|

روش جلوگیری و از بین بردن شپشک کیسه برنج / دو میل قد دارن ولی مثل هیولا میفتن به جونش

اگر شما هم با مشکل هجوم شپشک ها مواجه شدین و نمیدونین چه کنین که این فسقلی های هیولا از بین برن، پس حتما با این مطلب همراه بشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گاهی اوقات یکسری حشرات به شدت فسقلی میتونن روح و روان ما رو آزار بدن. مثلا سوسک و یا حتی مورچه و شاید هم موریانه و شپشک! قطع برای شما هم پیش اومده که با یکی از اینها دست و پنجه نرم کرده باشید، اما بی شک میتونیم بگیم یکی از بدترین اونها شپشک هستش چرا که داخل برنج که یه خوراکی پر مصرفه زندگی میکنه. احتمالا برای شما هم پیش اومده باشه که کیسه برنج ور باز کردین و یهو با صحنه وجود شپشک ها داخل برنج مواجه شدین. این اتفاق برای خونواده هایی که از برنج ایرانی بدون نگهدارنده استفاده دارند بیشتر رخ میده و یا اون دست از افراد که از برنج قهوه ای زیاد مصرف می کنند. شپشک در واقع همون حشره برنج هستش که به نام جوجو نیز شناخته میشه.

احتمالا شما هم با دیدن این فسقلی های لعنتی یه سوالایی به ذهنتون میاد و مثلا از خودتون میپرسین این شپشک ها از کجا اومدن؟ اصلا برای برنج و ما مضر هستن یا نه! شپشک های به این ریزی رو چطور از بین ببریم؟ که خب باید بگیم اصلا نگران نباشید چرا که در این مطلب به تک تک سوالات شما پاسخ داده میشه. پس با ادامه مطلب ما همراه باشید.

شپشک برنج چی هست اصلا؟

شپشک برنج همون حشره ریزی هستش که معمولا به غلات و بیشتر هم به برنج حمله میکنه. اندازه شپشک ها بین دو تا سه میلی متر هستش و به رنگ های قهوه ای مایل به سیاه یا سرخ می باشد. شپشک ها خیلی عمر کنن سی روزه اما به راحتی میتونن پرواز کنن و از جایی به جای دیگه برن و تو تاریکی هم معمولا هر جا که نور ببینن جذبش میشن.

11zon_cropped-35-5

شپشک برنج از کجا اومده داخل کیسه برنج ما؟

به وجود اومدن شپشک برنج اصلا پروسه و شرایط خاصی نمیخواد! فقط کافیه تا تو یکی از مراحل کاشت، داشت، برداشت و یا انبار کردن برنج، فقط و فقط یدونه از تخم این حشرات بر روی دونه یا کیسه برنج قرار بگیره، اونوقته که اگه شرایط مهیا باشه زود تند سریع زیاد میشه!

حالا چه شرایطی؟ گرما و رطوبت دو تا آیتمی هستن که شپشک ها نیاز دارن تا تکثیر بشن، در نتیجه بهترین شرایط برای نگهداری از برنج جاهای خشک و خنک می باشد.

cover-1x1_4

خسارت شپشک به برنج؛ برای بدن ضرر هم داره؟

باید بدونید که اگر به محض فهمیدن وجود شپشک اون رو از بین نبرید، در واقع جدا از اینکه به برنج شما خسارت زده و میتونه سوراخ کنه، خیلی سرعتی وارد فضا آشپزخونه هم میشه و میتونه به دیگر غلات و یا فرش ها و رختخواب نفوذ کنه که این اصلا خوشایند نیست!

اما از طرفی هم اگر فکر می کنید برنجی که شپشک زده رو باید دور ریخت چرا چون برای بدن انسان مضره، خب باید بگیم سخت در اشتباهید، چرا که اصلا اینچنین نیست و باعث هیچگونه بیماری هم نخواهد شد. نیش و گاز هم نمیگیره!

شپشک+برنج

چجوری شپشک برنج رو از بین ببریم؟

1- اولین روش اینه که میتونید از پودر نعنا خشک استفاده داشته باشید. یعنی به ازای هر یک کیلو برنج ایرانی پنج گرم نعناع خشک رو داخل یه کیسه خیلی نازک بریزید و اون رو در لا به لای برنج داخل سطل قرار بدید.

2- از دیگر روش های از بین بردن شپشک داخل برنج اینه که از برگ بو داخل برنج استفاده کنید، اینجوری حشرات از برنج دور خواهند شد.

3- تو روش بعدی شما میتونید یکم میخک رو داخل کیسه برنجتون قرار بدید، چرا چون ثابت شده قرار دادن میخک در قفسه های مواد غذایی در آشپزخانه از ورود حشرات جلوگیری میکنه.

4- استفاده از خود سیر و یا قرص سیر ک میتونید از داروخونه و یا عطاری ها تهیه کنید نیز کارسازه. مشخصه که در اینجا نیز یکی از این دو مورد رو باید داخل کیسه برنج قرار دهید.

5- بی شک یکی دیگر از روش های کارساز در این راستا میتونه فریز کردن برنج می باشد. به این شکل که شما باید برنج رو داخل فریزر به مدت چهار روز قرار بدید تا شپشک ها در دما از بین برن و در نهایت نیز بعد از چند روز برنج رو از فریزر درآورده و بسته بندی کنید.

شپشک-برنج-1-1024x600

و اما روش های جلوگیری از شپشک برنج

همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم برنج نباید در فضای گرم و مرطوب باشه. میتونید برنج رو داخل کیسه پارچه ای نگهداری کنید و با یه حد فاصل از دیوار و یا زمین بگذارید تا هوا داخل برنج رد و بدل بشه. همیشه حواستون باشه که برنج مصریفیتون رو میزانی خریداری کنید که طولانی مدت نمونه و بعد از مدتی تموم بشه و دوباره اقدام به خرید کنید. 

از طرفی هم به هنگام خرید برنج دقت کنید که از همون اول شپشک نداشته باشه و سالم باشه. فراموش نکنید که فضاهای نگهداری از برنج رو همواره سمپاشی کرده و ضدعفونی نمایید. مواردی به مانند سیر، برگ بو، میخک، نعنا، کبریت و… رو قبل از آلوده شدن برنج به شپشک در کیسه و یا ظروف نگهداری قرار دهید.

ewewe

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی