|

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و سناریو های محتمل

شانس پیروزی کدام گفتمان در انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشتر است؟

«با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تیرماه، این سوال مطرح می شود که شانس پیروزی کدام گفتمان در این انتخابات بیشتر است؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روز هشتم تیرماه سال جاری که قرار است چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در آن برگزار شود، روزی سرنوشت ساز و بسیار مهم برای ایران است. تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران داخلی و خارجی بر این نکته تاکید دارند که ایران چه در حوزه داخلی و چه منطقه ای و بین المللی، با شرایط سرنوشت سازی رو به رو است و بایستی با دقت و با نهایت کارآمدی با چالش های پیش روی خود مواجه شود.

در این راستا و در بحبوحه ثبت نام چهره های مختلف سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری تیرماهِ سال جاری، برخی به طور خاص این سوال را مطرح می کنند که شانس کدام گفتمان در جریان انتخابات پیش رو برای کسب پیروزی بیشتر است؟ این سوال از آن جهت مهم است که باید بدانیم این گفتمان ها هستند که موجب شناسایی افراد به افکار عمومی و البته تعریف کنش های سیاسی آن ها می شوند.

گفتمان های اصلاح طلبی، اصول گرایی و یا گفتمانی که میانه رو ها سعی در معرفی خود با آن دارند، جریان های اصلی هستند که در عرصه سیاسی کشورمان حضور و بازتاب دارند. در این راستا، اینطور به نظر می رسد که حداقل به 2 دو دلیل عمده، تداوم راه و مسیر دولتِ شهید رئیسی(گفتمان اصول گرایی) و گفتمان آن، از شانس بیشتری در جریان انتخابات آتی برخوردار است.

انتخابات ریاست جمهوری

اولا گفتمان مذکور که در منظومه اصولگرایی تعریف می شود، در حوزه خارجی و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانسته دستاوردهای مهمی را از خود برجا بگذارد. ایجاد توازن در حوزه روابط خارجی ایران و البته افزایش قابل توجه تولید و صادرات نفت ایران، از جمله مهمترین دستاوردهای گفتمان مذکور هستند که در نوع خود توانسته اند بنیان های قدرت کشورمان را تقویت کنند. در این میان، نباید فراموش کنیم که برخلاف دوره‌های پیشین، اساسا روند تحولات و معادلات بین المللی نیز به سمت و سویی حرکت کرده که تنش و تضادها میان قدرت‌های شرقی و غربی جهان و به طور خاص تقابلات ایران و غرب نیز به اوج خود رسیده است.

موضوعی که اصول مطرح در قالب گفتمان اصولگرایی و نکات مطلوب آن در زمینه تعیین جهت گیری های خارجی کشورمان را با بایدها و البته کارآمدی مواجه کرده است. معادله ای که در کلیت خود یک برونداد را به ذهن متبادر می‌کند و آن این است که گفتمان اصولگرایی از شانس بیشتری در انتخابات پیش رو برخوردار است.

دوم اینکه جریان های رقیب گفتمان اصولگرایی نظیر اصلاح طلبی و یا میانه روها، در سال های گذشته نتوانسته‌اند آنگونه که باید و شاید، سیاست ها و هدفگذاری های خود را به دستاوردهای عینی برای مردم تبدیل کنند. به طور خاص شکست پرونده برجام و البته تشدید فشارهای بین المللی علیه ایران در دوره حضور دولتمردان و سیاستمداران این جریان فکری و در عین حال افزایش قابل توجه بدعهدی های جهان غرب در رابطه با ایران در دوره حضور این جریان ها در قدرت که به زعم عده ای نتیجه اعتماد آن ها به جهان غرب بوده، همه و همه چالش‌های زیادی را از نظر پذیرش عمومی این گفتمان ها برای افکار عمومی کشورمان ایجاد کرده اند.

با این همه،  باید منتظر ماند و دید که این گفتمان ها برای مخاطب قرار دادن این چالش ها چه برنامه هایی را رو خواهند کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها