|

شکلات تلخ و مزایای سلامتی آن

هفت خاصیت باور نکردنی شکلات تلخ؛ هم خوشمزه هم فوق العاده سالم!

7 Proven Health Benefits of Dark Chocolate

شکلات تلخ از معدود تنقلاتی است که بسیار خوشمزه می باشد و فوق العاده هم برای سلامتی مفید است. فواید سلامتی آن را در ادامه دنبال کنید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شکلات تلخ یکی از محبوب ترین خوراکی ها در سطح جهان است که طرفداران زیادی دارد اما ممکن است شما با خودتان فکر کنید که شکلات تلخ نیز مانند اکثر خوراکی ها و یا دیگر انواع شکلات ها در دسته ی تنقلاتی قرار دارد که بهتر است از رژیم غذاییتان حدفش کنید. خب این طور نیست. شکلات تلخ یک خوراکی خوشمزه ی معمولی نیست، در حقیقت سرشار از مواد مغذی می باشد که می تواند بر سلامت شما تاثیر مثبت بگذارد.

مطالعات متعددی صورت گرفته اند که نشان می دهند شکلات تلخ می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد. از این رو ما تصمیم گرفته ایم تا چند مورد از فواید سلامتی شکلات تلخ را که توسط علم ثابت شده است با شما به اشتراک بگذاریم.

Dark chocolate

هفت مزیت شکلات تلخ برای سلامتی:

1.فوق العاده مغذی

قبل از هر چیز باید بدانید که شکلات تلغ بسیار مغذی می باشد و شاید همین دلیل به تنهایی برای اضافه کردن آن به رژیم غذاییتان کافی باشد. جالب است بدانید که هر 100 گرم شکلات تلخ با 70 تا 80 درصد کاکائو حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

  • 11 گرم فیبر
  • 67 درصد از ارزش روزانه آهن
  • 58 درصد از ارزش روزانه منیزیم
  • 89 درصد از ارزش روزانه مس
  • 98 درصد از ارزش روزانه منگنز

همچنین شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی پتاسیوم، فسفر، روی و سلنیوم نیز می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که مصرف 100 گرم شکلات تلخ برای یک روز مقدار زیادی است چرا که حاوی 600 کالری و مقادیر متوسط قند نیز می باشد پس بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

شکلات تلخ همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است اما تاثیر آن ها بر بدن مانند قهوه نمی باشد زیرا میزان کافئین آن در مقایسه با قهوه بسیار کم است.

2.منبع قدرتمند آنتی اکسیدان

شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند، از جمله پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها و غیره. در حقیقت طی یک مطالعه ی تحقیقاتی نشان داده شد که شکلات تلخ و کاکائو فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به سایر میوه های آزمایش شده دارند.

3.کاهش فشار خون و بهبود جریان خون

فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند اندوتلیوم، پوشش شریان ها، را برای تولید نیتریک اسید تحریک کند و یکی از عملکردهای نیتریک اسید، ارسال سیگنال به شریان ها برای استراحت است که مقاومت در برابر جریان خون را کاهش می دهد و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد. به عبارت دیگر ترکیبات زیست فعال موجود در کاکائو ممکن است جریان خون را در رگ ها بهبود بخشد و باعث کاهش فشار خون شود.

Healthy-Dark-Chocolate

4.تنظیم کلسترول خون

طی یک مطالعه ی کنترل شده  نشان داده شد که پودر کاکائو به طرز قابل توجهی میزان کلسترول بد (LDL) اکسید شده را در مردان کاهش می دهد همچنین باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود. از طرفی دیگر پودر کاکائو باعث می شود میزان کلی کلسترول بد برای کسانی که به کلسترول بالا مبتلا بودند کاهش پیدا کند. از آنجایی که کاکائو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد، کاملا منطقی  است که میزان کلسترول بد اکسید شده را کاهش دهد.

از طرفی دیگر فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند، که یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت است. البته نباید فراموش کرد که شکلات تلخ نیز حاوی کمی قند باشد پس مصرف بیش از اندازه ی آن به خودی خود می تواند مضر باشد.

5.کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

همان طور که قبل تر اشاره کردیم ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) بسیار محافظت کننده هستند که این امر در دراز مدت باعث می‌شود که کلسترول بسیار کمتری در شریان‌ها جمع شود در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. تا به حال چندین مطالعه ی مشاهده ای صورت گرفته است که همگی حاکی از کاهش شدید خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد با مصرف شکلات تلخ می باشند.

dark-chocolate-and-cocoa-beans

6.محافظت از پوست

ترکیبات فعال موجود در شکلات تلخ می تواند یک تاثیر عجیب و باور نکردنی دیگر نیز بر بدن داشته باشد و آن این است که می تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند. در حقیقت این فلاوانول ها هستند که می توانند در برابر آسیب های خورشید از پوست شما محافظت کنند، جریان خون را در زیر پوست بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند.

7.بهبود عملکرد مغز

به عنوان آخرین عملکرد تاثیر گذار شکلات تلخ که احتمالا فکرش را هم نکرده اید باید بدانید که این خوراکی خوشمزه می تواند عملکرد مغز شما را نیز بهبود بخشد. یک مطالعه تحقیقاتی بر روی داوطلبان سالم نشان داد، که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا به مدت 5 روز باعث بهبود جریان خون در مغز خواهد شد. همچنین در برخی از موارد شکلات تلخ می تواند به طرز قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن بهبود بخشد. از طرفی دیگر همان طور که گفتیم شکلات تلخ حاوی مقادیری کافئین و تئوبرومین می باشد که می تواند دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت باشد.

نتیجه گیری:

نهایتا باید به شما بگوییم که شواهد قابل توجهی وجود دارد که فواید سلامتی قدرتمند شکلات تلخ، به ویژه در برابر بیماری های قلبی، را نشان می دهند البته با همه ی این اوصاف نباید از کالری بالای آن چشم پوشی کرد. جالب است بدانید که همه ی شکلات های تلخ موجود در بازار مغذی نمی باشند چرا که سرشار از شکر هستند. همه ی شکلات های تلخ حاوی مقدار اندکی شکر هستند اما معمولا مقدار آن ها کم است، در حقیقت هرچه رنگ شکلات شما تیره تر باشد، قند موجود در آن نیز کمتر خواهد بود.

Hot dark chocolate

شکلات تلخ از جمله معدود مواد خوارکی است که فوق العاده خوشمزه می باشد و برای سلامتی بدن نیز مفید است پس با رعایت اعتدال از این خوراکی خوشمزه لذت ببرید می توانید هر چند روز یک بار خود را به یک شکلات داغ بی نظیر، البته بدون شکر و خامه مهمان کنید تا در روند رژیم غذایی خود تغییر ایجاد نمایید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها