|

تاثیر فضای مجازی در ولنگاری فرهنگی و اشاعه فحشا در جامعه

دشمنان اسلام و مسلمین با معرفی اینترنت که حاوی مجموعه ای از شبکه ها، سایت ها و اطلاعات نامحدود است به دنبال سلطه فرهنگی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

دانیال پارساراد در یاداشتی نوشت:

فضای مجازی که محصول فناوری و نه خود فناوری است، از جمله محصولات وارداتی می باشد که بدون همراه داشتن پیوست های فرهنگی، امنیتی، اعتقادی، سیاسی و... مهمان خانه های ما شد. افراد جامعه، در مقابل ورود چنین محصولات غربی، برخوردهای گوناگونی از خود نشان می دهند؛ برخی آن را به طور کامل رد می‌کنند، برخی به طور کامل می‌پذیرند، و عده ای نیز، به ویرایش و پالایش آن می‌پردازند .

در دهه های اخیر، دشمنان اسلام و مسلمین، از طریق وارد کردن محصولات فناوری، مانند ویدئو، ماهواره و... و اکنون هم، با معرفی اینترنت که حاوی مجموعه ای از شبکه ها، سایت ها و اطلاعات نامحدود است به دنبال این سلطه فرهنگی هستند. یکی از پر مخاطب ترین این شبکه ها و سایت ها در فضای مجازی، سایت به اشتراک گذاری فیلم و عکس اینستاگرام است که به دلیل محتوای سمعی و بصری خاص خود، از جذابیت بالایی برخوردار می باشد و چون قابلیت انتشار مطالب و فیلم و عکس این سایت بالاست باید نظارت بیشتری بر روی آن صورت بگیرد .

لذا با توجه بر ضرورت پالایش اخلاقی سرویس های پر کاربرد ارتباطی و اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام،فیس بوک ، تلگرام و ... لازم است طرح پالایش فضای مجازی در دستور کار دستگاه های نظارتی قرار گرفته  با و رصد فعالیت‌های کاربران شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام ، کاربرانی که با اهداف ترویج فساد ، استحاله سبک زندگی اسلامی ایرانی ، ترویج ابتذال ، رواج مدلینگ حرفه ای ، عادی سازی بی بند و باری ، شرکت در مهمانی های مختلط شبانه ، شرب خمر و استفاده از مواد مخدر فعالیت می نمایند را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی نمایند.

از آنجا که این قبیل سوشیال مدیاها و پلتفرمها پهنای باند زیادی مصرف می کنند، شبکه دلالی پهنای باند داخلی کشور نیز به دنبال تقویت آن ها هستند. به این صورت که هرچه تعداد و حجم فیلم و عکس در سایت بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری مصرف می کنند و در نتیجه سود بیشتری به همراه خواهند داشت. این مسئله، یکی از دلایلی است که مدیران این سوشیال مدیا های خارجی بر محتوای این تصاویر و ویدئوها که بعضا ضدامنیتی، ضددینی و ضداخلاقی هستند نظارتی ندارند و به فکر درآمد بیشتر هستند. سایت های اشتراک گذاری فیلم و عکس برای جذب کاربران بیشتر، هیچ محدودیت محتوایی برای کاربران اعمال نکرده و محیط را کاملا آزادانه جلوه می دهند. به علاوه با کمک ابزارهای تسهیل کننده ای از جمله رابط کاربری جذاب و پرسرعت، شرایطی را بوجود می آورند که مخاطبین و کاربران ترغیب به تشکیل گروه می شوند. بدین ترتیب فعالیت های کاربران خود را افزایش می دهند و رتبه ی سایت خود را بخاطر دانلود و آپلود بیشتر بالا می برند! اینگونه است که مدیران این پلتفرمها فقط به سودهای کلان می اندیشند، بدون آنکه متوجه اشاعه فحشا و به فساد افتادن مردم خصوصا جوانان شوند.

بی پروایی کاربران در ارسال عکس های بدون پوشش خود در فضای مجازی باعث ایجاد نوعی تنوع طلبی عاطفی و جنسی بین نوجوانان و جوانان شده است که یکی از لتمات بزرگی است که در چندین سال گذشته گریبانگیر جامعه ی ما شده است.همچنین طلاق های عاطفی و ازدواج سفید که در این مدت به شدت رواج پیدا کرده است یکی از آثار شوم انتشار عکس و فیلم های نامناسب دختران ایرانی از خود در فضای مجازی می باشد.با توجه به آمار بالای طلاق می توان یکی از علت های طلاق در سطح جامعه را ارتباط یکی از طرفین در فضای مجازی با جنس محالف و انتشار عکس های نامناسب زوجین از خود در فضای مجازی می باشد.از این رو عده ای ناخداگاه تحت تاثیر فیلم و سریال های شبکه های ماهواره که با هدف ضربه زن به بنیان خانواده های ایرانی فعالیت می نمایند قرار گرفته و با انتشار عکس های خود در فضای مجازی باعث ترویج برهنگی و ... در سطح جامعه می شوند که آثار آن بالا رفتن طلاق در سطح جامعه ، تنوع طلبی های عاطفی و جنسی ، چندشریک گزینی و ... می شود که آثار خطرناک آن به مرور زمان در سطح جامعه قابل مشاهده خواهد بود.

عده ای نیز به صورت هدفمند و سازمان یافته در راستای ضربه زدن به نظام اسلامی ، ترویج برهنگی ، آزادی های یواشکی و از بین بردن حجاب اسلامی در سطح جامعه فعالیت می نمایند که با ارتباط با بعضی از عناصر بیگانه و معاند در خارج از کشور و حمایت های مالی و جاذبه های جنسی با فعالیت های خود به دشمن کمک می نمایند.

باتوجه به اینکه در این سوشیال مدیا ها عکس ها و تصاویر مستهجن و تصاویر مربوط به گروهک های تروریستی به اشتراک گذاشته می شود که فرهنگ و اعتقادات جوانان را هدف قرار داده است و متاسفانه با وجود گزارش دادن در مورد این تصاویر ضد اعتقادی، برخوردی از سوی مدیران این سایت ها صورت نمی گیرد. اینجاست که افرادی که  به دلیل سود و منفعت خود، راضی به اشاعه فحشا می شوند.

بی شک یکی از ولنگاری های فرهنگی امروز رهاکردن شبکه های اجتماعی به حال خود است تا جایی که سبک زندگی اصیل ایرانی اسلامی خانواده ها و به تبع آن نوجوانان و جوانان کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر نوجوانان و جوانان امروزی زندگی را بدون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و ابزارهای پیام رسان اینترنتی به ویژه تلگرام که به شکل عجیبی در کشورمان همه گیر شده است، را غیرممکن می دانند.

در این میان کارکرد فرهنگی شبکه های اجتماعی بسیار نگران کننده تر و آثار مخرب بیشتری دارد، اعتیاد به این شبکه های مجازی در میان چند میلیون کاربر ایرانی، به یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است. این معضل، زمانی بغرنج تر می شود که عده ای، وجدان، اخلاق و معنویت را در استفاده از این نرم افزارها کنار می گذارند و با رویکردی هنجارستیز و ارزش گریز از آنها سوء استفاده می کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی