|

طرز تهیه باقالی پلو با گردن / یه غذای اعیونی واسه مهمونایی که خیلی عزیزن

باقالی پلو با گردن یکی از غذاهای اعیونی و خیلی خوشمزه ست که توی این مطلب طرز تهیه اون رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در آشپزی ایرونی غذاهای خونگی زیادی نیستن که به عنوان غذای مجلسی شناخته میشن. انواع ته چین ها، زرشک پلو با مرغ، چلو گوشت، سبزی پلو با ماهی و غذاهایی از این دست برای شام یا ناهار مهمونی ها مناسبن و رنگ و لعاب خاصی به میز پذیرایی میدن.

در این میون بعضی غذاها خاص تر و اعیونی تر هستن و واسه مهمونای به اصطلاح عزیزتر طبخ میشن. باقالی پلو با گردن یکی از این غذاهای خیلی خوشمزه ست که توی این مطلب طرز تهیه اون رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

Baghalipolo-Gardan6

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با گردن

برنج 4 پیمانه

باقالی 2 پیمانه

گردن گوسفندی یک عدد (حدود یک کیلوگرم)

پیاز متوسط 4 تا 5 عدد

سیر یک بوته کامل

کره 30 گرم

شوید خشک 5 قاشق غذاخوری

پودر دارچین یک قاشق چایخوری

پودر تخم گشنیز و پودر زیره از هر کدام یک و نیم قاشق چایخوری

پودر هل، زردچوبه، پاپریکا از هر کدام یک قاشق چایخوری

فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری

فلفل قرمز نوک قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

نمک به میزان دلخواه

این مقدار مواد اولیه برای 4 تا 5 نفر کافیه و میتونید بسته به تعداد نفراتی که قصد دارید براشون باقالی پلو با گردن بپزید این مقادیر رو کم یا زیاد کنید.

Baghalipolo-Gardan3

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

مرحله اول

پیازها رو پوست گرفته و خلالی درشت خرد کنید. سیرها رو هم پوست بگیرید و خرد کنید. سیر و پیاز رو با مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و گردن رو درسته روی اونها قرار بدید و سپس همه ادویه ها رو اضافه کرده و در قابلمه رو ببندید.

مرحله دوم

حدود 20 تا 25 دقیقه زمان بدید تا گوشت با حرارت ملایم همراه سیر و پیاز و ادویه ها تفت بخوره. یکی دو بار گردن رو برگردونید و مواد داخل قابلمه رو هم بزنید تا هر دو طرف گوشت مزه دار بشه. سپس 3 تا 4 لیوان آب جوش بریزید و اجازه بدید به مدت 4 ساعت بپزه.

Baghalipolo-Gardan5

مرحله سوم

داخل یک قابلمه مناسب آب می ریزیم و می ذاریم جوش بیاد. باقالی ها رو که پوست گرفتیم و دو نیمه کردیم همراه کمی نمک داخل آبجوش می ریزیم. ده دقیقه که جوشید، برنج شسته شده و یک ساعت خیس خورده با نمک رو داخل قابلمه می ریزیم و وقتی نیم پز شد، آبکش می کنیم.

مرحله چهارم

یک قاشق چایخوری پودر سیر و شوید خشک رو داخل آبکش به مخلوط برنج و باقالی اضافه می کنیم و با تکون دادن سبد اونا رو زیر و رو و مخلوط می کنیم. این شیوه باعث میشه تا برنج و باقالی خرد و له نشن.

Baghalipolo-Gardan4

مرحله پنجم

کف قابلمه روغن می ریزیم و می ذاریم داغ بشه. کمی کنجد می ریزیم، سیب زمینی های حلقه شده رو کف قابلمه می چینیم و مخلوط برنج و شوید و باقالی رو می ریزیم داخل قابلمه و به مدت 45 دقیقه دم می کنیم. حدود 10 دقیقه شعله رو متوسط می ذاریم تا ته دیگ برشته بشه. اواخر پخت برنج، کره و مقداری زعفرون دم کرده روی پلو می ریزیم.

مرحله ششم

نیم ساعت آخر پخت گوشت، نمک غذا رو اندازه می کنیم و زعفران دم کرده رو هم به قابلمه گردن اضافه می کنیم. در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه هم به خورشت خوشمزه مون اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

وقتی گوشت کاملا پخت و سس اون کاملا غلیظ شد و باقالی پلو دم کشید، غذا رو در ظرف مورد نظرتون می کنیم. نوش جان.

Baghalipolo-Gardan2

اگر به آشپزی علاقمند هستید، صفحه آشپزی سایت شایانیوز رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها