|

طرز تهیه شامی کباب نوستالژی با یه مزه دلپذیر/ با نون داغ و ریحون میشه یه طعام بهشتی

توی این مقاله یه غذای عالی سنتی به اسم شامی کباب یا کتلت گوشت رو یاد میگیری که همراه یه سس خوشمزه سرو میشه و تو رو به یاد بچگی هات میندازه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یه غذاهایی هست که تا اسمشون میاد یاد خاطره های دور و خونه مادربزرگ میفتی! یاد روزای خوب بچگی که به شادی و بازی میگذشت و مزه ها یه جور دیگه ای خوب بود! آبگوشت، جغوربغور، کتلت، کوفته و... غذاهایی هستن که ریشه در فرهنگ ما دارن و به دورهمی های باصفای قدیم رنگ و بوی دیگه ای میدادن. توی این مقاله میخوام یه غذای عالی سنتی به اسم شامی کباب یا کتلت گوشت رو بهتون آموزش بدم که همراه یه سس خوشمزه سرو میشه. تا پایان همراه من باشید...

shami8

مواد لازم برای تهیه شامی کباب

سیب زمینی متوسط ۵ عدد

پیاز متوسط 2 عدد

گوشت گوساله چرخ کرده ۴۰۰ گرم

تخم مرغ  یک عدد

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به میزان لازم

زردچوبه یک قاشق چایخوری

پودر زنجبیل نصف قاشق چایخوری

ادویه کاری به میزان لازم

روغن به میزان لازم

shami6

مواد لازم برای تهیه سس گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ۳ عدد

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل قرمز نوک قاشق چایخوری

آبغوره یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه شامی کباب

مرحله اول

برای شروع سیب زمینی ها رو شسته، پوست می گیریم و رنده می کنیم. پیازها رو هم پوست گرفته و رنده می کنیم. حالا سیب زمینی و پیازهای رنده شده رو فشرده کرده و آب اونها رو می گیریم.

shami3

مرحله دوم

گوشت چرخ کرده، نمک، ادویه ها و تخم مرغ رو به مخلوط پیاز و سیب زمینی رنده شده اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم تا مایه گوشتی ما کاملا یکدست بشه. روی ظرف رو می پوشونیم و یک تا دو ساعت داخل یخچال قرار میدیم.

مرحله سوم

پس از گذشت این مدت، مایه کتلت رو از یخچال خارج می کنیم و مجددا یکی دو دقیقه اون رو با دست ورز می دیم. حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن مایع مخصوص سرخ کردنی داخل آن می ریزیم.

shami2

مرحله چهارم

پس از اینکه روغن کاملا داغ شد، از مایه کتلت به اندازه یک نارنگی کوچیک برداشته و با دست اون رو به صورت گرد یا بیضی شکل می دیم، سپس کمی تخت می کنیم و داخل روغن می ذاریم تا به خوبی سرخ بشه.

مرحله پنجم

تمام سطح ماهیتابه رو شامی می چینیم و 5 دقیقه زمان میدیم تا با حرارت متوسط کاملا سرخ بشه و بپزه. سپس شامی کباب ها رو برمی گردونیم تا طرف دیگه اونها هم سرخ بشه.

طرز تهیه سس گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها رو پوست گرفته و پوره می کنیم. اون رو داخل تابه ریخته و روی حرارت قرار میدیم تا آبش کشیده بشه. بعد کمی روغت داخل تابه ریخته و گوجه رو سرخ می کنیم. در این مرحله رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و آبلغوره رو اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم. وقتی جا افتاد سس گوجه فرنگی ما حاضره.

shami7

سرو شامی کباب و سس گوجه فرنگی

وقتی شامی کباب ها سرخ شد، مقداری از سس گوجه فرنگی رو داخل ظرف ریخته و کتلت ها رو روی سس قرار میدیم و با جعفری و خیارشور تزئین می کنیم. این غذای خوشمزه رو میشه هم با نان تازه و هم با پلو نوش جان کرد.

shami4

توی این مقاله طرز تهیه یه غذای خوشمزه رو آموزش دادم که امیدوارم بپزی و نوش جانت بشه. اینجا کلی دستور آشپزی دیگه هست که حتما میتونی ازشون استفاده کنی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی