|

یک زنگ خطر بزرگ در بحبوحه رقابت های انتخاباتی

«عدم تحقق وعده های بزرگ نامزدهای انتخاباتی می تواند چالش های جدی را برای کشور به ویژه از منظر تضعیف سرمایه اجتماعیِ آن ایجاد کند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تنور رقابت های انتخاباتی در کشورمان در روزهای اخیر به نحو قابل توجهی داغ شده است. شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان با ارائه طرح و برنامه های خود به مردم، سعی دارند خود را به مثابه افرادی کارآمد نشان دهند که به سهم خودشان می توانند مسائل و مشکلات کشور را مخاطب قرار داده و اساسا لیاقت حضور در کرسی ریاست جمهوری ایران را دارند. در این چهارچوب، با طیف متنوعی از شعارها و برنامه ها از سوی آن ها رو به رو هستیم که بعضا در نوع خود عجیب هم به نظر می‌رسند.

به عنوان مثال برخی نامزدها شعارهای بزرگی را در حوزه معیشت مردم و یا مثلا افزایش قابل توجه مسکن سازی و رفع مشکل مسکن در ایران می دهند. حتی یکی از نامزدهای انتخاباتی وعده توزیع گوشت دَم در خانه را به مردم داده که بسیاری آن را تحقیر آمیز توصیف کرده اند. با این همه، یکی از نکات و مسائل مهمی که در بحبوحه طرح وعده های گوناگون از سوی نامزدهای انتخاباتی بایستی مد نظر باشد این نکته است که ارائه وعده هایی که از قابلیت تحقق برخوردار نیستند، خود می تواند چالش های به مراتب جدی تری را در ادامه راه برای کشورمان ایجاد کند.

انتخابات ریاست جمهوری

به طور خاص، این موضوع می تواند سرمایه اجتماعی جریان حکمرانی در ایران را که در سال های اخیر آسیب‌های مختلفی را متحمل شده تضعیف کند و در کلیت خود بر بنیان های قدرت ملی و انسجام ملی در کشورمان اثرگذاری منفی داشته باشد. با این حال، بایستی توجه داشته باشیم که در انتخابات کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان، نامزدهای انتخاباتی همواره سعی می کنند تا در قالب طرح ایده و وعده های خود، چشم اندازهای بسیار روشن و بعضا غیرواقعی را تصویرسازی کنند و از این رهگذر، قدرت را به دست بگیرند.

حال پس از اینکه آن ها قدرت را به دست گرفتند، با انواع و اقسام بازی های سیاسی، کاری می کنند که وعده‌های ارائه شده از سوی ان ها یا به دست فراموشی سپرده شود و یا عامل اصلی عدم تحقق آن ها فعالیت های طیف و جریان های رقیب و مخالف با سیاستمداران و دولتمردانی معرفی شود که قدرت را به دست گرفته اند.

از این رو، افکار عمومی بایستی کاملا مراقب این حربه انتخاباتی از سوی نامزدهای مختلف باشند و تا جای ممکن این مساله که نامزدها از چه رهگذری می خواهند به وعده های خود جامه عمل بپوشانند و یا اساسا جدول زمانی را برای تحقق وعده های خود در نظر گرفته اند یا خیر را برجسته سازی کرده و مورد تاکید قرار دهند. مساله و رویکردی که در نوع خود می تواند تا حد زیادی فضا و مانور را از رویکردهای پوپولیستی برخی از سیاستمداران بگیرد و جریان انتخابات را به نفع مردم تقویت کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها