|

چرا 80 نفر برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند؟

«حضور 80 نفر برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری کشورمان با نقدهای مختلفی از سوی کارشناسان و تحلیلگران همراه شده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ در روزهای گذشته شاهد ثبت نام 80 نفر در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بودیم. افرادی که در ساختمان وزارت کشور حضور یافتند و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و به دست گرفتن کرسی ریاست جمهوری کشورمان اعلام آمادگی کردند. در این راستا، برخی از این افراد جزو چهره های سرشناس سیاسی بودند و ثبت نام آن ها در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز بازتاب های گسترده ای پیدا کرد.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، برخی دیگر نیز چهره های کمتر شناحته شده و یا حتی ناشناخته ای بودند که برای شناختن آن ها نیاز به استفاده از گوگل بود. در این چهارچوب، شماری از تحلیلگران سیاسی و منتقدان به طور خاص این سوال را مطرح می کنند که چرا باید با یکچنین وضعیتی رو به رو شویم که برای انتخابات مهم و حساسی نظیر انتخابات ریاست جمهوری ایران، این تعداد افراد که بخش قابل توجهی از آن ها صرفا برای انجام مانور رسانه ای و تبلیغاتی در وزارت کشور حاضر می شوند، احساس وظیفه کنند!

انتخابات 1400

در این رابطه، باید توجه داشته باشیم که بر اساس مصوبه سال 1396 شورای نگهبان، برخی شروط تازه برای نامزدی افراد جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نظیر 4 سال سابقه مدیریتی کلان گنجانده شده است. و الا بایستی همچون سال هایِ قبل از این اصلاحیه، شاهد حضور طیف های قابل توجهی از افراد غیرمربوط و نامتخصص در وزارت کشور و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بودیم. موضوعی که بعضا با چاشنی طنز نیز همراه می شد و بسیاری از منتقدان نسبت به آن اعتراض داشتند.

با این همه، به نظر می رسد که همچنان فیلترهای ورودی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، متناسب با جایگاه و اهمیت این کرسی تعریف نشده اند. در این فضا، تئوریهای مختلفی نیز از سوی افراد و جریان های متفاوت مطرح شده است. به عنوان مثال برخی ادعا کرده اند که حضور قابل توجه چهره های اصولگرا در انتخابات صرفا با این هدف بوده که روند ردصلاحیت ها عادی سازی شود. برخی دیگر نیز به این موضوع اشاره داشته اند که تضعیف نظام حزبی در ایران سبب می شود تا با یکچنین وضعیتی رو به رو شویم و افراد مختلف بنا بر آنچه احساس وظیفه از جانب خود می خوانند، برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد عمل شوند.

با این همه، اینطور به نظر می رسد که با گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان، هنوز در حوزه قانونگذاری مرتبط با انتخابات و به طور خاص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، تدابیر کافی برای ممانعت از ورود خیلی از افراد نامربوط جهت ثبت نام در انتخابات حساس مذکور اندیشیده نشده است. معادله ای که به نظر می رسد در سال های آتی به نحو جدی تری بایستی مورد توجه نهادها و دستگاه‌های مسوول و قانونگذار باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها