|

پروستات چیست؟ آیا جراحی پروستات واقعا موفقیت آمیز است؟

غده پروستات به اندازه یک گردو است و در گردن مثانه و مجرای ادراری مردان قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثاله به بیرون حمل کند، دارای دو…

لینک کوتاه کپی شد

غده پروستات به اندازه یک گردو است و در گردن مثانه و مجرای ادراری مردان قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثاله به بیرون حمل کند، دارای دو بخش عضلانی و غده ای است و مجاری آن به قسمت پروستات مجرای ادرار باز می شود. وظیفه غده پروستات ترشح مایع قلیایی است که بخشی از مایع منی را تشکیل می دهد. بزرگ شدن غده پروستات با بالارفتن سن مردان بروز می کند و باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در طول زندگی شخص می شود. سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع میان مردان است. اما ایا واقعا جراحی پروستات موفقیت آمیز است؟

پروستات چیست؟

پروستات غده ای زیر مثانه و جلوی راست روده در مردان قرار دارد. این غده ترشح کننده ماده منی است. پروستات 5 لوب دارد: لوب قدامی (جلو)، لوب میانی (در وسط) و بافت های همبند و بافت های غده ای ساختار آن را تشکلی می دهند. پروستات بعد از سن 40 سالگی بزرگتر می شود و می تواند اندازه یک گردو یا یک لیمو رشد کند. معمولا اگر اندازه آن بیش از اندازه خاصی شود، خطرابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

شرایط و اختلالات رایجی که بر پروستات تاثیر می گذارند کدامند؟

شرایط مختلفی بر پروستات تاثیر می گذارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرطان پروستات: سرطان پروستات دومین نوع سرطان شایعی است که مردان به آن مبتلا می شوند.
  • التهاب پروستاتیت: پروستات تحت چهار شرایط دچار التهاب می شود که از جمله می توان به پروستاتیت حاد باکتریایی، پروستاتیت باکتریایی و پروستاتیت التهابی بدون علامت اشاره کرد.
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات: BPH باعث رشد پروستات می شود و می تواند باعث انسداد مجرای ادراری شود. می توان گفت همه مردان با افزایش سن دچار بزرگی پروستات می شوند.

جراحی پروستات چگونه به بهبود سرطان پروستات کمک می کند؟

جراحی پروستات که به عنوان جراحی پروستاتکتومی مشهور است شامل برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات است. این روش برای درمان مشکلات پروستات به کار می رود. پروستاتکتومی بسه به شرایط می تواند به روش های مختلفی انجام شود. اغلب جراحی پروستات برای درمان سرطان موضعی انجام می شود که ممکن است با پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی همراه باشد. جراحی پروستات با استفاده از تکنیک های مختلف انجام می شود:

  • پروستاتکتومی ساده به کمک ربات

جراح برای برداشتن پروستات پنج تا شش برش کوچک در قسمت پایین شکم ایجاد می کند و با استفاده از دستگاه مکانیکی بخشی از غده پروستات برداشته می شود. این روش به عنوان روش کم تهاجم با کمک رباتیک انجام می شود و در این روش فقط بخشی از پروستات که مانع از جریان ادرار می شود، برداشته می شود. این جراحی عوارض ناشی از انسداد جریان ادرار مانند: دفع آهسته ادرار، افزایش تکرر ادرار در شب و توقف و شروع مجدد ادرار را درمان می کند.

  • پروستاتکتومی رادیکال

زمانی که کل غده پروستات، کپسول یا پوشش، غدد لنفاوی اطراف و بافت مجاور برداشته شود، این عمل به عنوان پروستاتکتومی رادیکال شناخته می شود. این عمل معمولا درمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات موضعی است و معمولا در کلینیک های خاص انجام می شود.

  • جراحی پروستات باز

جراحی پروستات باز نوعی از جراحی است که از طریق یک برش بزرگ در قسمت تحتانی شکم یا پرینه برداشته می شود.

  • پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی

در اینجا پروستات از طریق چندین برش کوچک در قسمت تحتانی شکم با استفاده از ابزارهای جراحی کوچک برداشته می شود. این فرایند نسبت به جراحی باز بسیار کم تهاجم تر است.

  • پروستاتکتومی رادیکال با کمک رباتیک

مانند پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی، پروستات از طریق برش های کوچک در قسمت تحتانی شکم برداشته می شود. ابزار های رباتیکی از طریق برش ها وارد می شوند و توسط جراح کنترل می شوند. این عمل کم تهاجمی است و عملکردی بسیار دقیق دارد و مهم ترین مزایای آن نسبت به سایر روش ها از دست دادن خون کمتر، کاهش بستری شدن در بیمارستان و بهبود کنترل ادرار است.

  • جراحی پروستات با لیزر

لیزر هولمیوم هسته پروستات (HoLEP) یکی دیگر از روش های جراحی کم تهاجم است که می تواند به رفع انسداد جریان ادرار کمک کند. این کار با قرار دادن ابزار به نام رزکتوسکوپ در مجرای ادرار برای مشاهده بافت پروستات و پوشش مثانه حاصل می شود. سپس از لیزر برای برش بافت انسدادی استفاده می شود. ابزاری به نام مورسلاتور برای برش بافت پروستات برداشته می شود. سپس بافت از طریق رکتوسکوپ برداشته می شود. جراحی لیزر روشی موثر برای جراحی سریع و کارامد و ماندگار است و این روش زمان بهبودی و عوارض بعد از عمل را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بهترین متخصص اورولوژی

اورولوژی یکی از تخصص های چالش بر انگیز و پرمشقت است که نه تنها به مهارت های فنی بلکه به مجموعه ای از کیفیت ها و ویژگی های منحصر به فرد نیاز دارد. دانش اورولوژی همواره در حال تغییر است و یک اورلوژیست نیاز به بروز بودن دانش و ارتقا خود دارد. بهترین متخصص اورولوژی در تشخیص و درمان بیماری های مربوط به سیستم مجاری ادراری و اندام های تناسلی مردانه تخصص دارد. وی می تواند تمامی عمل های جراحی اعم از وازکتومی، اورتروسکوپی، سیستوسکوپی، پروستاتکتومی، ارکیوپکسی و جراحی کلیه را انجام دهد. یکی از متداول ترین روش ها برای یافتن بهترین متخصص اورولوژی تحقیق در مورد نتایج عمل های جراحی وی است.

جراحی پروستات به ویژه پروستاتکتومی رادیکال نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد. جراحی معمولا آخرین گزینه برای برداشتن قسمتی یا تمام غده پروستات است که برای درمان سرطان پیشرفته استفاده می شود. انواع آن شامل جراحی های کم تهاجم با کمک روش های رباتیک و جراحی باز برداشتن پروستات است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها