|

پزشکیان میتواند قشر خاکستری را به پای صندوق بکشاند

وضعیت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران چگونه خواهد بود؟

«آیا به روال چند انتخابات اخیر در کشورمان باید انتظار مشارکت پایین را در انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز داشته باشیم؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مدت زمان زیادی از اعلام اسامی نامزدهای نهایی تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نمی گذرد. در این راستا، 6 نامزد تایید صلاحیت شده (مسعود پزشکیان، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی، و امیرحسین قاضی زاده هاشمی) برنامه های تبلیغاتی خود را آغاز و رقابت فشرده ای را در پیش گرفته اند. در این رابطه، ناظران و تحلیلگران مختلف نیز حدس و گمانه‌زنه‌های متنوعی را در مورد سرنوشت نهایی انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماهِ کشورمان و نامزد احتمالی پیروز در قالب آن مطرح می کنند.

با این همه، ورای رقابت های انتخاباتی، یکی از علامت سوال هایی که برخی ناظران و تحلیلگران به آن اشاره دارند این است که وضعیت مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان چگونه خواهد بود؟ به بیان ساده تر، در سال های اخیر، مشارکت نه چندان قوی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و البته انتخابات مجلس شورای اسلامی، بسیاری را واداشته تا این سوال را مطرح کنند که آیا قرار است این وضعیت در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز تکرار شود؟ به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش بایستی ریشه اصلی مشاکرت پایین مردم در انتخابات های اخیر کشورمان را شناسایی کنیم.

انتخابات

تقریبا اغلب تحلیلگران اجماع نظر دارند که مشکلات اقتصادی قابل توجه و سخت تر شدن وضعیت معیشتی طیف‌های قابل توجهی از مردمدر سال های گذشته در کنار برخی انتقادات به نحوه حکمرانی سیاسی و اجتماعی در کشورمان، همه و همه دست به دست هم داده اند و طیف هایی از مردم را قانع به قهر کردن با عرصه انتخابات در کرده اند. حال در وضعیت کنونی نیز اگر افکار عمومی این تصور را داشته باشند که قرار است در بر همان پاشنه سابق بچرخد و افکار و گفتمان هایی که پیشتر امتحان خود را پس داده اند، بار دیگر قدرت را به دست بگیرند، تردیدی نیست که باید انتظار همان بروندادی را داشت که در انتخابات های اخیر شاهد آن بوده ایم.

با این همه، اینطور به نظر می رسد که فضا در انتخابات ریاست جمهوری آتی تا حدی متفاوت باشد و جدای از افرادی که نمود گفتمان های ان ها را پیشتر دیده ایم، چهره های جدیدی نیز پا به صحنه گذاشته اند که می توانند ایجاد کننده تغییرات ملموس باشند. در این رابطه، به طور خاص اغلب نگاه ها معطوف به مسعود پزشکیان است. پزشکی که در چندین دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده و البته که در دولت دوم سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران نیز وزیر بهداشت و درمان بوده است.

برخی بر این باورند که وی می تواند آرا خاکستری را قانع به شرکت در انتخابات کند و با گفتمانی تازه، شوری جدید را در انتخابات ریاست جمهوری بدمد. مووضعی که البته نمودهای عینی خود را در ترند شدن پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) تنها اندکی پس از تایید صلاحیت وی نیز به نمایش گذاشت. از این منظر، حداقل تا به اینجای کار و با در نظر گرفتن برخی تحلیل ها، احتمالا درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران پایین نخواهد بود. موضوعی که البته مناظره های انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌تواند نقشی مهم در رابطه با آن بازی کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها