|

سوتلاچ ترکی، غذایی که باید با شکم پر درستش کنی و مواظب وزنت باشی

سوتلاچ

سوتلاچ یکی از غذاهای مشهور ترکیه ست به معنی برنج له شده یا نرم که پایه ی اون شیر هستش.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی از تفریحاتی که به کشور های دیگه میریید و میتونید از اون لذت ببرید خوردن غذاهای لذیذ اون کشوره مخصوصا اگه تصمیم گرفتید به کشور ترکیه سفر کنی، حتما غذا ها و دسر های این کشور رو امتحان کنید، چون به خاطر تنوع بالای خوراکی ها، ذائقه ی نزدیکی به غذاهای ایرانی خودمون داره و خاطره ی خوبی براتون رقم میزنه در واقع به ترکیه به جز اینکه تو زمینه گردشگری معروفه، غذاهای خوشمزه ای هم داره که تو کل دنیا طرفدارای زیادی پیدا کرده یه غذای شگفت انگیز که می خوام از این کشور معرفی کنم اسمش "سوتلاچ "هست.

سوتلاچ یکی از غذا هایی که طعمی شبیه شیربرنج داره و ما رو یاد بچگی هامون میندازه وخاطره ی خیلی خوبی ازش داریم و یک طعم آشنایی رو به ما یادآوری می کنه. طعم شیرین و بافت خامه ای و شیری که داره به ما احساس راحتی میده. این دسر رو می تونید هم داخل فر بپزید وهم روی اجاق گاز. چطوره که بریم با  دستور غذایی این دسر انرژی زا و جذاب ترکیه در آشپزی شایانیوز آشنا بشید و نوش جان کنید.

bc10dc5c6c280b32de7411a34661a676

مواد لازم برای تهیه سوتلاچ

برنج دانه کوتاه 80 گرم
آب 110 میلی لیتر
شکر 80 گرم
شیر 450 میلی لیتر
خامه 100 گرم
نشاسته ذرت 1 قاشق غذاخوری
عصاره وانیل 1 قاشق غذاخوری
دارچین 1 قاشق غذاخوری

d3168fdbed81e97430cece291a266afe

طرز تهیه سوتلاچ

مرحله اول: در ابتدا نیم ساعت قبل برنج رو خیس می کنیم تا موقع پخت نرم تر بشه. سپس آب و برنج رو داخل قابلمه ای ریخته روی اجاق گذاشته تا به خوبی پخته شود و آب آن ته نشین شود.

مرحله دوم: حالا شیر را اضافه کرده وحدود نصف استکان از اون رو نگه میداریم .بعد شکر، وانیل و خامه رو درون مواد داخل قابلمه بریزید و خیلی خوب هم بزنید تا جوش بیاید.

مرحله سوم: باقیمانده شیر را به نشاسته ذرت اضافه کنید تا کاملا حل بشه.

مرحله چهارم: حرارت رو کم کنید و مخلوط نشاسته و شیر را داخل قابلمه بریزید و تا 15 دقیقه  مدام هم بزنید تا سوتلاچ شما غلیظ و خامه ای بشه وبا دارچین تزئین کنید.

مرحله پنجم: برای تیره شدن روی سوتلاچ ،گریل خود را از قبل روشن کنید و کاسه های سوتلاچ را زیر حرارت قرار دهید تا روی اون ها تیره بشه و سرو کنید.

852

نکته های مهم تهیه سوتلاچ

  • برای پخت این دسر  به دمای پایین فر نیازی نیست فقط باید گریل رو روشن کنید چون روی اون  باید برشته و حالتی تقریبا نیمه سوخته و قهوه ای داشته باشه.
  •  اگه میخواید یک سوتلاچ لطیف و خوشمزه داشته باشید بهتره مرتب حین پخت برنج مواد رو هم بزنید.
  • سوتلاچ رو میتونید هم سرد و هم گرم سرو کنید.
  • از پودر پسته و بادام و گردو برای تزئین میتونید استفاده کنید.

28f8e81d-8202-4741-8077-93dbb3bf66f9

تاریخچه سوتلاچ

در مورد تاریخچه ی اسم این دسر گفته میشه که کلمه ی سوتلو آش (Sütlü aş) یا آش شیر با گذشت زمان به اسم امروزی خود یعنی سوتلاچ تبدیل شده این غذا از قدیم الایام به خاطر سبک بودنش یار جدا نشدنی سفره های ترک ها به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بوده و اصالتش به زمان امپراطوری عثمانی برمی‌گرده. سوتلاچ در زبان ترکی به معنای برنج له شده و نرمه و در واقع شیربرنج ترکی هستش که تا حدود زیادی شبیه شیربرنج ایرانیه و در گذشته یه غذای شفابخش محسوب میشده.حکایتی هست که میگه وقتی یک اشراف‌زاده عثمانی از دلپیچه و درد معده شکایت میکرده  برای درمان اون سوتلو آش یا همان سوتلاچ تجویز میکردند همچنین شواهدی وجود داره که در ایتالیا به عنوان غذای اصلی سوم سرو میشده اگر چه گفته میشه ریشه اصلی این دسر به آسیای میانه برمی‌گرده و از طریق کاروان‌هایی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند به ترکیه رسیده.

Sutlac-1

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها