|

پاسخ به یک سوال مهم و شایع در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران

آیا رئیس جمهور و دولت جدید می توانند مشکلات کشور در حوزه های مختلف به ویژه عرصه اقتصادی را خیلی زود حل کنند؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در روزهای اخیر شاهد اوج گیری قابل ملاحظه رقابت های انتخاباتی در کشورمان بوده ایم. نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه های تلویزیونی مختلف و البته فضای مجازی، سعی در ارائه طرح و برنامه های خود جهت مدیریت کشور دارند و در این زمینه بر آن هستند تا خود را کارآمدتر از دیگر رقبا نشان دهند.

در این میان، افکار عمومی در کشورمان نیز کم و بیش سعی در شناسایی نامزدی دارند که به بهترین نحو بتواند منافع آن ها را نمایندگی کند و مشکلات کشور را کاهش دهد. در این راستا، برخی به طور خاص این سوال را مطرح می کنند که آیا اگر فلان نامزد پیروز انتخابات شود، این موضوع به معنای پایان مشکلات کشورمان به ویژه در حوزه ای نظیر عرصه اقتصادی خواهد بود؟ سوالی که تا حد زیادی به یک پرسش شایع و البته مهم تبدیل شده و بسیاری از افکار عمومی به دنبال یافتن پاسخ برای آن هستند.

انتخابات

در پاسخ به این سوال باید گفت که مسائل کشور به مراتب کلان تر و گسترده تر از این حرف ها هستند که مثلا حضور چهار ساله یک رئیس جمهور در قدرت بتواند پایان دهنده به مشکلات بزرگِ آن باشد. مثلا موضوع تورم و یا اصلاح سازوکارهای مالی و اقتصادی در ایران، همه و همه چالش هایی هستند که در یک بازه زمانی کوتاه ایجاد نشده اند که یک دولت و یا رئیس آن بتوانند آن ها را در دوره زمانی محدودی حل کنند. اساسا آن دسته از افرادی که وعده حل شدن مشکلات کشور را توسط یک فرد یا دولت هم می دهند، چندان قابل اعتماد و اتکا نیستند.

در این میان شاید منطقی‌ترین گزاره ای که بتوان مطرح کرد این باشد که انتخاب فرد اصلح می تواند روند گسترش و سرعت توسعه مشکلات را به نحو قابل ملاحظه ای کاهش دهد و در عین حال تا حدی نیز از سطح مشکلات بکاهد. باید توجه داشته باشیم که مسائل و مشکلات کشور، تحت تاثیر مولفه ها و بازیگران متعددی هستند که مدیریت و حل و فصل آن ها چندان آسان نیست.

رقابت های جناحی و حزبی و البته وجود ده ها گروه فشار و موانعی که آن ها در مسیر اجرای وظایف دولت ها ایجاد می کنند، همه و همه سبب شده اند تا حل مشکلات کشور یک فرآیند زمانبر و تدریجی باشد. البته که این مولفه ها در اغلب کشورهای جهان وجود دارند و صرفا محدود به ایران هم نیستند.

با این حال، افکار عمومی کشورمان لازم است که در مورد انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران، دیدگاهی واقع بینانه داشته باشند و انتظارات خود را در مورد انتخابات و فردی که رئیس جمهور آتی کشورمان خواهد شد، با واقعیات تطبیق دهند و از دیدگاه های صفر و صدی خودداری کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها