|

طرز تهیه کیک خرمالو؛ یه کیک خوشمزه و جذاب واسه شب یلدا

اگه از الان تو فکر درست کردن مخلفات شب یلدا هستید در ادامه با ما همراه باشید چون قراره یه کیک خرمالوی خوشمزه براتون درست کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزا که در آستانه شب یلدا هستیم خیلیا تو فکرَن که برای طولانی ترین شب سال چه غذاها و دسرهایی درست کنند. همان طور که می دونید هر شهری هم غذاها و دسرهای خاص خودشو داره؛ مثلا قزوینی ها برای طولانی ترین شب سال حتما انار پلو درست می کنند. خورشت مرغ ناردون غذای ویژه مازندرانی ها برای شب یلداست. کلم پلوی شیرازی هم جزء غذاهای مخصوص شیراز هاست که سعی می کنند هر طور که شده برای شب یلدا درست کنند. یه سری دسر و شیرینی هم هست که معمولا برای این شب تهیه میشه مثل کیک انار، کیک کدو حلوایی، کیک خرمالو، باسلوق، چیز کیک انار، چیز کیک کدو حلوایی و ....

توی این سری از مطالب قراره خوراکی های مخصوص شب یلدا رو بهتون آموزش بدیم. امروز میخوایم کیک خرمالو درست کنیم؛ یه کیک پنبه ای خیلی خوشمزه که اگه یه بار بخورید حتما مشتریش میشید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این کیک جذاب آشنا بشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک خرمالو

خرمالو ۴ عدد

تخم مرغ ۴ عدد

آرد ۲ پیمانه

شکر ۱/۵ پیمانه

روغن مایع ۱ پیمانه

گردو خرد شده ۱/۲ پیمانه

هل ۱/۲ قاشق مرباخوری

دارچین ۱/۲ قاشق مرباخوری

بکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری

وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری

نمک ۱/۸ قاشق چایخوری

کیک خرمالو

طرز تهیه کیک انار

1- اولین قدم برای درست کردن هر کیکی اینِ که مواد اولیه رو به دمای محیط برسونید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع، همه مواد رو از یخچال خارج کنید و اجازه بدید به دمای محیط برسن.

2- زرده و سفیده تخم مرغُ از هم جدا کنید. ابتدا سفیده رو با همزن برقی بزنید کف که کرد 1/2 پیمانه از شکر رو بهش اضافه کنید با همزن برقی بزنید به اندازه‌ای که وقتی ظرفُ بر می‌گردونید از ظرف جدا نشه. یکی از نشانه‌های خوب فرم گرفتن سفیده اینِ که رد پره‌های همزنُ توش ببینید.

3- در مرحله بعد زرده تخم مرغ + وانیل + روغن مایع + بقیه شکر رو با همزن بزنید این موادُ باید به اندازه‌ای هم بزنید که رنگش کرم متمایل به سفید و کشدار بشه.  سپس خرمالو‌هایی که از قبل پوستش گرفتید و با همزن یا چنگال پوره کردید رو به زرده اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه با همزن بزنید تا مواد با هم مخلوط بشن.

sad-egg-happy-egg

نکته خیلی مهم: اگر اول زرده رو با همزن زدید بعد خواستید سفیده رو بزنید ابتدا همزن رو بشورید بعد کامل خشک کنید سپس سفیده رو بزنید، چون اگه چربی یا آب با سفیده مخلوط بشه فرم نمی‌گیره همچنین ظرفی که سفیده رو داخلش می‌ریزید باید کاملاً تمیز و خشک باشه. بعد از اینکه سفیده رو فرم دادید برای اینکه آب نندازه داخل یخچال قرارِش بدید.

4- سفیده رو از یخچال دربیارید اجازه بدید چند دقیقه بمونه تا با بقیه مواد هم دما شه. فر رو هم روی دمای 175 درجه قرار بدید تا گرم شه.

5- آردُ ۳ بار الک کنید به همراه سفیده کم کم به زرده اضافه کنید مقداری از سفیده رو به زرده اضافه کنید با لیسک به حالت دورانی هم بزنید بعد مقداری از آردُ اضافه کنید و باز به حالت دورانی هم بزنید به همین ترتیب ادامه بدید. در این بین نمک + بکینگ پودر + گردو + هل + دارچین رو هم به مواد اضافه کنید. به گزارش شایانیوز حتماً باید به صورت دورانی و از یک جهت هم بزنید کار هم زدنُ آرام انجام بدید، اگه خیلی تند هم بزنید پف کیک می‌خوابه موقع هم زدن حواستون باشه همه مواد با هم مخلوط شده باشن و گوله‌های آرد توی مواد باقی نمونه.

انواع-آرد-و-کاربردهای-آن_

6- کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی بندازید یا با روغن جامد چرب کنید اگه با روغن مایع چرب کنید می‌سوزه. (اگه خواستید دیواره‌ها رو هم با روغن چرب کنید، حتماً بعد از روغن زدن، دیواره‌ها رو آردپاشی کنید تا مانع پف کردن کیک نشه.) در انتخاب قالب دقت کنید اگر قالب نسبت به مواد کوچیک یا بزرگ باشه نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید همیشه باید قالبی رو انتخاب کنید که وقتی مواد کیکُ توش ریختید ۱/۳ از حجم قالبتون خالی بمونه.

7- مواد داخل قالب بریزید با لیسک، خوب پخشش کنید. در نهایت چند بار قالبُ آرام به زمین بکوبید تا هواگیری بشه. (همیشه موادُ از وسط قالب داخلش بریزید و به صورت یکنواخت در کل قالب پهن کنید.) قالب به مدت 45 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 175 درجه سانتی گراد قرار بدید.

کیک خرمالو

8- تا 20 دقیقه اول به هیچ عنوان در فرُ باز نکنید، چون پف کیک می‌خوابه بعدش برای اینکه متوجه شید کیک پخته یا نه سیخ چوبی رو داخلش بزنید اگه از مواد کیک چیزی بهش نچسبید یعنی کیک شما پخته. برای امتحان اینکه کیک پخته یا نه، سیخُ از وسط کیک فرو کنید؛ چون دیواره ها زودتر می‌پزه. وقتی کیک پخت قالبُ فوری از فر خارج نکنید، چون وقتی یه دفعه از گرمای زیاد خارج شه به کیک شوک وارد میشه و پفش می‌خوابه پس ابتدا فرُ خاموش کنید بعد درِشُ باز کنید اجازه بدید چند دقیقه داخل فر خاموش بمونه بعد از فر خارج کنید.

9- بعد از اینکه کیکُ از فر خارج کردید کمی بهش زمان بدید تا از حرارت بیفته بعد به آرامی دور قالبُ با کاردک یا چاقو در بیارید سپس روی یک توری برگردونید. توری، پنجره‌ای است که برای برگرداندن کیک به جای سینی استفاده میشه و می‌تونید اون از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. اجازه بدید کیک 1 ساعت روی توری بمونه تا کاملا خنک بشه. این کیک میتونید به صورت ساده یا با انواع کرم و خامه میل کنید.

persimmon-cake-1

اگه می خوایید لذت یه کیک خونگی رو بچشید صفحه آشپزی ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها