|

سوار ماشین زمان بشوید؛ جسد ناصرالدین شاه تا یک سال درون محفظه شیشه ای قرار گرفت

ناصرالدین شاه

وقتی ناصرالدین شاه با پنج لول میرزا رضا کرمانی کشته شد جسدش تا یک سال درون محفظه شیشه ای قرار گرفت و تا پنج سال پس از دفن نیز سنگ قبر نداشت

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- وقتی پایان زندگی کسی نزدیک باشد، باید غزل خداحافظی را بخواند. حتی اگر آن فرد ناصرالدین شاه باشد. کسی که مثل بسیاری از پادشاهان سرتاسر جهان،. صدها خدم و حشم برایش آماده به خدمت بودند و برای یک نارضایتی او گاها سر خود را نیز به باد می دادند..

ترور ناصرالدین شاه با پنج لول میرزا رضا کرمانی

ناصرالدین شاه در آستانه ی پنجاه سالگی سلطنت خود بود که عزم کرد به زیارت حضرت عبدالعظیم برود. اما در حالی که داشت حرم وی را طواف می کرد، با پنج لول روسی میرزا رضای کرمانی کشته شد. حال آنکه به باور دوران وقت، ناصرالدین شاه را شهید نامیدند و قاتلش را رضای شاه شکار.

دفن ناصرالدین شاه یک سال طول کشید

چه کسی فکرش را می کرد میرزا رضایی که به دیدن ناصرالدین شاه آمده بود تا از حاکم کرمان شکایت کند، اکنون مقابل وی بایستد و با همان پنج لولی که برای قتل کامران میرزا تهیه کرده بود، شاه مملکت را به قتل برساند. به هر شکل بعد از تیراندازی، شاه را روی یک صندلی نشاندند و روی زخمش نیز دستمال گذاشتند. اما کار از کار گذشته بود و شاه در دم جان باخت. پس از این واقعه یک سال طول کشید تا او را دفن کنند . چرا که به باورشان چهارمین پادشاه قاجار باید با تشریفات عالیه به خاک سپرده می شد.

طی این یک سال جسد ناصرالدین شاه را چه کردند؟

گمان می رود ناصرالدین شاه به طور کل نوع حکمرانی اش طوری بود که نه خودش به پایان عمرش فکر می کرد و نه اعیان و رعیتش. لذا هیچکدام آرامگاه و برنامه ریزی خاصی را برای چنین روزی تدبیر نکرده بودند. به هر شکل در طول مدت این یک سال، وی را در یک محفظه شیشه ای واقع در تکیه دولت نگاه داشتند تا بعد ها بین مزار حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده حمزه به خاکش بسپارند. 

قبر ناصرالدین شاه تا 5 سال سنگ نداشت

فقط 5 سال طول کشید که تا حجار باشی سنگ قبر ناصرالدین شاه را آماده کند. او که از جمله اساتید صاحب نام یزدی بود اما پس از اینهمه زحمت توانست تنها 100 تومان از مظفرالدین شاه دریافت کند. بعد هم که نقل است از فشار همین ماجرا دق کرده و از دنیا می رود. اکنون سوار ماشین زمان بشوید تا با گذر از مراسم تدفین چهارمین شاه قاجار، شاهد رویدادی باشیم که به وقت خودش بسیار پر زحمت رقم خورد و امروز از آن تنها چند قطعه عکس قدیمی به یادگار مانده است.

ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه

4

3

2

1

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی