|

از غذاهای تکراری دست بردار و خورشت خلال رو امتحان کن/ یه دستور پخت عالی برات دارم

اگر از درست کردن و خوردن غذاهای تکراری خسته شدی وقتشه تا غذاهای جدید رو امتحان کنی. خورشت خلال کرمانشاهی طعم بینظیری داره که باید تجربه کنی.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آشپزی دنیای بی نهایتی داره که اگه بهش علاقمند باشی از کلی خلاقیت، ترکیب کردن مواد غذایی مختلف و طعم ها خیلی لذت خواهی برد. آشنایی با فرهنگ اقوام مختلف نشون میده که برای غذا پختن چه آداب و روش های خاص و زیبایی دارن و با چه عشقی انواع و اقسام خوراک ها و خوردنی های خوشمزه رو درست میکنن. اگر از درست کردن و خوردن غذاهایی مثل قرمه سبزی، قیمه، زرشک پلو و... خسته شده باشی وقتشه تا نگاهی به آشپزی شهرهای مختلف ایران بندازی و غذاهای دیگه رو امتحان کنی. مثلا توی کرمانشاه غذایی هست به اسم خورشت خلال که طعم و مزه بی نظیری داره. توی این مقاله میخوام یه دستور پخت عالی از این غذا رو بهت یاد بدم تا اگه خوشت اومد واسه خودت بپزی و از خوردنش لذت ببری. پس تا پایان همراهم باش...

khoresht-khalal2

مواد لازم برای خورشت خلال کرمانشاهی

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

خلال بادام ۲۰۰ گرم

زرشک سیاه ½ لیوان

پیاز یک عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

گلاب ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده ۲  قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۲ عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه لازم

روغن به اندازه لازم

این مقدار مواد لازم برای 4 نفر کافیه. تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای این غذا رو براشون بپزی، این میزان مواد رو کم یا زیاد کنی.

khoresht-khalal7

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی

مرحله اول

برای درست کردن خورشت خلال کرمانشاهی اول باید پیاز رو نگینی خرد کنی و داخل قابلمه با روغن تفت بدی تا طلایی بشن. بعد گوشت رو که به اندازه حبه قند خرد کردی اضافه کنی و حرارت بدی تا رنگ گوشت تغییر کنه. بعد از این مرحله فلفل سیاه، زردچوبه و رب گوجه فرنگی رو اضافه کن و کمی تفت بده. مقداری آب جوش داخل قابلمه بریز و بذار با حرارت ملایم بپزه.

مرحله دوم

خلال بادام رو با کمی آب خیس کن تا نرم بشه. همزمان لیمو عمانی ها رو هم داخل آب جوش بذار تا تلخی اونا گرفته بشه. یک ساعت بعد از پخت گوشت، خلال بادام، زعفران، لیمو عمانی و گلاب رو به خورشت اضافه کن و هم بزن تا مخلوط بشن.

khoresht-khalal1

در همین زمان زرشک ها رو که قبلا شستی با کمی روغن تفت بده و به خورشت اضافه کن و حدود نیم ساعت زمان بده تا خورشت جا بیفته.

مرحله چهارم

4 پیمانه برنج رو که قبلا شستی و خیس کردی، با کمی آب و روغن بذار روی حرارت تا در کنار خورشت خلال کرمانشاهی یه کته عالی هم داشته باشی. دستور پخت کته رو اینجا ببین.

khoresht-khalal4

مرحله پنجم

بعد از اینکه آب خورشت کم شد و حسابی جا افتاد نمک غذا رو هم تست و اون رو اندازه کن. حالا خورشت خلال آماده هست و میتونی در کنار کته نوش جان کنی.

نکات پخت خورشت خلال کرمانشاهی

-کرمانشاهی ها در تهیه این غذا از روغن سنتی خودشون که به روغن کرمانشاهی معروفه استفاده میکنن. اگر این روغن رو در دسترس داری حتما طعم عالی و بی نظیری به غذا میده وگرنه میتونی از کره هم استفاده کنی.

-خیساندن خلال بادام با زعفرون آب کرده باعث خوشرنگ تر شدن خلال بادام ها میشه. میتونی امتحانش کنی.

khoresht-khalal3

-برای عطر بیشتر غذا میتونی از چوب دارچین هم استفاده کنی. به این صورت که همراه گوشت دو تکه چوب دارچین داخل قابلمه بذاری و قبل از سرو اونها رو خارج کنی.

-اگر زرشک سیاه در دسترس نداشتی میتونی از زرشک قرمز استفاده کنی.

امیدوارم این غذای اصیل و سنتی ایرانی رو بپزی و از خوردنش در کنار عزیزانت لذت ببری. بقیه دستورهای آشپزی سایت رو اینجا میتونی ببینی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی