|

یک منصب، ۸۰ کاندیدا

یک پرسش مهم در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ایران

«در گزارش حاضر به یک سوال مهم در بحبوحه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همزمان با حضور افراد و چهره های سیاسی مختلف در وزارت کشور و ثبت نام برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، فضای انتخاباتی داغ و داغ تر می شود و حدس و گمانه زنی های مختلفی در مورد آینده انتخابات و شانس های اصلی آن مطرح می شود.

ناظران و تحلیلگران مختلف تاکید دارند که انتخابات ریاست جمهوری آتی کشورمان یک رویداد حساس و سرنوشت ساز است و با توجه به روند تحولات منطقه ای و بین‌المللی، می تواند ایران را در ریل و مسیر خاص و ویژه ای قرار دهد. با این همه، یکی از نکات قابل تامل در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان این است که در شرایط کنونی، افراد و چهره های مختلفی که خود مسئولیت دارند، کاندید انتخابات ریاست جمهوری شده اند و این سوال در مورد آن ها مطرح است که چطور می توانند با حفظ سِمت، در رقابت‌های انتخاباتی نیز حضوری فعال داشته باشند.

در شرایط کنونی، کرسی های ریاست جمهوری و وزارت خارجه کشورمان پس از واقعه شهادت شهدای خدمت توسط سرپرست اداره می شوند. در عین حال، شاهد آن هستیم که مثلا شهردار تهران یا رئیس دانشگاه تهران و یا شماری از نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند و سعی در حضوری فعال در انتخابات و رقابت در آن دارند. معادله ای که سوال های زیادی را در مورد کارآمدی افراد و چهره‌های مذکور در مورد سِمت هایی که اکنون در آن ها مشغول به فعالیت هستند ایجاد کرده است.

انتخابات.jpg-25

البته که مثلا در مواردی نظیر شهردار تهران این نکته بیان شده که بر اساس قانون امکان تداوم فعالیت های شهردار توسط یکی دیگر از افراد در سلسله مراتب مدیریتی شهرداری به صورت موقت وجود دارد. با این حال، این مساله یک نکته مهم و قابل توجه است که در بحبوحه رویدادی مهم نظیر انتخابات ریاست جمهوری، اینکه شاهد باشیم به یکباره شمار قابل توجهی از کرسی های مهم مدیریتی و اجرایی کشور به دلیل حضور مدیران مذکور خالی شود، نکته چندان مثبتی برای کشورمان نیست.

مساله ای که به نظر می رسد به نحو جدی تری توسط قانون و سازوکارهای قانونی باید مخاطب قرار گیرد. در این رابطه، برخی کارشناسان بر این باروند که بایستی زمینه هایی فراهم شود تا افرادی که در کرسی های مدیریتی حضور دارند و برای حضور در انتخابات برنامه ریزی می کنند، استعفا دهند و سپس درگیرِ رقابت های انتخاباتی شوند. با این حال، برخی دیگر نیز این مساله را مطرح می کنند که شمار زیادی از افرادی که برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کرده اند، لزوما شرایط و صلاحیت لازم برای تصدی کرسی ریاست جمهوری کشورمان را ندارند و رد صلاحیت خواهند شد. از این رو، اقدام آن ها در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری صرفا یک اقدام تبلیغاتی است.

با این حال، این چالش در مورد برخی چهره های شاخص سیاسی که در کرسی های قدرت حضور دارند همچنان برقرار است و بایستی برای آن فکری اندیشیده شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها