|

محتمل‌ترین نقطه برای ورود ایران به جنگی بزرگ کجاست؟

«برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که ایران راهی طولانی تا ورود به یک جنگ بزرگ منطقه ای ندارد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ منطقه خاورمیانه و به طور خاص غرب آسیا در سال های اخیر آبستن حوادث و رویدادهای مهم و قابل توجهی بوده است. این منطقه تقریبا کل دهه 2010 میلادی را درگیرِ جنگ داخلی سوریه و البته اوج گیری داعش و دیر گروه های تروریستی در سطح منطقه بود. چالشی که البته با شدت کمتر همچنان هم ادامه دارد. در عین حال، در ماه های اخیر نیز شاهد اوج گیری جنگ غزه و درگیری های اعضای مختلف محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس و متحدان منطقه ای و بین المللی آن بوده ایم.

به گزارش شایانیوز؛ در این بحبوحه، ایران در قامت یک جزیره ثبات ظاهر شده و تا حد زیادی در حراست از امنیت ملی خود موفق بوده است. مساله ای که مورد اشاره بسیاری از ناظران و تحلیلگران هم بوده و آن ها این موضوع را یک نکته مثبیت برای ایران و امنیت ملی این کشور ارزیابی کرده اند.

با این همه، در ماه های گذشته و به طور خاص پس از حمله موشکی و پهپادی بزرگ ایران به اراضی اشغالی، بسیاری از احتمال ورود ایران به یک جنگ بزرگ خبر داده اند. در رابطه با تنش و درگیری ها با رژیم صهیونیستی که این مساله محقق نشد با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که در صورت تحقق یک سناریو، ورود ایران به یک جنگ بزرگ در سطح منطقه قطعی است.

این سناریو نیز چیزی جز حمله اسرائیل به لبنان و جنگ آن با حزب الله نیست. موضوعی که در مدت اخیر مقام‌های ارشد اسرائیلی مدام به آن اشاره داشته اند و تاکید کرده اند که حمله اسرائیل به لبنان رویدادی قریب‌الوقوع است. اندکی قبل نیز کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان تاکید کرد که عملی شدن این سناریو راهی را جز ورود ایران به این جنگ به نفع حزب الله باقی نمی گذارد. معادهخ ای که در نوع خود می تواند سطح تنش و درگیری ها در سطح منطقه را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش دهد و دور تازه‌ای از جنگ و تنش را ایجاد کند.

درگیریهایی که جنگ غزه در مقابله ابعاد گسترده آن هیچ است. با این همه، برخی از تحلیلگران به این موضوع نیز اشاره دارند که بعید است اسرائیل در شرایط وخیم کنونی خود ریسک کند و حمله به لبنان را در دستورکار داشته باشد. کما اینکه محقق شدن این سناریو یک ضربه بزرگ و مهلک به خودِ این رژیم است. معادله ای که رژیم اسرائیل با توجه به وضعیت ضعیف نظامی خود و همچنین موقعیت نه چندان مستحکم بین المللی اش، هیچگونه آمادگی را برای آن ندارد و دست زدن به این گزینه می تواند آن را وارد یک جهنم بی بازگشت کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها