|

فامیلای شوهر رو پاگشا کردی حتما مرصع پلو درست کن/ همه انگشت به دهن سلیقت میشن

یکی از غذاهای لاکچری و مجلسی برای مهمونی پاگشا، مرصع پلو هست که با مواد اولیه نسبتا گرون آماده میشه و میز شام رو حسابی رنگی و جذاب میکنه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی از مهمونی های مهم توی رسم و رسوم ایرونی ها، مهمونی پاگشاست؛ وقتی که تازه عروس و دوماد رو به خونه شون دعوت می کنن و تمام سعیشون رو انجام میدن تا میز رنگین و شیکی بچینن. غذاهای متنوعی رو میشه واسه مهمونی پاگشا درست کرد مثل باقالی پلو با گوشت، پلو میگو، شیرین پلو، زرشک پلو با مرغ، ته چین گوشت و بادمجون و... همه این غذاها یه جورایی اعیونی به حساب میان  علاوه بر این ظاهر چشمگیر و قشنگی هم دارن. یکی دیگه از این غذاهای لاکچری برای مهمونی پاگشا، مرصع پلو هست که به اون جواهرپلو هم میگن. این غذا با مواد اولیه نسبتا گرون آماده میشه و میز شام رو حسابی رنگی و جذاب میکنه. توی این مقاله میخوام طرز تهیه و نکات پخت مرصع پلو رو بهت آموزش بدم. تا پایان همراه من باش...

morasapolo1

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو

برنج ۴ پیمانه

سینه مرغ ۴۰۰ گرم

کشمش نصف پیمانه

زرشک نصف پیمانه

پیاز بزرگ ۳ عدد

خلال بادام یک چهارم پیمانه

خلال پسته یک چهارم پیمانه

خلال پوست پرتقال یک چهارم پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری

دارچین نصف قاشق چایخوری

آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی

روغن به مقدار کافی

این میزان مواد اولیه برای سه نفر کافیه و تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای مرصع پلو براشون درست کنی این مقادیر رو کم یا زیاد کنی.

morasapolo5

طرز تهیه مرصع پلو

مرحله اول

برای شروع برنج رو در ظرفی شسته و با آب و کمی نمک از دو سه ساعت قبل خیس می کنیم. در همین زمان خلال پسته و خلال بادام رو هم داخل یک کاسه با مقداری گلاب خیس می کنیم.

مرحله دوم

حالا قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال رو جدا کرده و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. داخل یک قابلمه کوچیک آب ریخته و روی حرارت قرار می دیم تا به جوش بیاد. پوست پرتقال ها رو داخل آب جوش میریزیم و اجازه می دیم کمی بجوشه. اونها رو آبکش کرده و این کار رو 4 بار تکرار می کنیم تا تلخی پوست پرتقال به طور کامل گرفته بشه.

morasapolo7

مرحله سوم

خلال پوست پرتقال رو داخل ماهیتابه ریخته و با کمی روغن تفت میدیم. سپس شکر رو اضافه کرده و مرتب هم می زنیم تا خلال پوست پرتقال حالت شیشه ای و شفاف پیدا کنه. حرارت رو خاموش می کنیم.

مرحله چهارم

سینه مرغ رو به شکل مکعبی خرد کرده و با یک عدد پیاز خرد شده، نمک، فلفل و آبلیمو مخلوط می کنیم و روی اون رو پوشانده و داخل یخچال می ذاریم تا به مدت یک ساعت طعم دار بشه.

مرحله پنجم

دو عدد پیاز باقیمونده رو خلالی خرد کرده و داخل ماهیتابه با کره و روغن سرخ می کنیم. وقتی پیاز سبک شد، مرغ ها رو از پیازهای خام جدا کرده و داخل ماهیتابه می ریزیم. بعد از یکی دو دقیقه پودر دارچین و زعفرون داخل ماهیتابه ریخته و در اون رو می بندیم. 5 دقیقه زمان میدیم تا مرغ با آب پیاز بپزه.

morasapolo2

مرحله ششم

داخل یک قابلمه آب ریخته و روی شعله گاز میذاریم تا به جوش بیاد. سپس برنج رو داخل آب جوش میریزیم و بعد از نیمه پز شدن آبکش می کنیم.

مرحله هفتم

داخل یک قابلمه مناسب روغن ریخته و روی حرارت میذاریم. ته دیگ مورد نظرمون رو کف قابلمه میذاریم و برنج آبکش شده رو داخلش میریزیم. روی اون کمی روغن ریخته و اجازه میدیم دم بکشه.

morasapolo8

مرحله هشتم

تا پلو دم بکشه زرشک و کشمش رو 5 دقیقه خیس می کنیم، می شوریم و آبکش می کنیم. داخل ماهیتابه ای کره میریزیم و وقتی باز شد کمی روغن ریخته و سپس زرشک رو تفت میدیم و از ماهیتابه خارج می کنیم. به همین ترتیب کشمش، خلال بادام و خلال پسته رو تفت میدیم و هر کدوم رو جداگانه کنار می ذاریم.

مرحله نهم

پلوی دم کشیده رو داخل دیس مناسب کشیده و روی اون رو با خلال پوست پرتقال، زرشک، کشمش، خلال بادام، خلال پسته و مرغ پر و تزئین می کنیم و نوش جان...

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی