|

تاثیر سیاست بین‌الملل بر انتخابات ریاست جمهوری ایران چیست؟

«معادلات جاری در عرصه سیاست بین الملل موجب شده تا مولفه های تازه ای در قالب رقابت های سیاست داخلی ایران عرض اندام کنند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ در روزهای جاری، فضای انتخاباتی در کشورمان بسیار داغ شده است. افراد و شخصیت های مختلف از جناح ها و جریان های سیاسی مختلف کشور، با حضور در وزارت کشور آمادگی خود را برای رقابت در انتخابات در ریاست جمهوری تیرماه سال جاری اعلام می کنند و البته که بحث و گمانه زنی ها در مورد نامزدهای اصلی و نتیجه نهایی این انتخابات نیز بسیار داغ است.

به گزارش شایانیوز؛ در این چهارچوب، نامزدهای مختلف هرکدام سعی دارند چشم اندازی خاص را در قالب نامزدی خود و  ارائه برنامه هایشان برای کشورمان مطرح کنند و از این رهگذر، بر آن هستند تا نظر افکار عمومی و رای‌دهندگان را به سمت خودشان جلب کنند. از این رو، عمده وعده ها و صحبت ها معطوف به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. مساله ای که به هیچ عنوان جدید نیست و البته که بسیاری این پیش بینی را مطرح می کردند که نامزدهای انتخاباتی بر این مساله متمرکز باشند.

انتخابات

با این حال، یکی از نکاتی که در مورد انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نباید مورد غفلت قرار دهیم این است که مولفه های اثرگذار بر فضای انتخابات، صرف داخلی نیستند و برخی مولفه های خارجی نیز در این رابطه از قدرت و وزن تاثیرگذاری برخوردار هستند. کما اینکه پیشتر نیز در تاریخ سیاسی کشورمان شاهد بوده ایم که دولت هایی با وعده بهبود روابط با جهان خارج و به طور خاص جهان غرب سر کار آمده اند و سعی داشته‌اند دستورکارهای خصی را دنبال کنند.

در این چهارچوب، باید اذعان کنیم که سیاست بین الملل و معادلات مطرح در قالب آن نیز تا حدی از امکان اثرگذاری بر نتیجه نهایی انتخابات کشورمان برخوردار هستند. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر، تشدید تنش ها میان شرق و غرب جهان افزایش قابل توجهی داشته است. موضوعی که نمودهای عینی خود را در قالب جنگ های اوکراین و غزه به نمایش گذاشته و البته که هیچ چشم انداز روشنی نیز جهت رفع مشکلات میان دو بلوک مذکور پیش چشم نیست.

حال در این فضا، جهان غرب با در پیش گرفتن رویه های تهاجمی علیه کشورمان و در عین حال بدقولی در عمل به تعهدات خود در قالب توافقاتی نظری توافق برجام، تا حد زیادی حامیان گزاره ارتباط با جهان غرب را در عرصه سیاسی ایران تضعیف کرده است. موضوعی که البته در دولت سیزدهم به عینه خود را در قالب گردش ایران به شرق و توسعه روابط با بلوک های نوظهور قدرت و کشورهای در حال توسعه به نمایش گذاشته و گویی ایران در دولت شهید رئیسی، تا حد زیادی غرب را بازیگری سوخته در عرصه سیاست خارجی ایران در نظر می گیرد.

بازیگری که جز به ضربه زدن به کشورمان نمی اندیشد و بایستی برای مقابله با این رویکرد آن اقدام به فعال‌سازی دیگر ظرفیت ها در حوزه دیپلماسی بین المللی ایران کرد. از این رو، معادلات جاری در عرصه سیاست بین الملل نیز بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه اثرگذار هستند و نمی توان آنگونه که در مورد انتخابات سال 1400 صحبت می شد، در انتخابات سال 1403 نیز حرف زد. کما اینکه ایجاد تغییرات در عرصه سیاست خارجی ایران نیز اقدامی بسیار پرهزینه است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها