|

طرز تهیه یخنی گوشت درگزی / یه غذای محلی فوق العاده لذیذ که باید امتحانش کنی

یخنی یه غذای محلیه که اصل اون به استان خراسان و شهر مرزی درگز برمی گرده. توی این مطلب طرز تهیه یخنی گوشت رو یاد میگیری که خیلی خوشمزه ست.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- هر گوشه ایران که سر بزنی، به غذاها، شیرینی ها و خوردنی های خیلی خوشمزه ای بر میخوری که شاید اول باور کردنش سخت باشه. این همه تنوع از عطر و طعم و مزه واقعا بی نظیر و هیجان انگیزه! غذاهای محلی زیادی هستن که شاید تا حالا اسمشون رو شنیده و امتحانشون کرده باشی و شاید هم برات اصلا آشنا نباشن.

غذاهای خوشمزه ای مثل کوفته کشک و خورش ماست که مخصوص اصفهانه، قیمه نثار که مربوط به قزوین میشه، چکدرمه از گلستان و ترکمن صحرا میاد، باقالاقاتق و ترش واش که مخصوص گیلان سرسبز و زیباست و... یخنی که اصل اون به استان خراسان و شهر مرزی درگز برمی گرده. درگزی ها یخنی رو به شیوه خاص و با گوشت و یا مرغ می پزن و ما توی این مطلب طرز تهیه یخنی گوشت رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

yakhni4

مواد لازم برای تهیه یخنی گوشت درگزی

گوشت گوسفندی (ران با استخوان) ۴۰۰ گرم

پیاز ۳ عدد

کره یا روغن حیوانی به مقدار لازم

زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

yakhni6

طرز تهیه یخنی گوشت درگزی

مرحله اول

گوشت گوسفندی رو بزرگتر از اندازه معمول خورشتی تکه تکه کرده و بشویید.

مرحله دوم

پیازها رو پوست بگیرید و خلالی درشت خرد کنید. مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و پیازها رو تفت بدید. وقتی پیازها طلایی شد، کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و تکه های گوشت رو اضافه کنید.

yakhni1

مرحله سوم

وقتی گوشت تغییر رنگ داد، سه لیوان آب ولرم بریزید و حرارت رو زیاد کنید تا به جوش بیاد. سپس شعله رو ملایم کنید تا گوشت به آرومی بپزه. حدود سه ساعت زمان لازمه تا گوشت حسابی پخته و نرم بشه.

مرحله چهارم

20 دقیقه آخر پخت نمک یخنی گوشت رو تست و اندازه کنید، زعفران دم کرده غلیظ رو اضافه کنید و مقداری کره و یا روغن حیوانی بریزید.

yakhni7

مرحله پنجم

برای کنار یخنی گوشت درگزی چند پیمانه کته یا پلوی زعفرونی هم آماده کنید. وقتی گوشت پخت اون رو همراه پلو و پیازهای کاراملی شده نوش جان کنید.

نکات مهم پخت یخنی گوشت درگزی

-در تهیه یخنی گوشت بهتره از گوشت گوسفندی همراه با استخوان و مقداری چربی استفاده کنید تا مزه یخنی شما شبیه یخنی درگزی اصیل باشه.

-پیاز رو کاملا تفت بدید و وقتی طلایی شد، گوشت رو اضافه کنید تا در نهایت پیاز کاراملی در کنار غذا داشته باشید که مزه خیلی خوبی داره.

yakhni2

-درگزی ها در تهیه یخنی گوشت فقط از نمک به عنوان چاشنی استفاده میکنن ولی در صورت تمایل می تونید از ادویه هم استفاده کنید.

-اجازه بدید گوشت به آرومی و طی چند ساعت بپزه تا در نهایت سس گوشت غلیظ و خوشمزه ای داشته باشید.

اگر به آشپزی علاقمند هستید، صفحه آشپزی سایت شایانیوز رو از دست ندید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها