرش و قالی ایرانی

پیشینه و تاریخچه فرش ایران به دوران باستان می‌رسد و در اسناد و کتاب‌ های قدیمی درباره آن  بسیار گفته اند.. این هنر ظریف و خوش آب و رنگ از جمله قدیمی ترین هنرهایی است که نسل به نسل در دست مردم این گردیده. حال آنکه قدیمی ترین فرش در جهان را نیز اثری ایرانی و متعلق به دوران هخامنشی دانسته اند. باستان‌ شناسان در سال ۱۹۴۹، طی کاوشهای باستانی خود در روسیه، فرشی را در منطقه پازیریک یافتند. رودنکو، باستان‌ شناسی که موفق به کشف این فرش شده بود، آن را متعلق به ایران و زمان بافت آن را به قرن پنجم یا اوایل قرن چهارم پیش از میلاد (دوره هخامنشیان) نسبت داد.

فرش ایرانی

وی پیرامون این موضوع، در کتابش چنین نوشته است: شیوه‌ ی گره زدن دم اسب‌ ها  و کاکل آن‌ ها شبیه ایرانیان است و نقش گوزن‌ ها از تیره‌ ی گوزن زرد خال‌ دار ایرانی است. وصف مردانی که به همراه چارپایان از پی  یکدیگر می‌ آیند نمایانگر شیوه‌های هخامنشی و آشوری است.

هنر و تاریخی که هرچه می گذرد وزین تر می شود

ارزش قالی و قالیچه ایرانی تنها محدود به دوران ما نیست. بلکه در اساطیر و داستان‌ ها نیز نقش زیادی داشته و بارها درباره‌ اش نوشته اند. قسمت مهم ماجرا آنجاست که هر چه پیش می رویم نه تنها از جلوه قالی بافی در ایران کاسته نشده بلکه روز به روز نیز بر اصالت آن افزوده می شود. موضوعی که به خودی خود باعث شده طرح و نقش قالی و هنر قالی بافی سرزمینمان ایران، هر روز با  اقبال بیشتری در میان ملل و فرهنگ های مختلف رو به رو شود. چرا که هنرمندان ایرانی با رعایت ریز نکات اصول زیبایی شناختی، هم در متن و هم در حاشیه ی فرش ها، دست به خلق آثاری بدیع می زنند.

اولین برگزار کننده فرش ایرانی ناصرالدین شاه بود

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید اولین نمایشگاهی که هنر دست قالیبافان ایرانی را به نمایش گذاشت، در زمان ناصرالدین شاه بود. وی با جمع آوری انواع فرش های نفیس بافته شده در دوران صفویه، اقدام به برپایی نمایشگاهی در وین پایتخت اتریش نمود. در نتیجه ی این عمل تمام فرش های به کلکسیونر مشهور اروپایی فروخته شد. لازم به ذکر است که در آن زمان خزانه دولت آه در بساط خود نداشت. لذا فرش های ایرانی و صادرات آن به کمک پادشاه قاجار آمد.

همین موضوع البته زمینه ای شد برای باز شدن پای تاجران فرش به ایران. اما ازآنجایی‌ که کشور سروسامان نداشت،‌ شرکت‌های غربی مانند برادران کاستلی و کمپانی‌ های روسی و آلمانی و انگلستانی در ایران و ابتدا در کرمان سرمایه‌ گذاری کردند. اتفاقی که هرچند برای آن‌ها سود زیادی به ارمغان آورد، اما برای اساتید قالیبافی و کارگران کارگاه‌ ها چیز زیادی در پی نداشت.

اکنون دست در دست ما بدهید تا با سوار شدن به ماشین زمان به آن قسمتی از تاریخ ایران سفر کنیم که قالیبافان قدیمی، با ظرافت دست هایشان شگفتی می آفریدند.

فرش ایرانی

بازار فرش در اران قدیم

فرش ایرانی

فرش ایرانی

فرش ایرانی

فرش ایرانی

فرش ایرانی

کودکان قالیباف

فرش ایرانی

بانوی جوان در حال نخ ریسی

فرش ایرانی

زنانی که پای دار قالی نشسته اند

فرش ایرانی

بازار فرش فروشان

فرش ایرانی

کودکان روی دار قالی

فرش ایرانی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی