|

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی / یه غذای فوق العاده که مزه شگفت انگیزش از یادت نمیره

احتمالا اسم خورشت خلال کرمانشاهی رو شنیدی غذایی که پر از عطر و طعمه و سفره رو جذاب میکنه. توی این مطلب طرز تهیه این غذای عالی رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- آشپزی اقوام مختلف توی ایران، هر کدومش دنیایی از رنگ و طعم و مزه ست. خوراک ها، شیرینی ها و غذاهای خیلی متنوعی که به شمارش نمیان و تا آخر دنیا وقت برای امتحان کردنشون داری و تکراری نمیشن. غذاهایی مثل قیمه نثار، ترش تره، قلیه ماهی، یخنی و... هر کدوم از یه گوشه کشورمون گواه این مدعاست.

استان کرمانشاه هم با فرهنگ غنی و اصیل خودش، مرکزی برای انواع غذاهای خوشمزه و خاصه. احتمالا اسم خورشت خلال کرمانشاهی رو شنیدی؛ غذایی که پر از عطر و طعمه و سفره ت رو جذاب و خوشرنگ میکنه. توی این مطلب می خوام طرز تهیه این غذای عالی رو بهت آموزش بدم. تا پایان همراه من باش.

khalal2

مواد لازم برای تهیه خورشت خلال کرمانشاهی

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

خلال بادام ۲۰۰ گرم

زرشک سیاه نصف لیوان

پیاز یک عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۲ عدد

گلاب ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۲  قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه

روغن به اندازه لازم

این مقدار مواد لازم برای 4 نفر کافیه. تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای خورشت خلال کرمانشاهی واسشون بپزی، این میزان مواد رو کم یا زیاد کنی.

khalal5

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی

مرحله اول

برای شروع خلال بادام رو با گلاب خیس می کنیم تا نرم بشه. همزمان لیمو عمانی ها رو هم داخل آب داغ قرار میدیم تا تلخی اونا گرفته بشه. زرشک سیاه رو هم کمی خیس کرده و می شوییم و آبکش می کنیم.

مرحله دوم

پیاز رو نگینی خرد می کنیم و داخل قابلمه با روغن تفت میدیم تا طلایی بشن. بعد گوشت رو که قیمه ای خرد کردیم اضافه می کنیم و تفت میدیم تا رنگ گوشت تغییر کنه. سپس زردچوبه و فلفل سیاه می ریزیم و یک دقیقه دیگه تفت میدیم. حالا رب گوجه فرنگی رو اضافه کرده و کمی تفت میدیم. حدود دو لیوان آب جوش داخل قابلمه می ریزیم و اجازه میدیم گوشت با حرارت ملایم بپزه.

khalal6

مرحله سوم

یک ساعت بعد از پخت گوشت، خلال بادام، زرشک، گلاب، زعفران و لیمو عمانی رو به خورشت اضافه می کنیم و زمان میدیم تا خورشت خلال کرمانشاهی کاملا جا بیفته.

مرحله چهارم

تا خورشت جا میفته چند پیمونه برنج رو هم آبکش کرده و دم می کنیم. یا اون رو به صورت کته آماده می کنیم.

khalal3

مرحله پنجم

در انتها نمک خورشت رو هم اندازه می کنیم. خورشت خلال ما آماده ست و اون رو در کنار پلو و سالاد شیرازی سرو می کنیم. نوش جان.

فوت و فن پخت خورشت خلال کرمانشاهی

-کرمانشاهی ها در تهیه این غذا از روغن سنتی خودشون که به روغن کرمانشاهی معروفه استفاده میکنن. اگر این روغن رو در دسترس داری حتما طعم عالی و بی نظیری به غذا میده وگرنه میتونی از کره هم استفاده کنی.

-خیسوندن خلال بادام با زعفرون آب کرده باعث خوشرنگ تر شدن خلال بادام ها میشه. میتونی امتحانش کنی.

khalal1

-برای عطر بیشتر غذا میتونی از چوب دارچین هم استفاده کنی. به این صورت که همراه گوشت دو تکه چوب دارچین داخل قابلمه بذاری و قبل از سرو اونها رو خارج کنی.

-اگر زرشک سیاه در دسترس نداشتی میتونی از زرشک قرمز استفاده کنی.

اگه به آشپزی علاقمند هستی میتونی صفحه آشپزی سایت شایانیوز رو ببینی و استفاده کنی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها