|

راه هایی آسان برای کنترل قند خون بالا

چطور قند خون بالا را مدیریت کنیم؟ هفت راه آسان و طبیعی برای حفظ سلامتی

7Easy Ways to Lower Blood Sugar Levels Naturally

میدیریت کردن سطح قند خون از آن دست مسائلی است که نباید به آن بی توجهی کرد چراکه سطوح بالا و یا افت شدید آن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قند خون بالا یا همان هایپرگلیسیمی یکی از بیماری های مزمنی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. بدن همه ما معمولا با تولید انسولین، هورمونی که به سلول‌های ما اجازه می‌دهد از قند در گردش خونمان استفاده کنند، سطح قند خون بدنمان را مدیریت می‌کند. به این ترتیب، انسولین مهمترین تنظیم کننده سطح قند خون به حساب می آید با این حال عوامل متعددی وجود دارد که می تواند مدیریت قند خون را مختل کند و منجر به هایپرگلیسیمی شود.

برخی از این دلایل داخلی هستند و برخی دیگر خارجی. دلایل داخلی عبارتند از زمانی که کبد شما بیش از اندازه گلوکز تولید می کند، بدنتان انسولین کمی تولید می کند و یا دلیل سوم این که بدن شما نمی تواند به طور موثر از انسولین استفاده نماید که از این مورد با عنوان مقاومت به انسولین یاد می شود.

عوامل خارجی ای که منجر به بالا رفتن سطح قند خون می شوند عبارتند از انتخاب های نامناسب غذایی، برخی داروها، سبک زندگی نامناسب، بی تحرکی و البته استرس بالا.

راه  هایی آسان برای کنترل قند خون بالا

به گزارش شایانیوز، مدیریت سطح قند خون برای همه افراد بسیار مهم می باشد به ویژه برای آن هایی که به دیابت مبتلا هستند چراکه سطوح بالای قند خون مزمن می تواند منجر به عوارض تهدید کننده سلامت اندام ها و یا زندگی آن ها شود. به همین دلیل با ما همراه باشید تا در ادامه ما به شما چند راه آسان و البته ثابت شده را برای کاشه طبیعی سطح قند خون معرفی کنیم.

هفت راه کاهش طبیعی سطح قند خون:

1.به طور منظم ورزش کنید

ورزش کردن مرتب به شما کمک می کند تا هم وزن خود را در سطح مناسبی حفظ کنید و هم حساسیت به انسولین را در بدنتان افزایش دهید، برای کسانی که نمی دانند باید بگوییم که افزایش حساسیت به انسولین به این معنی است که سلول های شما می توانند به طور موثرتری از قند موجود در جریان خون شما استفاده کنند. ورزش همچنین به عضلات شما کمک می کند تا از قند خون برای انرژی و انقباض عضلانی استفاده کنند.

هر حرکت و فعالیتی که شما آن را به طور منظم دنبال کنید و بتواند سبک زندگی بی تخرک را از بین ببرد، صرف نظر از شدن آن می تواند برای مدیریت سطح قند خون مناسب باشد.

2.زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب کافی می تواند به شما کمک کند سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارید و علاوه بر جلوگیری از کم آبی، به کلیه های شما کمک می کند تا هرگونه قند اضافی را از طریق ادرار دفع کنند. همچنین نوشیدن آب به طور منظم می تواند خون را آبرسانی کند، سطح قند خون را کاهش دهد و خطر دیابت را کاهش دهد؛ به این ترتیب خیلی مهم است که شما همیشه هیدراته بمانید. اما به خاطر داشته باشید که باید آب و نوشیدنی های بدون کالری را انتخاب کنید و از نوشیدنی های شیرین شده با شکر خودداری کنید.

راه  هایی آسان برای کنترل قند خون بالا

3.استرس خود را مدیریت کنید

ممکن است به نظرتان کنترل کردن احساس استرس و اضطراب غیر ممکن بیاید اما باید برای آن راهی پیدا کنید چراکه استرس می تواند بر سطح قند خون شما تاثیر بگذارد. هنگامی که استرس دارید، بدن شما هورمون هایی به نام گلوکاگون و کورتیزول ترشح می کند که باعث افزایش سطح قند خون می شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که ورزش ها و روش های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن می توانند به کاهش احساس استرس افراد کمک نمایند.

4.خواب با کیفیت داشته باشید

داشتن خواب کافی و با کیفیت بسیار بیشتر از آنچه که فکر کنید می تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد، که یکی از آن ها بالا رفتن سطح قند خون می باشد. در واقع، عادات بد خواب و کمبود استراحت می تواند بر سطح قند خون و حساسیت به انسولین تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. همچنین می توانند اشتها را افزایش دهند و منجر به افزایش وزن شوند.

5.کربوهیدرات دریافتی خود را مدیریت کنید

مصرف کربوهیدرات شما به شدت بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد. بدن شما کربوهیدرات ها را به قندها، عمدتاً گلوکز، تجزیه می کند، سپس، انسولین به بدن شما کمک می کند تا از آن برای انرژی استفاده و ذخیره کند. زمانی که شما کربوهیدرات زیاد مصرف می کنید و یا مشکلات عملکرد انسولین دارید، این فرآیند با شکست مواجه می شود و سطح گلوکز خون می تواند افزایش یابد. به همین دلیل هم هست که انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند افراد مبتلا به دیابت مصرف کربوهیدرات خود را با شمارش کربوهیدرات ها و آگاهی از میزان مورد نیاز خود مدیریت کنند. به این ترتیب به خاطر داشته باشید که کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

راه  هایی آسان برای کنترل قند خون بالا

6.فیبر بیشتری مصرف کنید

فیبر ها هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کنند و درنتیجه از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کنند. همان طور که می دانید دو نوع فیبر وجود دارد، محلول و نامحلول در حالی که هر دو برای بدن مهم هستند طی تحقیقات صورت گرفته به وضوح نشان داده شده است که فیبر های محلول می توانند باعث بهبود روند مدیریت سطح قند خون شوند. به این ترتیب یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند توانایی بدن شما را برای تنظیم قند خون همچنین به حداقل رساندن افت قند خون بهبود بخشد.

7.غذاهای غنی از کروم و منیزیم مصرف کنید

در برخی از موارد سطح بالای قند خون و دیابت با کمبود ریزمغذی ها مانند کروم و منیزیم مرتبط می باشد. از آن جایی که کروم در متابولیسم کربوهیدرات و چربی نقش دارد می تواند عملکرد انسولین را بهبود بخشد بنابراین در تنظیم قند خون موثر خواهد بود. برخی از غذاهای غنی از کروم عبارتند از:

  • گوشت ها
  • محصولات غلات کامل
  • میوه
  • سبزیجات
  • آجیل

از طرفی دیگر برخی از آزمایشات نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از منیزیم با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت مرتبط است، در مقابل، سطوح پایین منیزیم ممکن است منجر به مقاومت به انسولین و کاهش تحمل گلوکز در افراد مبتلا به دیابت شود. برخی از مواد خوراکی غنی از منیزیم عبارتند از:

شما کاربران شایانیوز برای کنترل و مدیریت سطح قند خونتان از چه روش هایی استفاده می کنید؟ تجربیات و پیشنهادهایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها