|

طرز تهیه یه کتلت خوشمزه به روش مامان بزرگا/ کتلتی خوش طعم که از خوردنش سیر نمیشی

کتلت غذای خوشمزه ای هست در انواع مختلفی طبخ میشه اما مدل اصیل اون با گوشت چرخ شده و سیب زمینی خام هست که اون رو توی این مقاله یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد
4

شایانیوز- یه غذاهایی توی فرهنگ ما خیلی خاص هستن؛ مثل آبگوشت، قرمه سبزی، باقالی پلو با گوشت و... عطر و مزه اینجور غذاها خیلی از آدما رو میبره به خاطرات دور و حس خوبی در اونها ایجاد میکنه. یکی دیگه از غذاهای نوستالژیک که خیلی ها معتقدن مامان یا مامان بزرگ خودشون بهترینش رو میپزه، غذایی هست به نام کتلت! این غذای خوشمزه در انواع مختلفی طبخ میشه اما مدل اصیل اون با گوشت چرخ شده و سیب زمینی خام هست که توی این مقاله میخوام بهتون آموزش بدم. تا پایان همراه من باشین.

kotlet2

مواد لازم برای تهیه کتلت

سیب زمینی متوسط ۴ عدد

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

تخم مرغ  یک عدد

پیاز متوسط یک عدد

سیر دو حبه

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

زردچوبه یک قاشق چای خوری

سبزیجات خشک معطر یک قاشق چای خوری

این میزان مواد اولیه برای 4 نفر کافیه و تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای کتلت براشون درست کنی این مقادیر رو کم یا زیاد کنی.

kotlet3

طرز تهیه کتلت

مرحله اول

سیب زمینی ها و پیاز رو شسته، پوست گرفته و رنده کنین. آب اضافی اونها رو بگیرید. سپس داخل یک ظرف گود گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، نمک و ادویه، سبزی خشک معطر و سیب زمینی و پیاز رنده شده رو مخلوط کنید.

مرحله دوم

مخلوط گوشت و سیب زمینی رو یک ساعت داخل یخچال قرار بدید تا مواد منسجم و یکدست بشه.

kotlet5

مرحله سوم

بعد از گذشت یک ساعت، داخل تابه روغن سرخ کردنی بریزید و روی شعله ومتوسط داغ کنید. دستتون رو با آب خیس کنین، مقداری از مواد کتلت رو برداشته و داخل دست شکل بدید. کتلت ها رو به همین ترتیب داخل ماهیتابه بچینید و وقتی یک طرف اونها سرخ شد، برگردونید تا هر دو طرف کاملا سرخ و پخته بشه.

مرحله چهارم

کتلت ها رو بعد از سرخ شدن روی حوله کاغذی قرار بدید تا روغن اضافی اونها خارج بشه. کتلت ها رو داخل یک دیس بچینید و اون رو با تربچه و پیازچه یا گوجه و خیارشور تزئین کنید. این غذا رو میتونید همراه با پلو یا نون نوش جان کنین.

kotlet6

نکات پخت کتلت

- بهتره برای گوشت کتلت از ترکیب گوشت گوسفندی و گوشت گوساله استفاده کنید.

- سیر و سبزیجات خشک معطر تاثیر زیادی در خوش عطر و طعم شدن کتلت دارن، اونها رو حذف نکنید.

- اگر مواد رو مخلوط کردید و هنوز آبدار بود میتونید از کمی آرد سفید یا نخودچی استفاده کنید تا مواد کتلت به غلظت مناسب برسه.

- ضخامت هر کتلت رو حدود نیم سانت در نظر بگیرید تا وسط کتلت خام و نپخته باقی نمونه.

kotlet1

- گوجه فرنگی سرخ شده یا کبابی در کنار کتلت ترکیب عالی ای میشه.

- کتلت رو میشه با گوشت مرغ چرخ شده و انواع سبزیجات هم درست کرد.

توی این مقاله با یکی از غذاهای نوستالژیک ایرانی آشنا شدید و طرز تهیه اون رو یاد گرفتید. اگر به آشپزی علاقمندید میتونید دستور غذاهای سایت رو اینجا ببینید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • مسعود ارسالی در

    عاشقای کتلت لایک کنن

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی