|

کته درست میکنی اما شفته میشه؟/ علاج کار اینجاست؛ طرز پخت کته و تمام فوت و فن هاش

توی این مقاله طرز درست کردن کته رو با تمام فوت و فن هاش یاد می گیری تا هر وقت هوس کته کردی، به راحتی و بدون نگرانی از شفته شدنش درستش کنی.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- خیلی از ایرانی ها عاشق پلو هستن، یعنی ترجیح شون اینه که حداقل یه وعده در روز رو پلو و خورشت بخورن! اکثرا هم برنج رو آبکش میکنن چون میگن که نمی تونن کته خوبی بپزن و برنج ها وا میرن و پلوشون شفته میشه! منم قبول دارم، درست کردن کته کار آسونی نیست و تکرار و تجربه میخواد تا خوب دربیاد. توی این مقاله میخوام طرز درست کردن کته رو با تمام فوت و فن هاش بهت یاد بدم تا از این به بعد هروقت خودت یا اهالی خونه هوس کته کردین، به راحتی و بدون نگرانی از شفته شدنش اون رو درست کنی. تا پایان همراهم باش...

kate7

خواص بالاتر کته نسبت به برنج آبکش

پلویی که به روش کته طبخ میشه ارزش غذایی بالاتری داره. خیلی از مواد مغزی برنج در زمان آبکش کردن از دست میره و غیر از این طعم و مزه پلوی کته هم خیلی بیشتر و بهتر از پلوی صاف شده هست.

مواد لازم برای پخت کته

برنج 2 پیمانه

روغن 2 قاشق غذاخوری

نمک نصف قاشق غذاخوری

کره به میزان دلخواه

kate3

طرز تهیه کته

دو پیمانه برنج رو داخل کاسه ای بریز و دو یا سه بار بشور. نیازی به چنگ زدن و فشار وارد کردن به برنج نیست. گرد و غبار برنج جدا و شسته بشه کافیه. نصف میزان نمک رو با مقداری آب داخل کاسه بریز و بذار حدود یک ساعت خیس بخوره.

بعد از گذشت این مدت، آب برنج رو خالی کن و اون رو داخل قابلمه بریز. به میزانی که آب یک بند انگشت روی برنج رو بگیره، آب اضافه کن و نصف باقیمانده نمک و روغن رو هم داخل قابلمه بریز و با حرارت متوسط بذار جوش بیاد.

kate6

آب داخل قابلمه که کشیده شد نرمی و سفتی برنج رو تست کن، اگر مناسب بود با دسته کفگیر چند سوراخ روی سطح برنج ایجاد کن، کره رو روی برنج قرار بده و دم کنی بذار و شعله رو کم کن. نیم ساعت زمان لازمه تا کته ما دم بکشه. اگر برنج رو تست کردی و سفت بود کمی آب اضافه کن و بذار تا دوباره آبش کشیده بشه.

بعد از نیم ساعت شعله رو خاموش کن و بذار کمی خنک بشه تا کته به خوبی و قالبی داخل ظرف سرو برگرده. کته حاضره و نوش جان.

kate1

فوت و فن درست کردن کته

-در پخت کته بهتره از برنج ایرانی استفاده کنی چون عطر و طعم عالی داره و قطعا نسبت به برنج پاکستانی و هندی خوشمزه تر میشه.

- برای داشتن ته دیگ همراه با کته میتونی داخل قابلمه دیگه نون یا سیب زمینی رو کف قابلمه بذاری و وقتی آب برنج کشیده شد اون رو به قابلمه دوم منتقل کنی. حدود 10 دقیقه شعله متوسط باشه تا ته دیگ برشته بشه.

kate8

از طولانی خیس گذاشتن برنج پرهیز کن چون این موضوع باعث میشه برنج وا بره و شفته بشه.

-پلوی کته ممکنه کمی نفاخ باشه، برای جلوگیری از این مسئله میتونی در زمان جوش اومدن آب و برنج، کمی شوید خشک یا زیره به کته اضافه کنی.

-اگه زمان برای خیس کردن برنج نداری، کافیه تا مقدار آب برای پخت کته رو کمی بیشتر در نظر بگیری.

kate5

-کته با اکثر خورشت های ایرانی ترکیب بی نظیری رو میسازه اما پیشنهاد من امتحان کردن کته با خورشت آلو اسفناج هست!

اگه به آشپزی علاقمندی اینجا میتونی کلی دستور غذای عالی رو ببینی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی