|

رای دادن در این کشورها اختیاری نیست!

«شاید جالب باشد که بدانید حضور در انتخابات در برخی از کشورها به هیچ عنوان یک پدیده اختیاری نیست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همزمان با اوج گیری رقابت های انتخاباتی در کشورمان و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه، ناظران و تحلیلگران، دیدگاه ها و تحلیل های مختلفی را در مورد این انتخابات و نتیجه احتمالی آن مطرح می کنند. با این همه، یکی از نکات مهمی که در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان به آن اشاره زیادی می شود و سعی می شود تا تصویری روشن از آن ارائه گردد این است که وضعیت مشارکت مردمی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟

در واقع، با توجه به مشارکت نسبتا پایین در انتخابات های اخیر در کشورمان، تحلیلگران سعی دارند این سوال را پاسخ دهند که آیا این روند مشارکت پایین در چند انتخابات اخیر در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟ در این راستا و در میانه طرح تحلیل و تفسیرهای مختلف در مورد میزان مشارکت احتمالی در انتخابات مذکور، شاید بد نباشد که بدانیم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و به طور کلی پدیده انتخابات، در برخی از کشورها مولفه ای اختیاری نیست و از نظر قانونی و حقوقی، از آن به مثابه یک اجبار برای شهروندان یک جامعه یاد شده است.

انتخابات.jpg-25

در حقیقت، افراد باید در انتخابات های مختلف کشورشان شرکت کنند در غیر اینصورت هیچ بعید نیست که حتی با مجازات های قانونی و یا محرومیت از خدمات اجتماعی مواجه شوند. بر اساس آخرین اطلاعات و داده های سال 2023 میلادی، چیزی در حدود 22 کشور از نظر قانونی مشارکت در انتخابات های کشورشان را اجباری تعریف کرده اند با این حال در 10 مورد، این رویه اجباری در عمل پیاده سازی می شود. کشورهایی نظیر اروگوئه، ایتالیا، تایلند، سنگاپور، پرو، پاراگوئه، پاناما، نائورو، مکزیک، لوگزامبورگ، لبنان، یونان، مصر، هندوراس، اکوادور، کنگو، دومنیکن، کاستاریکا، برزیل، بولیوی، بلژیک، استرالیا، آرژانتین و ترکیه در زمره این کشورها هستند.

در این چهارچوب، منتقدان انتخابات اجباری بر این باورند که شهروندان یک کشور باید نسبت به حضور و یا عدم حضور در فرآیند انتخابات آزاد باشند. موضوعی که کاملا با روح دموکراسی نیز همخوانی دارد. با این حال، حامیان مشارکت اجباری افراد در فرآیند انتخابات به این مساله اشاره می کنند که انتخابات یک پدیده جدی و مهم برای هر کشوری است و مشارکت پایین در آن می تواند آسیب ها و خسارات قابل توجهی را برای کشورها ایجاد کند. از این رو، مشارکت بالا در انتخابات و البته حساس بودن نسبت به سرنوشت کشور، از جمله وظایفی است که با جایگاه شهروندی افراد در کشورهای مختلف کاملا در پیوند است و باید به آن احترام گذشته شده و رعایت گردد.

البته که منتقدان این رویکرد نیز بر این باورند که الزام به مشارکت در انتخابات برخی کشورها سبب شده تا آرا باطله و سفید افزایش قابل توجهی داشته باشند و اصلِ مشکل آنگونه که حامیان پدیده مذکور ادعا می کنند حل نشود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها