|

نحوه از بین بردن شپشک برنج / خدا تومن پول دادی واسه برنج ایرانی شپشک زده؟ / راهش اینه

اگر شما هم با مشکل شپشک برنج مواجه شده اید و نمیدونید چطور از شرشون میشه خاص شد، پس حتما با این مطلب همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- احتمالا برای شما هم پیش اومده باشه که در کیسه برنج رو باز می کنید و یهو جا میخورید، چرا چون با قیافه نه چندان خوب شپشک ها داخل برنج روبرو شده اید. قطعا بعد از دیدن اونها داخل برنج عزیزتون چندین سوال به ذهنتون اومده که این شپشک ها از کجا اومدن؟ چطوری از بین ببرمشون و آیا اصلا برنج من دیگه قابل استفاده هست یا سمی و دارای بیماری شده؟ که خب در پاسخ باید بهتون بگیم نگران نباشید چرا که از بین بردن شپشک راه و روش خاص خودش رو داره که به آسونی داخل خونه انجام میشه. از طرفی هم شپشک ها ناقل هیچ بیماری مضری برای انسان نیستن و بعد از پاکسازی برنج، میتونید با خیالی راحت ازش استفاده کنید. شپشک برنج رو با نام حشره یا جوجوی برنج هم می شناسند که آفتی کوچک است که به برنج و ذرت و گندم حمله میکنه. از نظر ظاهری شپشک ها حشراتی با سری خرطومی شکل و قهوه ای رنگ هستن که به طول 3 تا 5 میلی متر می باشند. این حشرات بال دارند و میتونن پرواز کنند، پس حواستون باشه که به دیگر جاهای خونه نرن. شپشک ها تا قبل از اینکه بالغ بشن رشدشون داخل دونه برنج هستش، به همین دلیل احتمالا پیش از بالغ شدنشون اصلا متوجه حضورشون نشید.

از بین بردن شپشک داخل برنج

شپشک برنج از کجا میاد تو برنج؟

ممکنه که شپشک تو هر کدوم از مراحل کاشت، داشت تا برداشت و انبار کردن برنج تخم گذاری کنند. حالا اگه این شپشک ها رو تو محیط مناسب رشدشون قرار بدیم که خیلی زود تند سریع بالغ شده و زیاد میشن. یادتون نره جایی که مرطوب و گرم باشه بهترین موقعیت برای بزرگ شدن اونهاست.

از بین بردن شپشک داخل برنج

چجوری میشه از شپشک زدن برنج جلوگیری کرد؟

اما اگر هم برنج میخواین بخرین و یا اینکه خریدین و میخواین ازش مراقبت کنین تا شپشک نزنه، پس حتما یکسری نکات رو رعایت کنید. مثلا اینکه وقتی دارید برنج رو میخرین حتما مراقب باشین که برنجتون شپشک یا کرم نداشته باشه. برنج رو تو یه ظرف مناسب یا ترجیحا کیسه نخی نگهداری کنید. برنج رو بزارید تو یه جای خشک و خنک. بین کیسه برنج با دیوار یا کف فاصله ایجاد کنید تا رطوبت یا حشره ای وارد نشه. از همون اول که برنج رو گرفتین میتونید از یکسری موارد مثل میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو استفاده کنید و داخل کیسه برنج قرار بدید. سعی کنید تا حد امکان برنج خیلی زیاد نخرید. برنجتون رو از فروشگاه های مطمئن خریده تا از پاک و بی حشره بودنش خیالی راحت داشته باشید.

از بین بردن شپشک داخل برنج

از بین بردن شپشک داخل برنج؛ پهن کردن برنج زیر آفتاب

حشرات برنج اینجورین که از نور فراری هستن. شما میتونید با پهن کردن برنج زیر نور آفتاب شپشک رو از داخل برنج خارج کرده و پاک سازیش کنید. اما خب عیب این کار اینه که اگه برنج مدت طولانی تو آفتاب بمونه ممکنه پوک بشه و دیگه اون برنج اولیه مرغوب نیست.

از بین بردن شپشک داخل برنج

پهن کردن برنج در جای خنک

خب در اینجا میخوایم عیب روش قبلی رو اصلاح کنیم و در اینجا شما میتونید برنج رو زیر کولر بپهن کنید که تو سایه باشه و در آن نمک، برگ بو، برگ چریش و یا میخک قرار دهید. این حشرات در واقع چون سرما رو دوست ندارند، از طرفی هم از یکسری موارد گفته شده فراری هستن، از برنج خارج شده و اون رو عاری از خود می کنند.

از بین بردن شپشک داخل برنج

استفاده از آب جوش

اگر مقدار برنج شما زیاد نیست و کم مودهف میتونید جهت از بین بردن شپشک های داخلش، از آب جوش کمک بگیرید. چرا که ریختن آب جوش بر روی برنج میتونه باعث کشته شدن شپشک ها تخم اونها بشه. برای استفاده از این شگرد میتونید در زمان شستشو برنج بهش یکم اب جوش اضافه کنید تا حشرات داخل برنج کشته شده و بر روی سطح آب بیان. اینجوری راحت میشه اونها رو از برنج جدا کرد. 

از بین بردن شپشک داخل برنج

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها