|

این شیرینی خوشمزه پای ثابت شب یلداس

طرز تهیه باسلوق گردویی برای شب یلدا؛ خیلی آسونه حتما درست کنید

باسلوق گردویی

باسلوق شیرینی خوشمزه‌ای است که با نشاسته گندم درست می‌شود و در پودر نارگیل غلطانده می‌شود و روی آن یک عدد گردو قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه کپی شد
10

گروه آشپزی- تو این مدت با هم قرار گذاشتیم که یه سری از خوراکی های مخصوص شب یلدا رو آموزش بدیم. تا حالا غذاهایی مثل مرغ ناردونی، کلم پلو، انار پلو، آش انار، سالاد انار و دسرهایی مثل تارت انار، حلوای هویج، چیز کیک انار، کیک کدو حلوایی، بیسکویت یلدایی، ژله هندوانه و ژله سورپرایز را آموزش دادیم.

به گزارش «شایانیوز»، یکی از خوراکی هایی که همیشه پای ثابت شب یلدا بوده باسلوق است باسلوق شیرینی خوشمزه‌ای است که با نشاسته گندم درست می‌شود و در پودر نارگیل غلطانده می‌شود و روی آن یک عدد گردو قرار می‌گیرد. برخلاف تصور عموم درست کردن باسلوق در منزل کار سختی نیست و به راحتی و در کمترین زمان می‌توان باسلوق خانگی درست کرد. برای درست کردن این شیرینی به فر یا ابزار خاصی نیاز نیست و همه به راحتی می‌توانند آن را در منزل تهیه کنند. اگر دوست دارید این شیرینی خوشمزه و خوشگل یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه باسلوق گردویی

نشاسته گل 1 پیمانه

گلوکز مایع 1 قاشق غذاخوری

مغز گردو کامل 10 عدد

پودر ژلاتین 1 قاشق غذاخوری

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

گلاب 1/2 پیمانه

آب 2/5 پیمانه

شکر 1/5 پیمانه

کره 25 گرم

پودر نارگیل به میزان لازم

باسلوق گردویی

طرز تهیه باسلوق گردویی

1- برای درست کردن باسلوق نشاسته گندم را داخل ظرفی بریزید یک لیوان آب سرد بهش اضافه کنید با قاشق هم بزنید تا دانه های نشاسته در آب حل شود مخلوط آب و نشاسته را در ظرف در بسته 20 دقیقه در محیط آشپزخانه استراحت دهید. ژلاتین را با نصف پیمانه آب مخلوط کنید هم بزنید تا حالت اسفنجی پیدا کند بعد روی حرارت غیرمستقیم بزارید تا دانه های ژلاتین حل شود. یک پیمانه آب + شکر + جوهر لیمو رو روی حرارت بزارید مدام هم بزنید تا دانه های شکر حل شود. (استفاده از جوهر لیمو باعث براق شدن باسلوق میشه و نمیشه اون رو با آبلیمو جایگزین کرد چون بو و طعم آبلیمو کاملا داخل باسلوق حس میشه و طعم ناخوشایندی ایجاد میکنه.)

2- نشاسته را از صافی رد کنید تا مطمئن شوید که هیچ دونه ای توش نیست. وقتی دانه های شکر کاملا حل شد و به جوش آمد مخلوط آب و نشاسته را اضافه کنید حرارت را ملایم کنید مدام هم بزنید تا نشاسته کاملا پخته و شفاف شود و بوی خامی آن گرفته شود حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد تا با حرارت کم غلیظ شود و بوی خامی نشاسته گرفته شود. بعد از اینکه مواد باسلوق کمی غلیظ شد ژلاتین + وانیل را اضافه کنید بعد گلوکز را اضافه کنید گلوکز به خاطر شفاف شدن و کشسانی شدن اضافه می شود و قابل حذف است. بعد گلاب + کره را اضافه کنید. باید به حدی روی حرارت بماند که مثل حلوا از ظرف جدا شود تو این مدت باید حرارت ملایم باشد و مدام هم زده شود.

IMG_20211215_124836

3- وقتی مایه باسلوق آماده شد کنار بزارید تا کمی از حرارت بیفتد (توجه داشته باشید که مایه باسلوق بعد از سرد شدن به خوبی شکل نمی گیره پس منظور از اینکه از حرارت بیفته این نیست که سرد بشه در حدی از حرارت بیفته که داغیش اذیتتون نکنه) داخل یک ظرف گود پودر نارگیل بریزید حفره هایی را ایجاد کنید داخل هر حفره یه گردو بزارید بعد مواد باسلوق را داخل قیف بریزید حفره ها را با مواد پر کنید (غلظت مواد داخل قیف باید به حدی باشه که بدون فشار از قیف خارج بشه)

همه جای باسلوق رو با پودر نارگیل آغشته کنید با دستتون بهش حالت بدید تا کاملا گرد بشه داخل ظرف بچینید باید 1 ساعت در یخچال بماند تا خوب فرم بگیرد. اگر قیف نداشتید کف دستتون با روغن چرب کنید از باسلوق به اندازه ای که دوست دارید بردارید بهش حالت بدید تا گرد بشه داخل پودر نارگیل بغلطونید بعد یه گردو روش بزارید و داخل یخچال قرار دهید.

4- میتونید با اضافه کردن رنگ های خوراکی به مایه باسلوق شیرینی هایی با رنگ دلخواه ایجاد کنید و یا اینکه بعد از اضافه کردن مخلوط نشاسته به شکر در حال جوشیدن وقتی مواد هنوز کاملا به غلظت نرسیده مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید تا باسلوق زعفرانی داشته باشید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

باسلوق

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها