|

رویکرد قدرت های غربی در رابطه با انتخابات ایران

برنامه غرب برای انتخابات ریاست جمهوری ایران چیست؟

«قدرت های غربی سعی دارند با اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی، بر انتخابات ریاست جمهوری ایران اعمال نفوذ کنند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و اوج‌گیری قابل ملاحظه برنامه های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، تحلیل و تفسیرها در مورد انتخابات ایران و وضعیت معادلات مطرح در آن به اوج خود رسیده است. در این چهارچوب، ناظران و تحلیلگرانِ مختلف سعی دارند مولفه های مختلف موثر بر سرنوشت نهایی انتخابات را مورد بررسی و رصد قرار دهند و از این رهگذر، پیش‌بینی هایی را در مورد سرنوشت نهایی انتخابات و همچنین نامزدی که بیش از همه شانس پیروزی در آن را دارد مطرح کنند.

با این همه، باید توجه داشته باشیم که جدای از مولفه های مهم داخلی که بر انتخابات ریاست جمهوری کشورمان اثرگذار هستند، تا حد نیز عناصر و مولفه های خارجی به دنبال تقویت وزن خود در معادله اثرگذاری بر نتیجه نهایی انتخابات هستند. به بیان ساده تر، قدرت های خارجی و به طور خاص قدرت های غربی سعی دارند جنسی از کنشگری و رویکرد را از خود نشان دهند تا اهداف و منافع آن ها در رابطه با کشورمان به بهترین نحو ممکن تامین شود. از این رو، در روزهای اخیر، جلوه هایی عینی از تلاش های قدرت های غربی برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه ایران را مشاهده کرده ایم.

رویکردی که در نوع خود با برجسته سازی برخی مولفه ها سعی دارد گزاره های خاصی را در قالب انتخابات ریاست جمهوری ایران چه از منظر نخبگان سیاسی و چه افکار عمومی برجسته سازی کند. در این چهارچوب، اخیرا شاهد صدور قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران و برنامه اتمی کشورمان بودیم. قطعنامه ای که به پیشنهاد سه قدرت اروپایی آلمان، انگلستان و فرانسه ارائه شد و در قالب آن ادعاهای بی‌پشتوانه‌ای علیه برنامه اتمی کشورمان مطرح شده است.

از طرف دیگر، روسای جمهور آمریکا و فرانسه نیز به تازگی در قالب نشستی مشترک در فرانسه، ادعاهای تازه ای را علیه ایران در قالب یک بیانیه موسوم به نقشه راه مطرح کرده اند و مدعی شده اند که ایران در بحبوحه جنگ اوکراین اقدام به ارسال تسلیحات برای روسیه می کند و در عین حال در برنامه موشکی، اتمی و حوزه قدرت منطقه ای خود نیز به نحوی غیرموسولانه رفتار می کند. رهبران فرانسه و آمریکا از جامعه بین المللی خواسته اند تا با اقدامات آن ها علیه ایران همراه شوند.

انتخابات

اگرچه مقام های کشورمان به ویژه در وزارت خارجه به صراحت پاسخ این قبیل رویکردها و مواضع قدرت های غربی و طرح ادعاهای بی اساسشان علیه ایران را داده اند با این حال، باید بدانیم که این دسته از کنشگران با تشدید حملات خود علیه ایران سعی دارند تا فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان را در آستانه انتخابات تا حدی برجسته سازی کنند و از این رهگذر افکار عمومی و نامزدهای انتخاباتی را ترغیب به اصل مذاکره با غرب و اعطای امتیاز به آن کنند.

موضوعی که البته در شرایط کنونی هم از سوی تحلیلگران و کارشناسان و هم افکار عمومی به طور دقیق باید مورد توجه قرار گیرد و سعی شود آنچه مطلوب قدرت های غرب در رابطه با کشورمان است، محقق نشود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها