|

آیا این مرد به پاستور بر می گردد؟

«"محمود احمدی نژاد" را بایستی جنجالی ترین ثبت نام کننده یرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران دانست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ همزمان با پایان مهلت ثبت نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، تحلیل و تفسیرها و گمانه زنی های انتخاباتی در مورد این انتخابات و افراد و جریان های حاضر در آن و پیروز احتمالی‌اش، افزایش قبل توجهی پیدا کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، 80 نفر برای کسب کرسی ریاست جمهوری کشورمان ثبت نام کرده اند که از این تعداد، 76 نفر مرد و 4 نفر زن بوده اند.

به گزارش شایانیوز؛ بر اساس آنچه منابع آگاه اعلام کرده اند، روند رسمی بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان نیز آغاز شده است و در روزهای آتی باید منتظر اعلام فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی نهاد مذکور باشیم. با این همه، یکی از نکات مهم و قابل تامل در مورد افراد و چهره‌هایی که در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان ثبت نام کرده اند، حضور یک چهره جنجالی در این انتخابات یعنی "محمود احمدی نژاد" است. وی که پیشتر به مدت هشت سال رئیس جمهور کشورمان(دولت های نهم و دهم) بوده، به واسطه رویه ها و رفتارهای جنجالی خود در عرصه سیاسی کشورمان، تا حد زیادی شهره است.

احمدی نژاد

جالب اینکه به تازگی شاهد بوده ایم که خبرگزاری سی ان ان در گزارشی ریاست جمهوری مجدد احمدی نژاد در ایران را در در صورت پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا، به رویدادی خطرناک تشبیه کرده که می تواند سطح چالش ها در محیط بین المللی را به نحو قبال توجهی افزایش دهد. با این همه، قبل از اینکه در مورد مسائلی از این دست صحبت شود باید ببینیم آیا احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می شود یا خیر؟

برخی بر این باورند که با توجه به سابقه پیشین احمدی نژاد و رد صلاحیت او در انتخابات گذشته، بعید است در دوره حاضر نیز شاهد تایید صلاحیت او باشیم. با این حال، برخی دیگر نیز این نکته را مورد اشاره می دهند که احتمال دارد احمدی نژاد در جریان انتخابات آتی تایید شود و حتی در این رابطه برخی منابع از انجام بعضی رایزنی ها نیز خبر داده اند. با این حال، عده ای از تحلیلگران جدای از سابقه پیشین احمدی نژاد، به این مساله اشاره دارند که حضور گسترده چهره های اصولگرا در زمینه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را بایستی مقدمه ای برای رد صلاحیت های گسترده از سوی نهاد مذکور دانست که در  میان آن ها گزاره رد صلاحیت فردی نظیر احمدی نژاد به مساله ای کم اهمیت تبدیل می شود.

از این رو، وزنه رد صلاحیت احمدی نژاد سنگین تر از تایید صلاحیت اوست. با این حال، باید توجه داشته باشیم که حضور مجدد احمدی نژاد در کورس رقابتی های انتخاباتی، با به راه افتادن سیلی از جنجال‌های سیاسی و انتخاباتی همراه خواهد بود. کما اینکه احمدی نژاد پیشتر نیز نشان داده که بر بستر گسل ها و اختلافات مختلف است که دست به کنشگری سیاسی می زند و افزایش محبوبیت خود را دنبال می کند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها