|

آشپزخونه قلب تپنده و بهشت همه خونه هاست!/ قدم به قدم تا برق انداختن آشپزخونه!

خوبه که بدونیم چه ترفندهایی به کار بگیریم تا آشپزخونه رو راحتتر تمیز کنیم. توی این مقاله چند راهکار تمیز کردن آشپزخونه رو یاد میگیریم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آشپزخونه قلب تپنده خونه ست؛ جایی که همه اعضای خانواده روزی چندین بار بهش سر میزنن و توی اون وقت می گذرونن. آشپزی کردن و کارهایی که توی آشپزخونه انجام میشه باعث شده تا این مکان بیشتر از جاهای دیگه خونه به نظافت و تمیزکاری نیاز داشته باشه. و خب تمیز کردنش هم خیلی مهمه و با سلامتی اعضای خانواده در ارتباطه. واسه همین خوبه که بدونیم چه ترفندهایی به کار بگیریم تا آشپزخونه رو بهتر و راحت تر تمیز کنیم. توی این مقاله چند ترفند و راهکار تمیز کردن آشپزخونه رو باهم یاد میگیریم. تا پایان همراهم باش...

tamizkari2

تمیز کردن یخچال

شاید بشه گفت مهم ترین وسیله ای که توی همه آشپزخونه ها پیدا میشه یخچاله. تمیز بودن یخچال خیلی مهمه و تمیز کردن موادی که داخل یخچال گذاشته میشن، از اون هم مهمتر! پس حتما یخچال خونه رو به صورت مرتب و زود به زود تمیز کن.

حتما میدونی که برای این کار نباید از شوینده های شیمیایی استفاده کنی. بهترین گزینه استفاده از پارچه تمیز و نمداره. اگر فاصله تمیز کردن این وسیله برقی، زیاد نباشه، با پارچه نمدار خیلی راحت تمیز میشه. ولی اگر مدتیه که فرصت تمیز کردن یخچال رو نداشتی، بهتره صفحات طبقات رو بیرون بیاری، بشوری و خشک کنی و سر جاشون بذاری. بقیه یخچال رو هم با همون پارچه نمدار تمیز کن.

tamizkari4

در یخچال رو اما میشه با تمیزکننده های شیمیایی مثل شیشه پاکن یا تمیزکننده سطوح هم پاک کرد. فراموش نکن وقتی مواد غذایی میخری و میخوای داخل یخچال بذاری اول همه رو حتی شده با آب بشور و بعد داخل یخچال بذار و حواست باشه تا همیشه مواد غذایی تاریخ گذشته و میوه و سبزی گندیده رو به موقع از اون خارج کنی.. اینجوری بهداشت داخلی این وسیله برقی هم رعایت میشه.

تمیز کردن اجاق گاز و هود

یه وسیله مهم آشپزخونه که خیلی در معرض کثیف شدن قرار داره، اجاق گاز و هوده. بخارهای چرب ناشی از آشپزی، خیلی زود اجاق گاز و اطراف اون رو کثیف و جرم دار میکنه و خوبه که حداقل هفته ای یه بار این قسمت رو تمیز کنی.

tamizkari1

برای شروع بهتره هود رو تمیز کنی. هر لکه و چربی که در قسمت زیری هود و در اطراف فیلتر هود وجود داره رو با آب گرم و مایع ظرفشویی بشور. فیلتر رو دربیار و تمیز کن و بعد از اینکه خشک شدن دوباره اون‌ها رو سر جاشون بذار.

اگر اجاق ‌گاز صفحه‌ای داری، میله‌ها رو بردار و اون‌ها رو بشور. سطح زیر اون رو با پاک‌کننده های مناسب تمیز کردن گاز پاک کن. اگر گاز صفحه‌های برقی داره، می‌تونی اون‌ها رو با مایع ظرفشویی رقیق‌ شده با آب تمیز کنی. در فر رو هم میشه با پاک‌کننده همه منظوره، سرکه سفید یا مایع ظرفشویی رقیق شده پاک کرد. دستگیره‌ها و صفحه نمایشگر رو هم فراموش نکنی!

tamizkari3

تمیز کردن سینک ظرفشویی

یه جای مهم دیگه توی آشپزخونه که نیاز به تمیز کردن زود به زود داره سینک ظرفشوییه. سینک در معرض آلودگی و جرک گرفتگی قرار داره و میشه هر دو سه روز یه بار، با سیم ظرفشویی نرم و مایع ظرفشویی اون رو تمیز کرد. همه جای سینک، شیر آب و جای اسفنج و مایع ظرفشویی رو تمیز کن. دیوار پشت شیر آب رو هم با دستمال نمدار تمیز کن. در آخر سینک رو با آب داغ و مقداری سفیدکننده پر کن و ده دقیقه زمان بده و سپس آبکشی کن.

tamizkari6

تمیز کردن کابینت ها

در کابینت ها خیلی زود به زود کثیف میشن و اگه بچه کوچیک داشته باشی سرعت این کثیف شدن دوباره، بیشتره! اونا رو میشه با پاک کننده های چند منظوره و یه پارچه نرم تمیز کرد. داخل کابینت ها هم هر چند وقت یه بار باید چک بشه و مواد غذایی مونده یا ریخته شده رو تمیز کرد و ظروف به هم ریخته رو مرتب کرد. داخل کابینت ها معمولا با دستمال نمدار تمیز میشن و به پاک کننده نیازی نیست ولی اگر بود با همون پاک کننده سطوح و یه پارچه نرم تمیز میشه تمیزشون کرد.

tamizkari9

بهتره برای مرتب موندن کابینت ها از سبدهای کوچیک و بزرگ، جداکننده ها و اکسسوری های متنوع آشپزخونه استفاده کنی تا کابینت ها به مدت طولانی تری مرتب بمونن.

kitchenorganizing10

بالای کابینت ها هم ماهی یه بار نیاز به گردگیری و تمیز کردن دارن تا جرم و چربی روشون موندگار نشه. زیر کابینت ها هم بهتره هفته ای یه بار جارو و تی کشیده بشه.

tamizkari7

توی این مقاله تمیز کردن وسایل و جاهای مهم آشپزخونه رو باهم مرور کردیم. اگه به ترفندهای خونه داری علاقمندی اینجا رو هم ببین.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی