|

عوارض جانبی لیزر مو‌های زائد چیست؟

اکثر افرادی که از لیزر موی زائد استفاده می‌کنند متوجه می‌شوند که این روش بی خطر و قابل تحمل است اما در مواردی هم عوارضی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- لیزر مو‌های زائد در بین افرادی که به دنبال راه حلی برای حذف مو‌های زائد به طور دائمی هستند در مقایسه با سایر روش‌های دیگر از محبوبیت بیشتری بر خوردار است. استفاده از لیزر‌ها برای حذف مو جهت متوقف کردن فولیکول مو برای رشد موی جدید، عمل می‌کند. قبل از شروع این روش درمانی بهتر است با برخی عوارض جانبی لیزر مو‌های زائد و همچنین برخی از باور‌های نادرست مرتبط به آن مطلع شوید.

آیا لیزر مو‌های زائد روشی ایمن و مطمئن است؟

لیزر‌های موی زائد معمولا بی خطر است. اکثر افرادی که از لیزر موی زائد استفاده می‌کنند متوجه می‌شوند که این روش بی خطر و قابل تحمل است. به نظر می‌رسد این روش هیچ خطری برای سلامتی در دراز مدت نداشته باشد. با این وجود برخی از افراد عوارض جانبی جزئی را پس از لیزر مو ممکن است احساس کنند.

بهتر است از پزشک متخصص پوست بخواهید قبل از اینکه این کار را روی بخش‌های بزرگتر پوست آغاز کند در ابتدا روی بخش کوچکی از پوست یک تست حساسیت انجام دهد. افرادی که تمایل دارند این شیوه درمانی برای از بین بردن مو انجام دهند حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.

نکاتی-که-قبل-از-انجام-لیزر-موهای-زائد-بدن-و-صورت-باید-بدانید-1

آیا لیزر موی زائد دردناک است؟

این احتمال وجود دارد چند روز پس از درمان، پوست قرمز و حساس شود. بسیاری از افراد احساسی شبیه به آفتاب سوختگی را تجربه و توصیف می‌کنند. با این وجود، فرآیند لیزر که به طور موضعی صورت می‌گیرد دردناک نیست.

عوارض جانبی

چندین عارضه جانبی متفاوت ممکن است پس از حذف مو‌های زائد بوجود آید. اکثر عوارض جانبی جزئی و موقت هستند. هر فردی که دچار عوارض جانبی پایدار می‌شود باید فورا به متخصص پوست مراجعه کند.

قرمزی و تحریک پوست

لیزر موی زائد باعث آسیب رسانی به فولیکول مو‌های در معرض اشعه لیزر می‌شود. بدن نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و بسیاری از افراد دچار قرمزی و تحریک در نواحی تحت درمان می‌شوند. پوست ممکن است دچار سوزش و حساسیت شود و حتی ممکن است به میزان جزئی دچار تورم شود.

علائم معمولا کوتاه مدت هستند. نواحی آسیب دیده نیز ممکن است شبیه پوستی شوند که روی آن پوسته پوسته شده باشد. برخی از متخصصین پوست از یک ماده بی حس کننده موضعی برای کاهش واکنش افراد نسبت به این فرایند استفاده می‌کنند. سوزش پوست پس از تحریک اولیه باید کاهش یابد که معمولا طی چند ساعت پس از درمان است. تورم و قرمزی ممکن است با استفاده از کمپرس یخ یا یک حمام آب سرد رفع شود.

پوسته پوسته شدن

برخی از افراد ممکن است دچار پوسته پوسته شدن پوست در نواحی لیزر شده، شوند. معمولا این مورد به شکل حداقل اتفاق می‌افتد، اما ممکن است ناخوشایند باشد. پوسته پوسته شدن برخی مواقع می‌تواند منجر به خراش یا زخم شدن پوست شود. با مراقبت از نواحی درمان شده پس از لیزر موی زائد، مانند استفاده از مرطوب کننده، فرد می‌تواند از بروز هرگونه مشکل پایدار پس از انجام این درمان، پیشگیری کند.

تغییر رنگ پوست

بعضی از افراد ممکن است متوجه تغییر رنگ جزئی در نواحی لیزر شده پوست خود شوند. احتمالا پس از لیزر مو‌های زائد، پوست تیره‌تر یا روشن‌تر شود. افرادی که پوست روشن دارند ممکن است متوجه تیره شدن لک‌های پوست شوند. افراد با پوست تیره‌تر احتمالا مستعد روشن‌تر شدن رنگدانه‌های پوست شوند. این تغییرات با گذشت زمان از بین می‌رود و پوست به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

آسیب به چشم

لیزر مو‌های زائد شامل استفاده از لیزر‌های قدرتمند است. این بدان معنی است که خطرات بالقوه آسیب‌های شدید به چشم وجود دارد، به ویژه هنگامی که پزشک یا فردی که این عمل را انجام می‌دهد روی چهره شخص لیزر انجام می‌دهد و کار می‌کند. هر دو شخص یعنی هم فرد دریافت کننده درمان و هم فردی که لیزر را انجام می‌دهند باید از عینک ایمنی حفاظت کننده چشم استفاده کند تا از چشم هایشان در حین انجام کار محافظت کند.

خطر عفونت پوست

سایر روش‌های زیبایی حذف موها، صدمه زدن به فولیکول‌های مو به وسیله لیزر می‌تواند خطر عفونت را برای فرد ایجاد کند. بخش آسیب دیده یعنی همان قسمت لیزر شده باید در عین حال که تسکین می‌یابد به عنوان یک زخم درمان شود. در صورتی که هر کدام از علائم عفونت را داشتید با یک متخصص پوست آن را در میان بگذارید. در نهایت، اگر عفونت ایجاد شود نباید از کرم‌های آنتی بیوتیک بدون نسخه (OTC) برای بخش‌های بزرگی از پوست استفاده کنید.

Dr-Malda-laser-hair-removal

عوارض جانبی نادر

عوارض جانبی کمتر گزارش شده که پس از لیزر مو‌های زائد ممکن است بوجود آید شامل مواردی که در زیر نام برده شده است می‌شود:

سوختگی و تاول

در صورتی که لیزر مو‌های زائد به درستی انجام نشود خطر سوختگی و تاول وجود دارد.

هنگامی که فرد یا متخصص آموزش دیده این کار را انجام می‌دهد، احتمال سوختگی و تاول ممکن است به ندرت رخ دهد.

متخصص معمولا قبل از لیزر مو‌های زائد از وسیله خنک کننده استفاده می کند. در حقیقت این کار کمک می‌کند که از سوختگی توسط لیزر پیشگیری شود.

جای زخم یا سوختگی

جای زخم یا سوختگی معمولا عارضه جانبی لیزر مو‌های زائد نیست. با این وجود اگر متخصص لیزر اشتباهی را مرتکب شود، ممکن است اسکار (جای زخم یا سوختگی) بوجود بیاید. در مورد افراد متخصص و آموزش دیده این مشکل نباید اتفاق بیفتد. زخم‌ها ممکن است در صورتی که فرد مراقبت‌های پس از درمان را به درستی پیگیری نکند بوجود آیند. آن‌ها باید پوست تحت درمان را در صورتی که دچار آسیب شده است، درمان کنند تا از آسیب رسانی بیشتر به آن جلوگیری شود. این بدین معناست که آن را از خیس شدن و تابش نور دور نگه دارند و به طور دائم و پیوسته علائم عفونت را مورد بررسی قرار دهند.

آیا لیزر مو‌های زائد موثر است؟

درمان به وسیله لیزر مو‌های زائد موثر است، اما به ندرت اثر دائمی برای از بین بردن مو‌ها دارد. در هر حال درمان لیزر مو، به طور قابل توجهی رشد مو را کاهش می‌دهد. پس از انجام نخستین درمان، بسیاری از افراد فقط به مدت چند ماه عدم رشد مو‌ها را تجربه خواهند کرد. مو‌ها در نهایت دوباره بر می‌گردند البته اغلب نازک‌تر و روشن‌تر هستند و کمتر از قبل توجه را جلب می‌کنند.

بسیاری از افراد به چندین جلسه لیزر نیاز دارند با هر جلسه لیزر مو ممکن است نازک‌تر و روشن‌تر شود. بعد از انجام جلسات لازم ممکن است رشد مو‌ها دیگر متوقف شود. لیزر مو زائد روی مو‌های تیره تاثیر بهتری دارد. افراد با موی روشن (بلوند)، قرمز یا خاکستری متوجه تغییر چندانی نمی‌شوند، زیرا نور لیزر بیشتر جذب مو‌های تیره می‌شوند و در اغلب موارد روی موی روشن موفق عمل نمی‌کنند.

لیزر مو‌های زائد در دوران بارداری

کارشناسان، لیزر مو‌های زائد بدن را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند. این مسئله به این دلیل است که دانشمندان هنوز به مدارک و مستندات مرتبط با بی خطر بودن لیزر در طول بارداری دست نیافته اند. دوران بارداری سبب تغییرات هورمونی در بدن فرد می‌شود. این امر معمولا موجب رشد مو‌های زائد می‌شود. اما باید بدانید که آن‌ها خودشان پس از دوران بارداری از بین می‌روند. در صورتی که مو‌ها به صورت عادی از بین نروند، باید پیگیر درمان لیزر پس از زایمان باشید. پزشکان معمولا از افراد می‌خواهند که قبل از درمان تا چند هفته پس از زایمان صبر کنند.

لیزر مو موجب سرطان می‌شود؟

این باور نادرست که لیزر مو‌های زائد سبب سرطان می‌شود به هیچ وجه واقعیت ندارد. لیزر‌ها به شکل ویژه‌ای برای گذر از سلول‌های پوست و هدف قرار دادن عمیق فولیکول‌های مو داخل پوست طراحی شده اند. لیزر‌های استفاده شده در لیزر موی زائد پرتو بسیار کمی تولید می‌کنند. البته این پرتو مضر نیست و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موی زائد موجب سرطان می‌شود، وجود ندارد.

لیزر مو سبب ناباروری می‌شود؟

دوباره خاطر نشان می‌کنیم که هیچ مدرک مستندی مبنی بر نا باروری بر اثر لیزر مو‌های زائد وجود ندارد. لیزر تنها به داخل پوست نفوذ می‌کند و هیچ تاثیری روی اندام‌های دیگر ندارد. لیزر مو‌های زائد معمولا بی خطر است حتی در پوست‌های حساس بخش‌هایی از بدن.

laser-hair-removal-5

لیزر‌های خانگی به اندازه لیزر‌های متخصصان پوست موثر هستند

لیزر‌های خانگی برای افرادی هستند که می‌خواهند بدون مراجعه به متخصص پوست، مو‌های زائدشان را از بین ببرند. اکثر افراد با استفاده از این لیزر‌های خانگی متوجه نتایجی خوب همانند روشن شدن یا نازک‌تر شدن مو می‌شوند. با این وجود لیزر‌های خانگی موی زائد به اندازه دستگاه‌های لیزر پزشکان متخصص پوست، موثر نیستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

هر فردی که عوارض ناشی از لیزر مو‌های زائد را تجربه می‌کند در صورتی که واکنش‌های نامناسب داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنند. در واقع هر فردی می‌تواند علائمی همچون قرمزی و تورم را در خانه درمان کند، اما باید همیشه علائم عفونت‌های پوستی را به پزشک یا متخصص پوست گزارش دهند.

گزارش علائم اولیه موجب درمان سریع شده و از هرگونه عوارض بلند مدت پیشگیری می‌کند. هر فردی که قصد بارداری دارد باید قبل از لیزر کردن با پزشک خود مشورت کند. پزشک می‌تواند گزینه‌های دیگری را توصیه کند، زیرا لیزر موی زائد نیازمند جلسات متعددی است که فرد مراجعه کننده طی این مدت نباید باردار شود.

سخن پایانی

لیزر موی زائد زمانی که به درستی انجام شود برای اکثر افراد موثر و بی خطر است. ممکن است درمان‌های چندگانه انجام شود تا مو‌های زائد به طور کامل از بین برود و حذف مو به شکل دائمی معمولا تضمین نمی‌شود. برخی از افراد ممکن است پس از انجام لیزر دچار عوارض جانبی جزئی نظیر قرمزی، تورم و سوزش شوند و می‌توانند این علائم را در خانه درمان کنند. اما در صورتی که فرد متوجه علائم عفونت پوستی شود باید به پزشک مراجعه کند.

منبع: medicalnewstoday

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها